Diameterangivelse - ydre eller indre?
Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 28-03-05 19:28

Det er så nu, at det kan afsløre, at jeg ikke er håndværker:
Er tommeangivelsen af et rørs diameter indre eller ydre mål?

--
Mvh, Peter Ingsø Laursen

Bianca 28 sejlere mødes også på:
http://www.cafecrema.dk

Fra : Claus Tersgov

Dato : 28-03-05 22:35

"Peter Ingsø Laursen" <psil@*fjern_dette*tele2adsl.dk> skrev

> Det er så nu, at det kan afsløre, at jeg ikke er håndværker:
> Er tommeangivelsen af et rørs diameter indre eller ydre mål?

Normalt er det den ydre diameter.

Claus

--
Ting til salg!
www.tersgov.dk/hub

Fra : EA 2730

Dato : 29-03-05 15:36

Claus Tersgov skrev i en nyhedsmeddelelse:

> "Peter Ingsø Laursen" <psil@*fjern_dette*tele2adsl.dk> skrev

Dumme og uvidende Claus svarede forkert igen.

Sådan noget spørger man naturligvis en rigtig smed om.

> Normalt er det den ydre diameter.
>
> Claus!!

Et tommerør har som hovedregel en lysning på en tomme.
Det vil sige, at det er hullet der er en tomme i diameter.

Men Men!!

Det er naturligvis ikke reglen uden undtagelsen og det vil sige, at der
er mange typer af rør i tommemål.

Der er valset rør, svejsterør, truknetrør damprør og emnerør, for at
nævne de mest kendte.

Fælleds for dem alle er, at de har samme udvendige diameter, hvis der er
tale om samme tommemål, alene af den grund, at de skal passe med
gevindet til røret.

Her er en gevintabel, hvorpå der også er rørgevind.
http://hpholm.dk/gevindtabel.html

--
Med sejlerhilsen
Ejvind Andersen

Fra : Ole Pagh

Dato : 29-03-05 16:18

EA 2730 wrote:

> Dumme og uvidende Claus svarede forkert igen.

Og hvad bidrog så _den_ dumme bemærkning til, udover måske igen at sætte
gang i mailkrigene.
- Men det var måske også formålet...

Ole

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 03-04-05 09:47

Tak til alle for svarene.
For at være helt sikker bliver jeg nødt til at afmontere mit
kølevandsindtag, da det var lidt svært at få skydelæreren til at stå helt
vinkelret på røret, da jeg målte. Målersultatet var 16mm (5/8"), hvilket
vist ikke lige er standard for skroggennemføringer.

Fra : Leon Hulstroem \(422~

Dato : 28-03-05 23:24

> Det er så nu, at det kan afsløre, at jeg ikke er håndværker:
> Er tommeangivelsen af et rørs diameter indre eller ydre mål?

Ydre diameter X Godstykkelse er den korrekte målsætning af rør.

Mvh
Leon

Fra : Carsten Holck

Dato : 29-03-05 00:10

Leon Hulstroem (4220) said the following on 29-03-2005 00:23:

> Ydre diameter X Godstykkelse er den korrekte målsætning af rør.

Men ikke VVS, tomme angivelsen er indre dia, at man så bruger tyndvægget
stålrør med samme ydre diameter som alm jernrør, hvorved der ikke er
nogen dimension på et 3/4" rør der er 3/4 er så en specialitet

/carsten

Fra : Egon Stich

Dato : 29-03-05 14:20

"Peter Ingsø Laursen" <psil@*fjern_dette*tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> Det er så nu, at det kan afsløre, at jeg ikke er håndværker:
> Er tommeangivelsen af et rørs diameter indre eller ydre mål?

> [...]

Det kommer an på.....
Er det et rør beregnet til at skære gevind i, er det angivelsen af det
gevind, der kan skæres i røret.
På et 1/2 tomme vandrør, kan du ingen steder måle 1/2 tomme.Men et halvtomme
gevind kan skæres.
Er det tyndvægget rør, er du udvendig/indvendig diameter. f.ex.: 12 x 10
Eller udvendig dia + godstykkelsen. f.ex. 12 x 1,5 mm.

MVH
Egon