anmærkning
Fra : Hans Karpinski

Dato : 19-03-05 16:13

Jeg har lagt en tekst ind på dk.binaer.historie vedr. anmærkninger i
forbindelse med et giftemål, jeg søger hjælp til tydning af teksten.

MVH
Hans Karpinski

Fra : Sv. Haakon Jensen

Dato : 19-03-05 17:32

"Hans Karpinski" <H.Karpinski@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har lagt en tekst ind på dk.binaer.historie vedr. anmærkninger i
> forbindelse med et giftemål, jeg søger hjælp til tydning af teksten.

Jeg er absolut ikke sikker, men noget i retning af:

Brudg. vac. 1835
Bruden ligel.
den fraskildte Brudgom
forevist Separations
attest af 20/9 64. Bruden
Skifteattest 24/ 4 64
Lyst 3 Gang 16/10 64

Hilsen
Svend Haakon

Fra : Sv. Haakon Jensen

Dato : 19-03-05 17:37

"Hans Karpinski" <H.Karpinski@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har lagt en tekst ind på dk.binaer.historie vedr. anmærkninger i
> forbindelse med et giftemål, jeg søger hjælp til tydning af teksten.

sidste linie skal være

Lyst 1st Gang 16/10 64

Hilsen
Svend Haakon

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 15-04-05 11:42

"Hans Karpinski" <H.Karpinski@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har lagt en tekst ind på dk.binaer.historie

Jeg forsøger:

Denne Barnefødsel var under 12. Maj forkjyndt for Sognepræsten i Thim, hvor
Moderen 10 Maanedersdagen forud giorde fast tjeneste.

Jeg vil lige bemærke, at din procedure ikke helt følger intentionen med
dk.binær.historie http://www.usenet.dk/grupper.pl?get=dk.binaer.historie,
samt at din emnelinier burde være mere unik.

--
Poul Erik Jensen - www.genealog.dk - www.skolekammeraten.dk
Emnelinien må tilføjes [1234] ved direkte svar for at passere spamcheck.

Fra : Baertel

Dato : 15-04-05 19:14

Hej Poul Erik

Kan du kort beskrive hvordan FUT fungerer. Gerne med et eksempel.

Mvh
baertel

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 16-04-05 02:32

"Baertel" <baertelsen@hlaug.dk> skrev i en meddelelse
> Kan du kort beskrive hvordan FUT fungerer. Gerne med et eksempel.

Gerne - men det kan ikke blive kort

Alle nyhedslæsere kan sætte opfølgningsgruppe, men det er ikke umiddelbart
synligt. I OE skal man under editeringen i menuen "Vis" sætte flueben ud for
"Alle brevhoveder". Herefter findes to adresselinier, "Nyhedsgrupper:", hvor
der kan sendes til flere grupper samtidigt (anbefales ikke), samt
"Opfølgning til:", hvor man kan vælge hvilken gruppe en evt. besvarelse vil
havne - og hvor debatten derefter vil foregå. (Grupperne vælges fra liste -
man behøver ikke selv skrive dem).

I alle tilfælde af FUT (der betyder: følg dette op ved at svare i den
afsatte gruppe) er det skribentens ønske, at debatten foregår i den gruppe
han har bestemt. Årsagen kan være forskellig, men det er hovedsageligt af
rent praktiske grunde det benyttes.
________

I tilfældet med den historiske binære- og debatgruppe er det rent praktiske
grunde. Der må princippielt ikke debateres i en binær gruppe og ikke sendes
vedhæftede filer i en debatgruppe. Og hvordan løser man nu det?

For at fremvise et indlæg via en binærgruppe må man nødvendigvis abonnere på
gruppen - men hvis skribenten følger intentionerne, så behøver debatørene
det ikke, hvilket er praktisk, da det udvidder staben af potentielle
besvarere til alle debatgruppens læsere, selv om kun få henter den binære
gruppe.

Skribenten sender først sin binære fil vedhæftet en meddelelse til den
binære gruppe, og bruger emnelinien til at fortælle hvilken debatgruppe det
binære vedhæng skal diskuteres - skulle nogen forvilde sig forbi
meddelelsen. Der sættes opfølgning til debatgruppen.
Tekst og afsender er helt overflødigt, da det slet ikke er meningen, at
nogen skal abonnere på de binære grupper - endsige diskutere det binære
vedhæng, der jo blot skal fremvises - hvilket er de binære gruppers primære
funktion.

Skribenten må nu selv opdatere og vise sit indlæg i binærgruppen, som kun
skribenten er tvunget til at hente for simpelthen at besvare det.
I besvarelsen rettes emnelinien passende, til noget der er sigende for
indeholdet, tid, sted, navn(e), eller andre relevante data som appetitvækker
til den der skal besvare. Mange læser kun emnelinier og springer let og
elefant over dem, der ikke siger noget om indholdet.

Når man i OE besvare skrives automatisk
"Baertel" <baertelsen@hlaug.dk> skrev i en meddelelse
og man fortsætte med at stille sine spørgsmål til det binære indhold og
hvad man ellers plejer.
(Prøv at klikke på meddelelseslinket og se hvordan indlægget der refereres
til vises med et musseklik).

