Loftmaling
Fra : Bjarke Christensen

Dato : 24-03-05 19:20

Jeg diskuterede lige med en ven:

Var det her eller et andet sted vi har læst om en der friskede hans loft
(det alm. nubre halløj der var i alle bådene i 70'erne) op med alm. Flügger
maling på en rulle ??

Kan det fungere ?? Det holder jo rimelig godt ude i min glas-vævs
brusekabine .....

--
Bjarke M. Christensen
Maxi Magic - Himmelblå

Fra : Claus Tersgov

Dato : 25-03-05 09:54

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev

> [...]
Flügger
> maling på en rulle ??
> Kan det fungere ?? Det holder jo rimelig godt ude i min glas-vævs

Umiddelbart nej. Der er ikke de samme temperaturskift i din badekabine, og
saltet i luften gør også sit. Jeg tvivler desuden på, at man får det til at
hænge ordentlig fast.

Det skal i mine øjne være olie-alkyd maling. Det andet holder ikke på sigt,
og det bliver desuden umuligt at overmale igen....

Claus

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 25-03-05 09:56

puhhh olie-alkyd.... Frisk lige min hukommelse op. Er det sådan noget man fx
bruger til en radiator ??

Bjarke

Fra : Claus Tersgov

Dato : 25-03-05 10:11

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev

> puhhh olie-alkyd.... Frisk lige min hukommelse op. Er det sådan noget man
fx
> bruger til en radiator ??

nej, ikke nødvendigvis. Man kan i dag få radiatormaling baseret på acryl
(vand). Alkyd er helt almindelig oliemaling til terpentin....

Claus

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 25-03-05 10:20

OK, det er det jeg tænker på. Jeg køber stort set aldrig maling baseret på
vand. Her dårlige erfaringer.

Tror du ikke man skal fortynder det en del for at det hæfter ordentligt nede
i strukturen ??

Fra : Claus Tersgov

Dato : 25-03-05 10:29

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev

> Tror du ikke man skal fortynder det en del for at det hæfter ordentligt
nede
> i strukturen ??

Det tør jeg ikke sige, når jeg ikke kender bunden. For meget terpentin kan
måske opløse det der gummihalløj.

Men et er sikkert, det skal vaskes endog *meget* grundigt ned. Brug gerne
masser af varmt vand med tredobbelt salmiak eller malerrens, navnlig hvis
det er en ryger båd. Brugt evt en skurebørste.

Claus

Fra : Per Svendsen

Dato : 26-03-05 21:21

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:<424304c0$0$67255$157c6196@dreader2.cybercity.dk>...

> [...]

> Flügger

> maling på en rulle ??

> Kan det fungere ?? Det holder jo rimelig godt ude i min glas-vævs

Hvis du med "alm nubre halløj" mener det gulvtæppe-lignende noget, så

havde et bådblad en artikel, hvor de rensede helt i bund og malede.

Kan ikke huske hvad de brugte.

Hvis du med "alm nubre halløj" mener et plastic-agtigt inderklædning,

så vil jeg ikke tøve med at vaske (malervask), og derefter male med flygger
25.

Ja det er vandig, men bliver ikke stift som oliemaling, der jo krakelerer.

Jeg har malet flere lofter i biler med flygger 25. Ikke for tykt.

Ps. Har haft træbåd i 10 år, og brugte kun acrylplast maling.

Det kan give sig lidt, i modsætning til alkyd.

Mvh Per Svendsen

Malerkonduktør.

Fra : Leon Hulstroem \(422~

Dato : 27-03-05 00:20

Hvis det er maling af nappa, så kan man faktisk få interiør maling.
Vi malede en gang en blå stue sort i en bil, førersædet holdte i ca 2 år,
men på et loft er der jo ikke slid.
Jeg kan desværre ikke huske mærket, da det er en del år siden.

Mvh
Leon