Hvorfor UDDI?
Fra : Frowning Freezer

Dato : 20-03-05 09:52

Nogen der kan fortælle mig kort og godt hvad UDDI er godt for, og hvad
det gør - hvorfor jeg skulle bruge det og hvordan?

Jeg ved godt der er masser af info om det på nettet, men jeg gider
altså ikke side og læse hundredevis af sider, introduktioner,
baggrunde, model-forklaringer osv. for blot at finde ud af hvad jeg er
overbevist om at en enkelt person kan forklare mig i løbet af nogle få
sætninger!

PS. Jeg fatter ikke hvorfor folk absolut altid skal lave sådan nogle
lange udredninger om blot simple ting! Har f.eks. været til seminarer
om XML/SOAP uden egentlig og have fattet hvor simpelt og enkelt og
ligetil det egentlig er! Det samme med PHP - ingen, jeg gentager
INGEN, kunne forklare mig de fordele der var ved PHP frem for ASP som
jeg selv opdagede! De kom med alle mulige fine business forklaringer,
men ingen kunne fortælle mig f.eks. de enkle sætninger at PHP arrays
er 100 gange bedre end ASPs og at PHP kræver mindre kode end ASP...
Anyway - det var bare lige et opkast! :)

Fra : Jacob Atzen

Dato : 20-03-05 10:48

On 2005-03-20, Frowning Freezer <pub1@hverdag.dk> wrote:
> Nogen der kan fortælle mig kort og godt hvad UDDI er godt for, og hvad
> det gør - hvorfor jeg skulle bruge det og hvordan?

Universal Description, Discovery and Integration. Det er et bibliotek,
hvori man kan registrere sine web services sammen med forskellig
information om servicen, f.eks. hvordan den kaldes og med hvilke
parametre. Hvorfor skal man bruge den? For at andre nemmere kan finde og
bruge din webservice.

Jeg er ikke klar over, hvordan man bruger UDDI'er.

> PS. Jeg fatter ikke hvorfor folk absolut altid skal lave sådan nogle
> lange udredninger om blot simple ting!
[snip]
> [...]
> alle mulige fine business forklaringer, men ingen kunne fortælle mig
> f.eks. de enkle sætninger at PHP arrays er 100 gange bedre end ASPs og

Fordi det er enormt subjektivt, hvorfor folk bedre kan li' et sprog frem
for et andet. Desuden er mit indtryk, at det er sjældent folk skifter
fra ASP til PHP eller den anden vej.

- Jacob Atzen

Fra : Frowning Freezer

Dato : 20-03-05 11:04

> [...]
>information om servicen, f.eks. hvordan den kaldes og med hvilke
>parametre. Hvorfor skal man bruge den? For at andre nemmere kan finde og

Okay, så det er ikke en teknologi - det er bare navnet på en samling
af services, en database, et directory eller hvad man nu skal kalde
det. Fint, det gider jeg ikke røre mere ved nu så!

>[snip]
>
>Fordi det er enormt subjektivt, hvorfor folk bedre kan li' et sprog frem
>for et andet.

Det er klart, men derfor kunne man da godt liste de forskellige
praktiske og egentlige styrker og svagheder ved de forskellige
alternativer.

> Desuden er mit indtryk, at det er sjældent folk skifter
>fra ASP til PHP eller den anden vej.

Måske rigtigt, men vi er jo nogle få der tør overlade os selv til at
udvikles, kaste alt op i luften engang imellem og tænke uden for vores
egne nogen gange smålatterlige ideer

Fra : Jacob Atzen

Dato : 20-03-05 15:11

On 2005-03-20, Frowning Freezer <pub1@hverdag.dk> wrote:

> Det er klart, men derfor kunne man da godt liste de forskellige
> praktiske og egentlige styrker og svagheder ved de forskellige
> alternativer.

Ja, men det som du synes er irrelevant er der sikkert nogen andre der
lægger stor vægt på.

> Måske rigtigt, men vi er jo nogle få der tør overlade os selv til at
> udvikles, kaste alt op i luften engang imellem og tænke uden for vores
> egne nogen gange smålatterlige ideer

Joo, men nu har de to sprog traditionelt løst den samme opgave. Det ene
har bare været en M$ teknologi og den anden en open source teknologi. De
to sprog er svjv rimelig ens i forhold til, hvad de kan. Ergo vælger man
nok bare det der nu passer til ens platform/ideologi og så er der ikke
den store grund til at skifte. Hvis du gerne vil udvikles skulle du
hellere tage og kigge på et radikalt anderledes sprog.

- Jacob Atzen