Valg af kortplotter
Fra : Rasmus Riis

Dato : 23-03-05 21:32

Hej

Jeg har endeligt besluttet mig for at købe en farvekortplotter. Men
hvad skal man vælge? Mit budget siger max. kr. 10000 inkl. kort.

Jeg har kig på Garmin, Lowrance og Geonav. Er der nogen der har nogle
erfaringer eller artikler at henvise til?

Er der forskel i kvaliteterne på kortene?

Løsninger med bærbar pc, samt køb i udlandet er ikke en mulighed!

På forhånd tak
Rasmus Riis

Fra : BJ

Dato : 23-03-05 21:37

"Rasmus Riis" <rasmus_riis@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg har endeligt besluttet mig for at købe en farvekortplotter. Men
> hvad skal man vælge? Mit budget siger max. kr. 10000 inkl. kort.

Jeg har stor fornøjelse af min Magellan FX324.

Med nyeste version FirmWare 1.24 er den blevet bedre i stærkt sollys.

Det er den eneste anke jeg har.

Kortmaterialet er uhyre detaljeret, når der installeres Navionics Gold i
Magellans udgave.

Betjeningen er uovertruffen og vel markedets mest betjeningsvenlige i den
størrelse/pris..?

Den er nem at tage med om læ og sidde med ved aftenkaffen og lægge næste
dags rute på.

Man behøver ikke slæbe en PC med DLSK installeret på.

Jeg ville ønske, der var et udtag til en ekstern skærm, da overskueligheden
så ville være eminent.

--
Bjørn J.

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 23-03-05 22:28

Hvis du vælger Garmin, så vil jeg anbefale at du "river dig" og vælger
182/192 typen og ikke 162/172 typen. For de ekstra 1000 kr (182c vs 172c)
får du ganske vist lidt lavere opløsning, men det materiale skærmoverfladen
er lavet af, er væsentlig bedre på 182'eren. "Glasset" på 162/172 er
ekstremt blankt og det er ikke optimalt at aflæse i sollys. Jeg har selv en
1-2 år gammel 162'er og det irriterer mig lidt. Jeg overvejer at få coatet
glasset, men det kan jo ikke være rigtig at man selv skal rode med det.

/Bjarke

Fra : BJ

Dato : 23-03-05 23:56

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:4241df66$0$78283$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

KLIP

> Jeg overvejer at få coatet glasset, men det kan jo ikke være rigtig at man
> selv skal rode med det.

Det giver mig en ide.

Jeg har noteret mig, man kan få en speciel film til glasset på en PDA både
til beskyttelse, men det også skulle "mattere" overfladen en smule, så det
er nemmere at læse på skærmen i sollys.

http://www.dantotec.de/shop/images/OnScreenplus_NonReflecting.jpg

Gad vide om det kan købes i DK i passende stykker..?

--
Bjørn J.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 24-03-05 09:31

"Rasmus Riis" <rasmus_riis@hotmail.com> skrev

> Jeg har kig på Garmin, Lowrance og Geonav. Er der nogen der har nogle
> erfaringer eller artikler at henvise til?

Jeg har ikke det mindste begreb om kortplottere, men er ved at undersøge det
for min kammerat, som skal have en plotter, og som har endnu mindre forstand
på den slags.

Har du set dem, de har i Lynetten?

Det er nogle, han selv i impoterer, og han har netop een som lige er blevet
sat ned fra 12.000 til 10.000,-

Jeg kan intet sige om dem...
www.baadservice.dk

Hvornår skulle du evt købe?

Min kammerat og en anden gut skal handle snart, og kommer man og køber tre,
kunne man måske prutte prisen yderligere ned eller evt få lagt nogle ekstra
kort med i handlen. Jeg ved, at Claus altid er til at handle med i den
retning...

Claus

Fra : BJ

Dato : 24-03-05 12:58

KLIP

> Det er nogle, han selv i impoterer, og han har netop een som lige er
> blevet
> sat ned fra 12.000 til 10.000,-

Jeg ville sikre mig, det er med eks. Navionics Gold eller andre tilsvarende
detaljerede kort.

