Sprækker i bunden?
Fra : Ukendt

Dato : 28-03-05 18:08

Min båd har 2 sprækker (ca. 25-35 cm lange) på den indvendige del (den er
dobbeltskroget).

Hvis man træder der kan man godt fornemme at den giver lidt mere efter end
normalt, hvordan reparerer man det bedst og nemmest?

Se billeder her: http://thg3.1go.dk/

Fra : Claus Tersgov

Dato : 28-03-05 22:34

"Mikkel" <-> skrev

> [...]
> Hvis man træder der kan man godt fornemme at den giver lidt mere efter end
> normalt, hvordan reparerer man det bedst og nemmest?

Hvad er den båd lavet af?

Træ, plast, GRP, stål eller cement?

Det er umuligt at svare ud fra de få oplysninger...

Claus

--
Ting til salg!
www.tersgov.dk/hub

Fra : Ukendt

Dato : 29-03-05 18:24

> "Mikkel" <-> skrev

> Hvad er den båd lavet af?
>
> Træ, plast, GRP, stål eller cement?
>
> Det er umuligt at svare ud fra de få oplysninger...

Jeg går ud fra at det er alm. glasfiber... Men det er denne model her:
http://www.boat.no/asp/boats/show.asp?id=15145&mid=23855

Fra : Claus Tersgov

Dato : 02-04-05 11:10

"Mikkel" <-> skrev

> Jeg går ud fra at det er alm. glasfiber... Men det er denne model her:
> http://www.boat.no/asp/boats/show.asp?id=15145&mid=23855

Jag kan ikke afgøre det hverken ud fra billeder eller beskrivelsen. De
skriver "plast" på siden, det er højst sandsynligt GRP, men det kan også
være noget plast eller kunststof.

Men det er svært at vurdere noget ud fra dine billeder, umiddelbart synes
jeg, at det mere ligner samlinger eller sammenføjninger end egentlige
sprækker, og billederne siger ikke meget om størrelsesforholdet.

Askeladden er jo et kendt mærke, og så vidt jeg ved, er de ikke berygtede
for at lave dårligt arbejde.

Hvis det er GRP, og *hvis* det er egentlige sprækker, så er det egentlig
ganske nemt at reparere. Du skal slibe alt gelcoat og maling væk, så du kan
se strukturen i selve glasfiberen. Dernæst fylder du eventuelle huller og
fordybninger med polyesterspartelmasse, eller bare polyester fortykket med
microballoner eller andet passende fortykningsmiddel, og så lægger du blot
nogle strimler glasfiber over og gennemvæder det med polyester. Lav gerne et
overlap på 5 cm. Sørg for, at presse alt luft ud af polyesteren. Læg evt.
et lag mere på, hvis du synes. Slut af med 4-5 lag Hempels Lightprimer og en
passende toplak. Evt Hempel 5555. Husk i alle tilfælde at rengøre og affedte
omhyggeligt. Det er utroligt vigtigt!

Men ovenstående gælder kun, hvis der er tale om egentlige sprækker. Er der
tale om sammenføjninger eller samlinger, så skal man se det først, før man
kan sige noget konkret.

Du vil altid kunne mærke, at fiberen giver sig, det er ikke spor unormalt i
den slags motorjoller. Det er jo en forholdsvis spinkel konstruktion.

Claus

--
Ting til salg!
Lidt af hvert.

Fra : Martin [5220]

Dato : 02-04-05 15:58

> Jag kan ikke afgøre det hverken ud fra billeder eller beskrivelsen. De
> skriver "plast" på siden, det er højst sandsynligt GRP, men det kan også
> være noget plast eller kunststof.

Det er ganske alm. glasfiber denne model er konstrueret af.

> Lav gerne et overlap på 5 cm.

Syntes lige jeg vil tilføje at det skal være det største stykker måtte som
skal på til sidst.

> Sørg for, at presse alt luft ud af polyesteren.
Og vær meget omhyggelig med det, det er ret vigtig at du får så meget luft
ud af fiberen som muligt. Og vær bare generøs med polyesteren.

> Husk i alle tilfælde at rengøre og affedte omhyggeligt. Det er utroligt
> vigtigt!
Acetone vil være det bedste valg til dette, også til rensning af værktøjet
bagefter. Og vær grundig med værktøjet. Ellers er det ubrugeligt næste gang.

Held og lykke.

/Martin

People say i'm bad, but I sure feel good !!