Spørgsmål vdr. kyst-flue
Fra : Jørgensen

Dato : 26-05-01 00:42

Hej Alle

Jeg var lige en tur på kysten med fluestangen her til aften (desværre ingen
fisk) og det gav anledning til et par spørgsmål.
Jeg er sikkert ikke den eneste, men det er helt grotesk i mit tilfælde. Når
mørket er faldet på forsvinder min evne til at kaste med flue fuldstændigt.
Jeg klokker i dobbelttrækket og jeg kan ikke finde ud af hvornår min line er
strakt ud, hvilket altidresulterer i utallige klask mod vandet Er der
nogen af jer der har "haft" samme problem og hvordan er i kommet det til
livs? Jeg vil meget gerne kunne kaste i mørket da der efter sigende skulle
være meget gang i havørrederne på Thurø rev om natten!
Derudover så havde jeg en kammerat med ude som lige har købt sin første
flue stang (for ham var problemerne betydeligt større Men han klarede
sig godt. Han havde købt en Ron Thompson "Matrix" 9.3 fod, #7-8 med en RT
energy line plus et af de nye large Arbor hjul fra okuma. Selv har jeg en
udslidt RT Steelhead #7-8 med den samme line, som for 3 år siden Den
sidder på et elendigt okuma S serie hjul. Jeg prøvede hans stang i et par
kast, og nøj hvor det hjalp jeg har aldrig kastet så langt med en flue før!.
Så er mit spørgsmål så: Kan det betale sig at invistere i et sæt som hans
(1000 kr) eller skal jeg købe noget andet?

Knæk og bræk.

Mvh.

Morten

Fra : warlock

Dato : 26-05-01 09:31

Væn dig fra at kigge på linen når du kaster,find timingen i dit kast
f.eks.ved at tælle og øv dig øv dig øv dig.
knæk & bræk
Peter Martinussen
fluefreak@e-box.dk

Fra : Martin Nystrup Rasmu~

Dato : 26-05-01 10:07

"Jørgensen" <jaml@post11.tele.dk> wrote in message

<Klip>

> [...]
> livs? Jeg vil meget gerne kunne kaste i mørket da der efter sigende skulle
> være meget gang i havørrederne på Thurø rev om natten!

Jeg havde selvsamme problem, da jeg natfiskede første gang - jeg har faktisk
ikke natfisket siden, men det kommer jeg til. Når jeg fluefisker i dagslys,
kigger jeg meget på linens facon i luften - jeg gør det fordi, jeg kun har
fluefisket siden januar måned og endnu ikke kaster specielt godt (en 20-25
m. med WF-line). ;) Man kan faktisk godt mærke, hvornår linen er strakt helt
ud i frem- eller bagkastet - det giver et lille ryk i stangen. Jeg tør så
ikke sige, om dét sker, når det er forfanget, som strækkes helt ud. Jeg er
sikker på, at det ellers bare er et spørgsmål om rutine - for fungerer eens
kast i dagslys, burde man vel også kunne kaste med bind for øjnene. ;) Hvad
siger I andre gæve kastere? ;)

> [...]
> Så er mit spørgsmål så: Kan det betale sig at invistere i et sæt som hans
> (1000 kr) eller skal jeg købe noget andet?

Det afhænger jo i høj grad af, hvor meget du går op i fluefiskeri -
muligheden for at få en bedre stang er klart tilstede, hvis du bruger flere
penge. Ofte har dyrere stænger også den fordel, at det tager noget længere
tid, før man kan udnytte hele stangens potentiale - det var et svar på et
spørgsmål om netop stangvalg, jeg fik af en kyndig instruktør. Jeg vil helt
klart råde dig til at købe en anden stang, hvis interessen for fluefiskeriet
er der - du er jo øjensynligt bedre tjent med en anden stang! ;) Jeg
skiftede hurtigt min langsomme RT Cherokee-stang ud med en hurtigere Vision
Flywater - straks efter kastede jeg 5-10 m. længere! Og det blev langt mere
behageligt at kaste (og jeg fik dermed mere fornøjelse af at fiske), da
"eftervibrationerne" i den nye stang var betydeligt mindre.

Mvh.

--
Martin N. Rasmussen
Netikette? Find forklaringen på http://www.usenet.dk/netikette/