Sindsyge ledere har aldrig eksisteret
Fra : Bo Warming

Dato : 18-03-05 07:07

Psykopati er ikke sindsyge - der er en del af normalspektret for moralens
variation hos samfundets individer. Atypisk, men ikke sygdom.
Totalt usandt er at psykose skulle have kastet noget land ud i politisk
krise, nogensinde, og det gælder også tysk ledelse under WW2. Den var
fornuftsstyret, omend fejlkalkulerende.

Tirsdag kl 1610 bringer DR2 program om sindsyge hos George3, Henry6, Dr
Viktoria i UK og Chr7 i DK mm, men det er ussel lægepropaganda og leflen
for pøblens misundelse.

"The concept of genius as akin to madness has been carefully fostered by the
inferiority complex of the public". Ezra Pound , avisartikel
fra 1938 (USAs største digter under WW2, som støttede Mussolini og derfor
tvangsindlagdes (politisk-dikteret) efter krigen som sindsyg)

Som hos andre flokdyr er der hård konkurrence om at være lader, i alle
menneskesamfund. Siden oldtiden har de magtfunde lært og sagt som JR i
Dalles "Jeg foretrækker at eje politikere - selv at have magt er alt for
farligt".

"Den, som indtager forreste plads, spiller sjældent hovedrollen" Goethe

Japanske kejsere har muligvis i stenalderen haft noget at bestemme, men fra
tidligste (oldtids) skrifter ved vi, at de var forgrundsfigur og under krige
trådte en af de virkelige bestemmere frem, shogun=overgeneral, men også de
blev i fredstid til forgrundsfigurer,

og lag på lag af "grå eminencer" bag dem var altafgørende for
beslutningsprocesserne. Helt som idag, hvor måske hverken Fogh eller
spindoktorer tænker selvstændige tanker, men nogen har nossegreb på dem.

Kongesønner, der skulle arve enevælde, havde magtfulde adelige som
støttepædagoger, og ofte sørgede disse for at gøre kongen FORVIRRET OG
DERMED LETMANIPULERBAR, hvilket er tydligt med Ditlev Reventlovs
gennemprygling af den unge Chr6, som derved blev egosvag, og den samtidige
britiske Georg3, var som alle forkælede børn vant til at kunne gøre alt uden
at straffes konsekvent, og det kan gøre alle til BESVÆRLIGE=SINDSYGE (i
sindsygordets slangbetydning).

Arvelighed gjaldt britiske kongers porfyri, der så kunne kaldes komponent i
sinds-sygdom, men en velopdraget patient med samme sygdom behøver ikke blive
småvoldelig, som konger let kan blive, fordi magt korrumperer.

Hitler blev styret af Goering i starten og efter 1933 af Borman og andre -
at man i nederlagets fortvivlelse blæser på hæmninger og høflighed, og lader
opøvet, kunstnerisk oratorisk stil gå grassat, for der er intet at tabe -
det passer ikke ind i nogen psykiatri-lærebogs psykosebeskrivelse.

Ældre mænd, der omsider ser sig ført bag lyset, bliver undertiden
død-irritable og det indgår ofte i senil-demens, og de har enorm
selvmordshyppighed, for det er socialt ikke at stå i vejen for bedre ledere,
så underbevidstheden gør klogt i at påvirke imod selvmord.Underbevidstheden
er social med loyalitet hos det DNA = det folk, som vi er
overlevelsesmaskiner for.

Sindsyge med hallucinationer kan man evt kalde (de to super-snu
popstjerne-politikere? ) Muhamed og Moses, der går ud i ørknen og får
åbenbaringer, men typisk skitzo ses hos udstødte fattige, der aldrig evnet
at få en kvinde til at blive gravid med dem, for det er ikke sexet at være
sindsyg. Hitler og de andre nævnte havde enorm dametække. Magt gør sexet,
bl.a.

