Hvilken bådtype?
Fra : Andreas Lundsfryd Je~

Dato : 21-03-05 16:39

Jeg har hørt lidt forskellige bud på hvilken bådtype det er jeg har
anskaffet. Bla. kragejolle og spidsgatter. Nogen der ved det?

Billeder: http://lyd-teknik.dk/privat/

--
Andreas

Fra : Kim

Dato : 21-03-05 18:21

"Andreas Lundsfryd Jensen" <andreas@elvis.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har hørt lidt forskellige bud på hvilken bådtype det er jeg har
> anskaffet. Bla. kragejolle og spidsgatter. Nogen der ved det?

Det er en kragejolle.
En spidsgatter er normalt kravelbygget og ikke klinkbygget.
Men den er spidsgattet

Mvh, Kim

Fra : Andreas Lundsfryd Je~

Dato : 21-03-05 18:23

Mange tak.

Mvh
Andreas

Fra : Ukendt

Dato : 22-03-05 11:58

Hej Andreas

Tag dig ikke af det slagsmål, der som sædvanlig er opstået p.g.a. dit helt
relevante spørgsmål.

Jeg vil også sige at din båd er en kragejolle, meeeeen der findes også
klinkbyggede spidsgattere. Forklaring følger:

I "gamle dage" var alle klinkbyggede spidsgattede både kragejoller, men i
1926/27 beslutte de vise fædre sig for at videreudvikle kragejollen til en
klassebåd, og den blev kaldt spidsgatteren. Der blev lavet klasser for
forskellige størrelser spidsgattere inddelt efter størrelser, og angivet ved
et kvm mål (sejlareal). En af de mest anvendte klasser var i øvrigt 26 kvm,
og den største var 55 kvm
Ialt blev der til de forskellige klasser bygget (så vidt jeg ved) 111 både
ialt.

En klassespidsgatter skulle selvfølgelig opfylde alle kravene til klassen,
herunder - at den skulle være kravelbygget! - en klasse spidsgatter kunne
altså ikke være klinkbygget - lige som en klassefolkebåd idag ikke kan have
indenbordsmotor.

Begrebsforvirringen opstod fordi der selvfølgelig blev bygget mange
spidsgattere der ikke overholdt klassereglerne, og der blev sågar bygget
nogle på klink.

Så den store gåde er så.

Hvis en spidsgatter der ikke er bygget til klassereglerne stadig kaldes en
spidsgatter, så er en klinkbygget båd der er bygget efter en "spidsgatter"
tegning vel egentlig en klinkbygget spidsgatter, og ikke en kragejolle??

Og så bliver diskussionen dæleme svær.

Men hvis den er bygget før 1926, så kan det ikke være en spidsgatter, for
sådan en var slet ikke opfundet på det tidspunkt.

Dem der er bygget efter 1926/27 er det straks lidt vanskelligere helt at
sætte i bås.

Hilsen John

Fra : Henning Rasmussen

Dato : 22-03-05 20:45

"john" <joh_lundsgaard(snabel a)ofir.dk> skrev i en meddelelse
> Men hvis den er bygget før 1926, så kan det ikke være en spidsgatter,
> for sådan en var slet ikke opfundet på det tidspunkt.

Havhav.

Nej, men i følge Bent AArre var der nogle ejere af kragejoller, som
begyndte at kalde deres både for spidsgattere, fordi de mente det var
lidt finere.
Hvis du har nogle oplysninger eller papirer på den smukke båd, er der
nok nogle stykker af os, som gerne vil høre lidt om den.

Til Lykke med båden.

--
Med sejlerhilsen
Henning _/) _/) _/)

Fra : Claus Tersgov

Dato : 21-03-05 23:50

"Kim" <No@money.dk> skrev

> En spidsgatter er normalt kravelbygget og ikke klinkbygget.
> Men den er spidsgattet

Sikke noget sludder..

Der er masser af klinkbyggede spidsgattere og lægningen af klædningen har
ikke noget at sige med hensyn til, om en båd er spids- eller platgattet.

Claus
--
Laver du dine egne musik CD'er? Bruger du MP3 filer?
Optager du radio og musik på din computer?

Fra : EA 2730

Dato : 22-03-05 03:57

Claus Tersgovskrev i en nyhedsmeddelelse:

> [...]
platgattet.

> Claus nu syntes jeg du dummer dig igen, Hvad ligger der i ordet
"normalt"

Du skal ikke bare læse, du skal også forstå, det der står og det har du
det lidt svært ved.

--
Med sejlerhilsen
Ejvind Andersen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 21-03-05 23:47

"Andreas Lundsfryd Jensen" <andreas@elvis.dk> skrev i

> Jeg har hørt lidt forskellige bud på hvilken bådtype det er jeg har
> anskaffet. Bla. kragejolle og spidsgatter. Nogen der ved det?

Det er en spidsgatter, når begget gatter er spidse. det modsatten af
spidsgattet er bl.a. platgattet.

Om du så vil kalde den en spidsgattet kragejolle, det er op til dig selv..

Claus

Fra : Kim

Dato : 22-03-05 13:30

> Det er en spidsgatter, når begget gatter er spidse. det modsatten af
> spidsgattet er bl.a. platgattet.

Begge gatter ??? Den har vel ikke r.. i begge ender )
Sakset fra en ordbog: Gat: Agterenden; spidsgattet, spejlgattet. eng.:
stern

Men jeg stopper diskussionen her. Har set andre steder, at selv fornuftige
argumenter preller af på dig, Claus.

Mvh, Kim

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 22-03-05 19:37

Kattamaran ??

<smile>

/Bjarke

Fra : Kim

Dato : 22-03-05 19:51

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:424065c0$0$67256$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Kattamaran ??
>
> <smile>

Ja, en katamaran har vel r.. i begge ender

Mvh, Kim

Fra : Claus Tersgov

Dato : 23-03-05 03:44

"Kim" <No@money.dk> skrev

> Begge gatter ??? Den har vel ikke r.. i begge ender )
> Sakset fra en ordbog: Gat: Agterenden; spidsgattet, spejlgattet. eng.:
> stern

Nej, men fidusen er jo netop, at røven er magen til stævnen!

Derfor kalder de det på engelsk en double ender

> Men jeg stopper diskussionen her. Har set andre steder, at selv fornuftige
> argumenter preller af på dig, Claus.

Gør endelig det..

Claus