Udlandstelefoni
Fra : Ivar

Dato : 24-03-05 13:44

Det er rasende dyrt at ringe fra udlandet. Blot fra Tyskland koster
det 10-15 gange normal takst, desuden skal man også betale for
modtagene opkald. For mange er behovet for at tale i telefon
større når man er i udlandet end hjemme. En dag i udlandet koster
derfor let 20-30 gange så meget som en dag i Danmark.
Det siger derfor sig selv, at hvis man er ude at rejse i snit mere
end 1-2 dage om måneden, er det kun taksten for udlandstelefoni
der er interessant.

Så vidt jeg kan se er der ingen konkurrence på området.
Lavprisselskaberne følger TDC eller Sonofons takster.
Meromkostningerne for udlandstelefoni for selvskaberne må være
begrænsede. Det trådløse netværk er det samme som ved indenlandske
samtaler. Transmissionen fra land til land går i kabler, på samme måde
som internettet. Datamængden er mindre end 10 kb, så taksterne
burde ikke være mere end det dobbelte af indenlandske takster.

Problemet er at udlandstelefoni ikke er en konkurrenceparameter
endnu. Derfor er priserne så høje. Helt den samme mekanisme som
gør at opkald fra fastnet til mobil er dyrere end omvendt.

Findes der selskaber der har lavere takster på udlandstelefoni end
TDC og Sonofon?

Ivar Magnusson

Fra : Jeppe Vestergaard

Dato : 24-03-05 14:45

> Meromkostningerne for udlandstelefoni for selvskaberne må være
> begrænsede.

Nja, husk nu lige på, at Danmark er blandt de billigste lande i verden.
Derfor vil prisen altid være høj i udlandet. Det er desuden ikke kun
tekniske omkostninger - der er også langt mere administration forbundet med
udlandstelefoni, idet der skal forhandles roamingaftaler på plads, og
faktureringssystemet skal klargøres til roaming.

--
Mvh.
Jeppe Vestergaard, Aalborg

Fra : Georg

Dato : 24-03-05 17:32

> [...]
> udlandstelefoni, idet der skal forhandles roamingaftaler på plads, og
> faktureringssystemet skal klargøres til roaming.

Igen et njaa. Torben Rune fra netplan, mener ikke der er tekniske eller
administrative argumenter for at udlandstelefonien er så dyr. Det mener jeg
heller ikke. Sålænge kunderne kan flåes, så gør man det. Alternativt: Undlad
at bruge udlandstelefoni fra mbilen.

Georg

Fra : Jeppe Vestergaard

Dato : 24-03-05 19:01

> [...]
jeg
> heller ikke. Sålænge kunderne kan flåes, så gør man det. Alternativt:

Selvfølgeligt er der tekniske udgifter. For at et selskab kan indgå
roamingaftale med andre lande, skal de tilbyde samme land roaming i Danmark
(i de fleste tilfælde, der findes også envejs-aftaler). Dermed skal begge
netværk være klar over, at de skal tillade brugere fra operatør x i land y
adgang på almindelig vis. Derudover skal begge systemer taksere opkaldene,
og sende regningerne til brugerens operatør, som så opkræver det som
roamingtakster på fakturaen.

Det giver større administrative omkostninger, da prislisterne med
udlandspriser hele tiden skal være uptodate, og det tager arbejdstid at
indgå roamingaftalerne - det koster selvfølgeligt også penge.

Fra : Ivar

Dato : 24-03-05 23:45

Jeppe Vestergaard skrev:

> Det giver større administrative omkostninger, da prislisterne med
> udlandspriser hele tiden skal være uptodate, og det tager arbejdstid at
> indgå roamingaftalerne - det koster selvfølgeligt også penge.