"Besvarelsen" havner jo nu som første indlæg i en tråd i debatgruppen, hvor
læseren blot kan dobbeltklikke på meddelelses-id-linket og vupti vises det
binære indlæg. Der kan nemt skiftes mellem debatgruppe/besvarelse og
binær-indlæg med Alt-Tab - det er altså nemt at besvare.

Bevares - det kræver, at man er OnLine - men er ikke de fleste det konstant
nu om dage?

Det er meget lidt besværligt for den der ønsker svar - men nemt og
tilgængeligt for dem der ønskes svar fra.

Og metoden afføder kun een tråd i een gruppe.
_____

Princippielt burde denne meddelelse og den evt. efterfølgende debat foregå i
en anden og mere passende nyhedsgruppe, da det ikke er indenfor de rammer
der er afstukket i fundatsen for genealogigruppen. Men da der ved gentagende
debatter i gruppen er skabt præcedens for at fortsætte også disse debatter
om "how to do", er det undladt.

Fra : Baertel

Dato : 16-04-05 12:34

"Poul Erik Jensen" <nospame@mull.dk> skrev i en meddelelse
> "Baertel" <baertelsen@hlaug.dk> skrev i en meddelelse
>
> Gerne - men det kan ikke blive kort

Tak for en god beskrivelse. Hellere godt end kort.
Der findes vist en gruppe, dk.test, hvor man kan afprøve sine evner uden at
få på hattepulden.

Her ville en FUT måske være passende.

Mvh
baertel

Fra : Christian Gram-Hanss~

Dato : 16-04-05 18:50

> [...]
vil
> havne - og hvor debatten derefter vil foregå. (Grupperne vælges fra

Jeg er vist ikke nogen ørn til dette. "Alle brevhoveder" kan jeg finde,
men men hvor finder jeg de to adresselinier "Nyhedsgrupper" og "Opfølgning
til"?

> [...]
> binære indlæg. Der kan nemt skiftes mellem debatgruppe/besvarelse og
> binær-indlæg med Alt-Tab - det er altså nemt at besvare.

Hvad er "meddelelses-id-linket" og hvor finder jeg det?

Christian Gram-Hanssen

Fra : baertel

Dato : 16-04-05 22:16

"Christian Gram-Hanssen" <chrgh@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg er vist ikke nogen ørn til dette. "Alle brevhoveder" kan jeg finde,
> men men hvor finder jeg de to adresselinier "Nyhedsgrupper" og "Opfølgning
> til"?

Jeg rodede også lidt indtil det gik op for mig at jeg skulle starte en "Ny
meddelelse". Det er i denne menu du skal følge den udmærkede vejledning.

> Hvad er "meddelelses-id-linket" og hvor finder jeg det?

linket er det som vises ovenfor, efter ... "skrev i en meddelelse"

mvh
baertel

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 17-04-05 00:08

..... for at starte med det sidste:
> Hvad er "meddelelses-id-linket" og hvor finder jeg det?

"Christian Gram-Hanssen" <chrgh@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

Ovenstående er Christian Gram-Hanssens meddelelses-ID.
Når man klikker på IDen springer netop denne meddelelse frem i et nyt vindue
på skærmen - prøv selv!

> "Poul Erik Jensen" <nospame@mull.dk> skrev i en meddelelse

Ovenstående er Poul Erik Jensens meddelelses-ID.
Den får man at se med et musseklik på dens ID. Så prøv det dog

Alle meddelelser er udstyret med en sådan unik ID. Det er ikke altid den
bliver vist - det er op til skribenten at vælge - men den er altid at finde
i brevhovedet, sammen med en masse andre oplysninger, bl.a. om ruten der er
benyttet. Man kan (i OE) få vist den komplette meddelelse med "Ctrl-F3".
Herfra kan man kopiere den unikke ID.

> Jeg er vist ikke nogen ørn til dette. "Alle brevhoveder" kan
> jeg finde, men men hvor finder jeg de to adresselinier
> "Nyhedsgrupper" og "Opfølgning til"?

Du kan ikke finde linierne, hvis du ikke har brug for dem (startet med at
skrive en meddelelse). Forudsætningen for at se disse linier er også, at du
er ved at kreere en nyhedsgruppemeddelelse, der er helt forskellig fra en
almindelig direkte post - hvor der vises nogle til andre formål, når der
er flueben i "Alle brevhoveder".

PS. Læg mærke til, at man kan ændre emnelinien, så den kommer til at passe
med det indhold der findes i meddelelsen - der jo nemt kan ændre sig i
debatten.

PPS. Mange kan få særdeles stor glæde af at studere hvad de vise mænd har
skrevet om emnet på adressen http://www.usenet.dk.

Fra : Christian Gram-Hanss~

Dato : 17-04-05 13:19

"Christian Gram-Hanssen" <chrgh@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

Tak til begge.
Det klarede problemet og åbnede en ny dør.

Christian Gram-Hanssen