The Grudge (anmeldelse)
Fra : Ukendt

Dato : 27-03-05 09:02

Jeg har skrevet en anmeldelse af Takeshi Shimuzis film
"The Grudge" - læs den på http://www.modspil.dk/film

med venlig hilsen
Carsten Agger

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 27-03-05 12:26

Den 27-03-05 09.01 skrev Carsten Agger følgende:
> Jeg har skrevet en anmeldelse af Takeshi Shimuzis film
> "The Grudge" - læs den på http://www.***.dk/film

Det er sikkert meget fint, men det her er et debatforum, ikke et
reklameforum. Hvis du synes, vi skal læse din anmeldelse, så post den
her, men husk at forsyne indlægget med en spoiler-advarsel i emnelinjen,
hvis der er spoilers i den.

Det er selvfølgelig kun egne anmeldelser, man bør poste her. Ellers
kommer man bare i karambolage med ophavsretten.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få dit tastatur til at lyde som en gammel skrivemaskine eller en

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 27-03-05 14:56

"Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> skrev

> [...]
> reklameforum. Hvis du synes, vi skal læse din anmeldelse, så post den
> her, men husk at forsyne indlægget med en spoiler-advarsel i emnelinjen,

Helt enig. I dette tilfælde er det nok snarere end reklame for hjemmesiden
generelt, der forsøges. Der er i hvert fald ingen anmeldelse af The Grudge
på siden, men blot et par linjers dårligt skrevet omtale i bunden af et
ligegyldigt causeri over temaet gyserfilm, som er decideret misvisende (Bad
Taste en gyser? Hah!)

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Ukendt

Dato : 27-03-05 15:56

"Kevin Edelvang" <virker@ikke.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> på siden, men blot et par linjers dårligt skrevet omtale i bunden af et
> ligegyldigt causeri over temaet gyserfilm, som er decideret misvisende

Bad Taste er da utvivlsomt indenfor genren "gyserfilm" - meningen med den
generelle
omtale af gyserfilm var jo netop at placere den inden for genren.

Mht spoilers var der gansge givet ikke nogen ...

Fra : Holst

Dato : 27-03-05 16:02

Carsten Agger wrote:

> Bad Taste er da utvivlsomt indenfor genren "gyserfilm" - meningen med den
> generelle
> omtale af gyserfilm var jo netop at placere den inden for genren.

Ja, man kan jo definere sig til hvad som helst.

Men når alt kommer til alt, så er der altså ikke meget gys over Bad
Taste. Næsten lige så få som i Motorsavsmassakren.

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 27-03-05 16:42

"Carsten Agger"

> Bad Taste er da utvivlsomt indenfor genren "gyserfilm" - meningen med den
> generelle
> omtale af gyserfilm var jo netop at placere den inden for genren.

Hvis man placerer alt indenfor en given genre, giver det ikke længere mening
at benytte sig af genre-betegnelser. Bad Taste er lidt for sig, men film som
Brain Dead er lige så lidt gysere, som Familien Gregersen er det.

> Mht spoilers var der gansge givet ikke nogen ...

Nej, du har jo ikke skrevet noget om filmen.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Ukendt

Dato : 27-03-05 17:10

> [...]
som
> Brain Dead er lige så lidt gysere, som Familien Gregersen er det.

Hvis du overhovedet vil placere en film med bl.a. en spisestue fuld af
menneskeædende
zombier, som må hakkes i stykker med en plæneklipper, i nogen genre, må
det da blive i gysergenren?!

Fra : Holst

Dato : 27-03-05 17:24

Carsten Agger wrote:

> Hvis du overhovedet vil placere en film med bl.a. en spisestue fuld af
> menneskeædende
> zombier, som må hakkes i stykker med en plæneklipper, i nogen genre, må
> det da blive i gysergenren?!

Jeg plejer at placere sådanne film i (sp)lattergenren.

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 27-03-05 17:29

"Carsten Agger" skrev:

> Hvis du overhovedet vil placere en film med bl.a. en spisestue fuld af
> menneskeædende
> zombier, som må hakkes i stykker med en plæneklipper, i nogen genre, må
> det da blive i gysergenren?!

Nej. Genrer overlapper naturligvis nogle gange hinanden. Jeg opererer med en
zombie-genre, men en mere konventionel genrebetegnelse til en film som denne
er splatter. Der hører "Saven" også hjemme, selvom den dog er væsentlig mere
uhyggelig i antrækket. DR ville nok kategorisere Braindead som en
gyserkomedie.

Komedie som hovedgenre er efter min mening langt mere dækkende end gyser.

En film bliver ikke til en gyser, fordi der er monstre med. Andre eksempler
på at det ikke er tilfældet kunne være Frankenstein jr., som er en komedie
eller Batman, som er et action/eventyr/drama.