Selvfølgelig koster det noget. Hvis du ringer 120 minutter og modtager
opkald lige så længe, koster det for samtaler i Danmark ca. 80 kr.
Hvis du gør det samme fra England til Danmark er prisen ca. 1600 kr.
Din argumentation om dækning af ekstra omkostninger holder slet ikke.
Med mindre du tror, at der bliver lavet roamingaftaler for hvert enkelt
telefon opkald ;-|

Ivar Magnusson

Fra : Rainer Schöbe

Dato : 24-03-05 23:07

Hej Ivar.

Ivar wrote:
> Det er rasende dyrt at ringe fra udlandet. Blot fra Tyskland koster
> det 10-15 gange normal takst, desuden skal man også betale for
> modtagene opkald.

Med mit tyske abonnement kan jeg ringe til alle tyske fastnetnumre for EUR
0,03 pr. minut - selvfølgelig kun når jeg opholder mig i Tyskland. Hvis jeg
vil ringe med det samme abonnement fra udlandet (=Danmark) til det samme
tyske fastnetnummer, betaler jeg mere end EUR 1,-.

Prisniveauet for samtaler i udlandet fastlægges i høj grad af de udenlandske
operatører - for dit vedkommende er det de tyske operatører, for mit
vedkommende er det de danske operatører.

Som grund for at de udenlandske operatører har fastlagt så høje priser kan
der navnes at de skal betale en interconnection-afgift til den operatør hvor
den opringede er "bosat".

For din eksempel kan jeg sige at der ikke er konkurrence ved samtaler fra
mobil til udlandet, derfor er det næsten ligeglad om du vælger T-Mobile,
Vodafone, E-Plus eller o2, når du roamer i Tyskland. Da der er ingen forskel
om du er kunde hos TDC, Sonofon (samt deres lavprisselskaber) eller Telia,
er der heller ikke den store forskel i prisen. Det eneste hvor der kan være
en forskel er prisen for at modtage opkald i udlandet.

> [...]
> Det siger derfor sig selv, at hvis man er ude at rejse i snit mere
> end 1-2 dage om måneden, er det kun taksten for udlandstelefoni

Det kan være en god idé at købe sig et lokalt taletidskort, hvis det handler
kun et eller to lande. Jeg kan spare næsten 50% ved at købe TDC MobilTid, da
det koster kun kr. 4,- at ringe til tyske fastnetnumre imod knapt kr 8,- med
mit tyske abonnement fra DK til det tyske fastnet.

Tværtimod ville du betale ca. kr. 12,- til kr. 15,- for at ringe med et tysk
taletidskort til Danmark.

> Så vidt jeg kan se er der ingen konkurrence på området.

EU-kommissionen kigger og rechercherer, kigger og rechercherer, men den
kommer aldrig til noget.

> Findes der selskaber der har lavere takster på udlandstelefoni end
> TDC og Sonofon?

Prøv at se på http://www.globalsim.net. Her får du et internationalt
taletidskort med et mobilnummer fra Liechtenstein hvor det koster ikke noget
at modtage opkald i næsten hele Europa. Hvis du ringer fra Tyskland til
dansk fastnet, betaler du kun ca. kr 3,-/min i stedet for kr 10,-/min som du
skulle med dit dansk abonnement.

Men så er det dyrt at ringe til disse mobilnumre fra Liechtenstein, fordi
denne operatør tager en meget høj interconnect-pris som den bruger til at
kunne levere gratis samtalemodtagelse.

Mvh.

--
Rainer Schöbe (Germany)
http://www.rainerschoebe.de

Fra : Ivar

Dato : 24-03-05 23:52

Rainer Schöbe skrev:

> Prøv at se på http://www.globalsim.net.

Det ser interessant ud.

> Men så er det dyrt at ringe til disse mobilnumre fra Liechtenstein, fordi
> denne operatør tager en meget høj interconnect-pris som den bruger til at
> kunne levere gratis samtalemodtagelse.

Ved du hvor dyrt det er?

Ivar Magnusson

Fra : Rainer Schöbe

Dato : 25-03-05 00:58

Hej Ivar.