Man skal dog huske på at sådanne kort let løber i mellem 2.000 og 3.000 kr.
..... alene.

--
Bjørn J.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 24-03-05 13:08

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev

> [...]
tilsvarende
> detaljerede kort.
> Man skal dog huske på at sådanne kort let løber i mellem 2.000 og 3.000

Så vidt jeg kan se, så bruger de C-maps, og det er vist noget af det bedre
eller hvad?

Jeg aner intet om, hvad der følger med af kort eller kvaliteten af dem, men
han har da solgt mange til folk i Lynetten, og folk er tilsyneladende glade
for disse plottere.

Iøvrigt fortalte han noget om, at man kan købe en kortskriver, så man selv
kan læse kort ind fra cdrom, men jeg har ikke fået sat mig ind i detaljerne
overhovedet, og om det rent faktisk kan betale sig økonomisk.

Claus
--
Laver du dine egne musik CD'er? Bruger du MP3 filer?
Optager du radio og musik på din computer?

Fra : BJ

Dato : 24-03-05 13:32

KLIP

Det er de vist nok: http://www.c-map.com/

> [...]
> men
> han har da solgt mange til folk i Lynetten, og folk er tilsyneladende

Alle plottere er da ganske anvendelige, jeg var da også glad for min
Magellan 330M i begyndelsen indtil jeg købte FX324.

> [...]
> detaljerne
> overhovedet, og om det rent faktisk kan betale sig økonomisk.

Det er smart. Jeg er tvunget til at benytte færdige memorykort.

Stod jeg at skulle købe ny plotter, ville jeg gå efter en som kunne samle
flere informationer fra bådens udstyr, men så er vi nok oppe i meget højere
priser.

--
Bjørn J.

Fra : Per Christiansen

Dato : 25-03-05 08:15

Du skal lige kikke på den her, Mavman 5500i
du kan som ekstra udstyr få en forbrugsmåler
så du kan se hvor mange litter du bruger på en
sømil.

Og så bruger den C-Map kort som er de bedste.

Jeg har selv sådan en og er glad for den..

Køb den på de svenske sider der kan du finde
dem til rimmelige penge og så spare du jo også
ca. 18-20 %
Jeg vil tro du kan få den til Ca.5750 omregnet
til DKkr. ( Hvis du køber den i DK koster den
ca. 9500kr )
Så skal du bare have et kort det kan du nok også
få der oppe.

Du får rigtig meget for pengene og skærmen kan ses i
fuldt sollys.

Hvis du vælger at købe den uden kort så har jeg
et ældre kort du kan købe for 300kr

Du får lige et link her
Claus T prøv du også lige og kikke her
http://www.marinkedjan.se/product_info.php?cPath=40&products_id=149

Fra : Claus Tersgov

Dato : 25-03-05 09:57

> [...]

> Stod jeg at skulle købe ny plotter, ville jeg gå efter en som kunne samle
> flere informationer fra bådens udstyr, men så er vi nok oppe i meget

Er du sikker?

Den min kammerat har kig på, der kan man eksempelvis købe en boks til 5-600$
+ en transducer, så er der *sonar* ekkolod på den..

Hvis jeg har hørt rigtigt efter, så var den samlede pris for sonar ca 8000,-

Det smarte er jo, at den kan sætte nmea informationer i sit eget vindue...

Claus

Fra : Erik Christensen

Dato : 25-03-05 14:01

"Rasmus Riis" <rasmus_riis@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Jeg har endeligt besluttet mig for at købe en farvekortplotter.

hej
der er jo også raychart 435 med kort over hele danmark set ved netbaad.dk
til 9995,-
http://www.netbaad.com/group.asp?group=147
med sejler hilsen
Erik Christensen
Naver 29

Fra : Rasmussen

Dato : 26-03-05 11:18

Så skal du tjekke på www.netbaad.com
det er uden tvivl de billigste i DK, og de
har ofte nogle rigtig stærke tilbud, og
nogle gange har de demotilbud, der rigtig
sparker r... , f.x. lige nu en Garmin 182C
incl. kort over hele DK for 7800,-
Hold i det hele taget øje med den netbutik!!!
Mvh
Flejms