Et klassisk eksempel på en gyserfilm med zombier af kunne være Night of the
Living Dead.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Ukendt

Dato : 27-03-05 18:54

> [...]
mere
> uhyggelig i antrækket. DR ville nok kategorisere Braindead som en

Braindead er naturligvis en genreparodi, men jeg ville stadig kategorisere
den som en (humoristisk) gyser; jeg opfatter i øvrigt splatterfilm som en
subgenre til gyserfilmene, så meget af det er nok en strid om ord; men jeg
er nu slet ikke enig i, at
> Komedie som hovedgenre er efter min mening langt mere dækkende end gyser

- for Braindead, that is. Det forekommer mig først og fremmest at være
og ville være en film med zombier, som så (sekundært) er humoristisk
og ikke tager sig selv alvorligt; ca. samme genre som Evil Dead II, kan man
sige.
Eller måske som "Van Helsing", for den sags skyld.

> Et klassisk eksempel på en gyserfilm med zombier af kunne være Night of
the
> Living Dead.

Eller ReAnimator (med vistnok kun en zombie, så vidt jeg husker

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 27-03-05 19:18

"Carsten Agger"

> Braindead er naturligvis en genreparodi,

I det er jeg ganske uenig.

> så meget af det er nok en strid om ord;

Sandt, sandt. Men jeg har ret

[Kevin Edelvang skrev:]

> Eller ReAnimator (med vistnok kun en zombie, så vidt jeg husker

Nej, der ender nu med at være lidt flere. Og nej, re-animator er heller ikke
en gyser

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Holst

Dato : 27-03-05 15:17

Carsten Agger wrote:

> Jeg har skrevet en anmeldelse af Takeshi Shimuzis film
> "The Grudge" - læs den på http://www.modspil.dk/film

Den var du da vist bedst tjent med ikke at henvise til.

Fra : MGA

Dato : 27-03-05 16:33

"Carsten Agger" <agger AT bolignet-aarhus DOT dontspamme DOT notcombut DOT
dk> skrev i en meddelelse news:424667c3$0$238$14726298@news.sunsite.dk...
> Jeg har skrevet en anmeldelse af Takeshi Shimuzis film
> "The Grudge" - læs den på http://www.modspil.dk/film
>
> med venlig hilsen
> Carsten Agger

I min verden er det blasfemi at sammenligne denne billige møgfilm med The
Shining, som er en klassiker, der kan ses igen og igen - og hver gang med de
små hår i nakken rejst!
Men sådan er vi jo forskellige, der er også nogen der synes Blair Witch
Project og The Village er værd at se.

Udover det synes jeg anmeldelsen mangler en beskrivelse af hvad det er der
gør filmen uhyggelig - hvis nu du skulle anmelde Scream og fortalte at det
var en mand i fastelavnskostume, der stak knive i unge piger, så slap jeg
for eksempel for at spilde min tid på den. På samme måde kan The Grudge
beskrives som helt uden special effects - og med kun teatersminke og lydside
som virkemidler.

Og ja, din anmeldelse burde ligge her og ikke som reklame for dit politiske
website.

Mette

Fra : Ukendt

Dato : 27-03-05 17:05

"MGA" <mga_ssinjin@yahoo.dk.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Shining, som er en klassiker, der kan ses igen og igen - og hver gang med
Jeg mener ganske afgjort ikke, The Grudge er nogen "billig møgfilm", som
sagt;
men om den er lige så god som The Shining, vil jeg lade usagt, først og
fremmest,
fordi det er meget længe siden, jeg sidst så denne.
Men det var nu heller ikke det jeg mente - blot, at den er lige så uhyggelig
som
The Shining, og at den er uhyggelig på samme måde.

> Udover det synes jeg anmeldelsen mangler en beskrivelse af hvad det er der
> gør filmen uhyggelig -
Jeg skriver jo netop, at det er, hvad der antydes, ikke hvad der vises; hvad
vi skimter
ud af øjenkrogen, ikke hvad vi får smidt i hovedet (selvom dét såmænd kan
være galt nok). Lidt på samme måde som i "The Ring". En mere eksplicit
forklaring ville nok gå hen og nærme sig en spoiler
> Og ja, din anmeldelse burde ligge her og ikke som reklame for dit
politiske
> website.

Nu er der andet og mere i livet end politik, og derfor er mit website også
tænkt som andet end blot politisk. Men ellers må jeg jo prøve at skrive mig
det bag øret til næste gang, hvis der bliver en sådan.

hilsen Carsten

Fra : Kasper Heftholm Kris~

Dato : 27-03-05 18:25

On Sun, 27 Mar 2005 10:01:40 +0200, "Carsten Agger" <agger AT
bolignet-aarhus DOT dontspamme DOT notcombut DOT dk> wrote:

>Jeg har skrevet en anmeldelse af Takeshi Shimuzis film
>"The Grudge" - læs den på http://www.modspil.dk/film
>
>med venlig hilsen
>Carsten Agger

Citat:

" Den japanske instruktør Takashi Shimizus nye film The Grudge hører
til i den sidste kategori. Den er uhyggelig på samme måde som Kubricks
"The Shining" og samme instruktørs "The Ring"

Det er ikke korrekt da "The Ring" er instrueret af Hideo Nakata.
Desuden ville det måske have været på sin plads at nævne at The Grudge
er en genindspilning af den japanske film Ju-On også af Shimizu.

Kasper