Ivar wrote:

> Ved du hvor dyrt det er?

Jeg ved ikke hvad de enkelte danske operatører (fastnet eller mobil) tager
for det.

Her i Tyskland kan der være forskel mellem opkald til almindelige mobilnumre
i Liechtenstein (+423 7...) og det nummerområde GlobalSIM bruger (+423
66...).

Ifølge
<http://privat.tdc.dk/telefoni/fastnet/priser/udlandspriser/land.php?searchk
ey=L&vat=yes&node_id=114> er prisen kr 3,50/min fra TDCs fastnet.

Mvh.

Fra : Claus E Beyer

Dato : 26-03-05 18:42

"Rainer Schöbe" <newsgroup-nyhedsgruppe@prepaid-dk.de> skrev i en meddelelse
> Hej Ivar.

> Ifølge
http://privat.tdc.dk/telefoni/fastnet/priser/udlandspriser/land.php?searchkey=L&vat=yes&node_id=114
> er prisen kr 3,50/min fra TDCs fastnet.

Med www.supertel.dk (1035) koster det 0,95 kr/minut
http://www.supertel.dk/Prisliste/Udlandspriser_L.html

Med www.uvtc.dk (1007/1029) koster det 1,98 kr/minut
http://www.uvtc.com/timepiece/denmark/price/private_price.asp?jezik=danish&group=3_international&destination=LI-M&choosedName=LIECHTENSTEIN%20MOBIL

at ringe til en lichtensteiner mobil fra dansk fastnet.

Claus

Fra : Lars Wolos

Dato : 27-03-05 01:05

"Claus E Beyer" <ceb.news@gmail.com> wrote in message news:3all76F6d56mnU1@individual.net...

> Med www.supertel.dk (1035) koster det 0,95 kr/minut
[...]

> Med www.uvtc.dk (1007/1029) koster det 1,98 kr/minut
[...]

Jeg tror ikke at du får forbindelse til +423-663-005xxx med de billige selskaber.
Desværre har jeg ikke fået mit simkort endnu.

Se også her:

og her:

mvh
Lars

Fra : Fischer

Dato : 25-03-05 06:58

> [...]
> at modtage opkald i næsten hele Europa. Hvis du ringer fra Tyskland til
> dansk fastnet, betaler du kun ca. kr 3,-/min i stedet for kr 10,-/min som

Dejligt nyt!

Lige noget for mobilnørden der rejser af og til.
Så vidt jeg lige kan se, er eneste krav, at man skal lave mindst et udgående
opkald pr. 9 måneder.
Priserne er OK for udgående opkald og gratis roaming er genialt. Så kan dem
der ringer op jo bare snakke løs, for de hænger selv på regningen.

*Fischer

Fra : Rainer Schöbe

Dato : 25-03-05 11:16

Hej Fischer.

Fischer wrote:

> Dejligt nyt!
>
> Lige noget for mobilnørden der rejser af og til.

Man skal ikke mere have en pakke med flere sim-kort med på rejsen - kun ét
enkelt ekstra nummer. Men for dem der sms'er meget er det ret dyrt med ca.kr
3,50/SMS.

> Så vidt jeg lige kan se, er eneste krav, at man skal lave mindst et
> udgående opkald pr. 9 måneder.

Rigtig, men det må ikke være et gratis opkald (saldooplysning eller
optankning)!

Mvh.

Fra : Lars Wolos

Dato : 26-03-05 01:27

"Fischer" <myfischer87@get2net.dk> wrote in message news:4243a85a$0$245$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Priserne er OK for udgående opkald og gratis roaming er genialt.

Husk nu lige at Globalsim altid bruger callback hvis du vil ringe fra kortet
og at de ikke tilbyder nogen som helst dataforbindelser (csd, hscsd
eller gprs).

mvh
Lars

Fra : Thomas Jensen