Newf og cavalier?
Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 26-03-05 11:58

Hej

Siri er verdens skønneste newf, ingen tvivl om det. Men jeg har nu
overvejet lidt at udvide familien en anelse og jeg er faldet pladask
for cavalieren. Den lyder til at have det temperament vi godt kan lide
og så er den jo også køn.

Men er der nogen der har prøvet den kombination? Der er jo en
anelse størrelsesforskel.

Indtil videre er Siri meget pjattet og ikke helt klar over sin egen
størrelse og mange mindre hunde er utrygge ved hende. Men vil det ikke
løse sig selv, hvis den lille nye kommer som lille ny?

Mvh Trine

--
Fra 1. april tilbyder vi overnatning i seperat lejlighed med plads til
4 mennesker. Tæt på Blokhus, Aalborg, Fårup Sommerland og mange andre

Fra : Ukendt

Dato : 26-03-05 15:26

Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> skrev i en meddelelse

> Men er der nogen der har prøvet den kombination? Der er jo en
> anelse størrelsesforskel.

Ikke lige den kombination, men vi har jo en Grand Danois gående sammen med
en DS-Gårdhund og en Puddel og det går fint til trods for
størrelsesforskellen, men hvis hundene skal have mere glæde af hinanden i
leg, skal størrelsesforskellen nok ikke være for stor.

> Indtil videre er Siri meget pjattet og ikke helt klar over sin egen
> størrelse og mange mindre hunde er utrygge ved hende. Men vil det ikke
> løse sig selv, hvis den lille nye kommer som lille ny?

Assi er også lidt stor og klodset og det er først nu langsomt begyndt, at gå
op for hende at hun er stor.
Indenfor kan hundene fint lege, men Assi kan godt blive for voldsom, når de
leger udenfor. Hun kan også finde ud af at lege pænt, men ikke hvis hun er
rigtig legesyg. Hun løber simpelthen ind i de små. De er dog gode til at
sige
fra, når det bliver for meget, men begge de små hunde er også ældre end Assi
og det ved hun godt. De kan skam godt få sat hende på plads, når hun bliver
for pjattet.
Bortset fra det, så er Assi imo meget god til, at tage hensyn til de små,
når man tænker på, at hun stadig er en stor hvalp.
Assi har prøvet at lege trækleg med Bibi en gang, men slap hurtigt rebet
igen, da hun fandt ud af, at Bibi fløj med hende rundt, så de holder sig til
de mere stille lege nu.
Fimbe og Assi vil dog gerne trække rundt med hinanden og de er begge to
skøre med bamser og stofbolde, der kan pive.

Nu er vores små hunde som sagt ældre end Assi og knap så legesyge, som en
hvalp sikkert ville være. Assi har leget rigtig godt med naboens Schæfer,
der også har matchet hende bedre i både størrelse og energi-niveau.
Hvor stor bliver en Cavalier ?
Nu er der jo 50 cm. forskel på Assi og Bibi, som er vores mindste hund.
Så stor er forskellen vel ikke på Siri og en Cavalier, så jeg vil da tro, at
de vil kunne få glæde af hinanden.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

..

Fra : Pwh

Dato : 26-03-05 16:45

> [...]
> størrelsesforskellen, men hvis hundene skal have mere glæde af
> hinanden i leg, skal størrelsesforskellen nok ikke være for stor.

Det er jeg umiddelbart også enig i, da jeg selv skulle have en hund mere
som legekammerat til Tyson kigge jeg også kun efter racer der ville komme
til at matche ham fysisk.
Jeg kan da også se at Angel og Tyson har fået mere og mere fornøjelse
af og lege sammen efterhånden som hun har nærmet sig hans størrelse.
Tyson var da flink nok til ikke at tromle hende ned, men en god gammeldags
trækkeleg er altså sjovest når der er noget modstand i den anden ende
Så du skal vel afgører med dig selv om det primært er for Siris skyld at du
vil have en hund mere, eller om det er for din egen. Er det for Siris skyld
tror jeg hun er bedst tjent med en på ca egen størrelse, men hun skal såmænd
også nok blive glad for en miniature makker

/Jens

Fra : Snasse

Dato : 26-03-05 15:36

> Men er der nogen der har prøvet den kombination? Der er jo en
> anelse størrelsesforskel.

Hej Trine

Jeg har kun cavalieren, så jeg ved ikke hvordan det vil med stor og lille
hund sammen, men kennel mailund har både cavalier og rottweiler sammen, så
prøv evt at ring eller skriv til dem, de kan nok bedre svare på det end jeg.

Kan kun give dig ret, cavalieren er en rigtig køn hund med det rette
temperament, ihvertfald til vores familie.

Mvh Susanne

Fra : Simon

Dato : 26-03-05 20:27

"Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> wrote in message
> Hej
>

> Men er der nogen der har prøvet den kombination? Der er jo en
> anelse størrelsesforskel.

Generelt tror jeg, at hundene hurtigt lærer at indrette sig efter hinanden.
Hvor gammel er Siri? Ville til enhver tid vente med en ny hvalp til
ældstehunden er "voksen". Ved at det tager tid med en newf, men den tid du
venter kommer tifolds igen, når den lille ny kommer til.

Giv til den tid gerne hvalpen et sted, hvor kun den kan komme ind, så den
kan få fred engang i mellem, hvis legen bliver for voldsom.

-Trine

Fra : Ukendt

Dato : 26-03-05 21:31

"Simon" <sneevang@c.dk> skrev i en meddelelse news:4245b78c$0$244

> Hvor gammel er Siri? Ville til enhver tid vente med en ny hvalp til
> ældstehunden er "voksen". Ved at det tager tid med en newf, men den tid du
> venter kommer tifolds igen, når den lille ny kommer til.

Hvis man har tiden og energien til to hvalpe ( eller i dette tilfælde hvalp
+ unghund ) i husstanden synes jeg ikke, at der er nogen grund til at vente
på at Siri bliver voksen.
Siri er svjh. lige knap et år gammel.

--
Mvh. www.tjekmig.dk