Fra : MGA

Dato : 18-03-05 09:02

Interessant at du bringer det op - jeg har tænkt det samme - kan man
virkelig sige at psykopati er sindssyge? Det er, efter min mening, ikke
fysisk, men noget der er opstået på grund af for eksempel traumatiske
omstændigheder i barndommen. Det som jeg ser som den vigtigste faktor i
psykopati, eller dysfunktionel personlighedsforstyrrelse, som det kaldes nu
til dags, er den manglende empati, som rent faktisk sætter personen i stand
til at begå de overgreb mod andre, som er så karakteristiske.
Kan man tale om sindssygdom når det er socialt betinget og ikke fysisk?
Skelner psykiatrien mellem socialt betingede og fysisk betingede sygdomme?
Det burde den vel?

Resten af dit indlæg er for det meste vrøvl i mine ører, men hvem ved hvad
sandheden er?!

Mette

Fra : Bo Warming

Dato : 18-03-05 09:43

"MGA" <mga_ssinjin@yahoo.dk.dk> wrote in message
> [...]
> nu til dags, er den manglende empati, som rent faktisk sætter personen i
> stand til at begå de overgreb mod andre, som er så karakteristiske.

Der er heller ikke bevislig fysik eller kemi i psykoserne, skitzofreni og
(manio)depressivitet.

"Dysfuktionel personlighedsforstyrrelse" er da et stupidt blæreord - både
dysfunktion og forstyrrelse betyder at noget ikke fungerer som det skal - og
ikke andet.

Empati=evne til at sætte sig ind i andres følelser, har vi alle men hvis
man ikke er politisk korrekt har man ikke godkendt empati.
Hitler var ikke for dum til at indse at sulterationer og hårdt arbejde ville
få nogen jøder til at blive så depreimerede at de døde af tyfus. Men han
prioriterede som man er nødt til når man har ryggen mod muren og vil vinde
en krig med dårlige odds.
At han tabte gør ham ikke sindsyg.

Afstumpede psykopater uden samvittighed - følelseskolde - er MÅSKE uden en
evne, men måske de blot har valgt at prioritere noget andet, udfra egne
afvigende ideer - som kaldes syge når de er i mindretal. Sejrherrer= flertal
afgør - som hvis flertal kalder jorden flad.

Fra : David Rasmussen

Dato : 18-03-05 12:29

MGA wrote:

> Interessant at du bringer det op - jeg har tænkt det samme - kan man
> virkelig sige at psykopati er sindssyge?

Det er ikke videre interessant...
Psykopati er netop ikke klassificeret som sindssyge i
psykiatrien/psykologien. Case closed.

/David

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 18-03-05 12:32

> Det er ikke videre interessant...
> Psykopati er netop ikke klassificeret som sindssyge i
> psykiatrien/psykologien. Case closed.

Egentlig lidt sjovt, hvis det er rigtigt. "Psyko-pati" betyder
sinds-lidelse direkte oversat.

Mikkel

Fra : Bo Warming

Dato : 18-03-05 14:17

"Mikkel Møldrup-Lakjer" <mikkel@fabel.dk> wrote in message
> "David Rasmussen" <david.rasmussen@gmx.net> skrev i en meddelelse

> Egentlig lidt sjovt, hvis det er rigtigt. "Psyko-pati" betyder
> sinds-lidelse direkte oversat.

Men alle læger er enige om at psykopater er ikke sindsyge.
Case closed, gælder kun for fagidioter, for læger afgør ikke sproget,
ligesom DMI ikke kan vedtage at snestorm er sne+blæst, der ikke er storm.
Sproget der dynamisk og kompromisser mellem fag-jargon og slang , tænken
højt og bodegasprog m.m.

Når man I SÆRLIG CONTEXT bruger klliniske termer, kan man blive straffet
dyrt, af vort skrivebordsteoretiske retsvæsen, fx fik Lotte Heise 30000 kr
straf for at kalde den afstumpede, samvittigheds-abnorme morder Jønke for
"psykopat". Politiet respekterer hans privatiserede narko-politi som
kollegaer, til en vis grad, så han må ikke hånes.

Vi har alle valgt ubevidst og bevidst et sæt moralregler, vi lever
efter.Visse konsistente marginal-sæt kalder vi psykopati, der klinisk er
personlighedsafvigelse/karakterafvigelse og da disse har kontinuer overgang
til normaladfærden, ville sygdomssnak her forstyrre den ærefrygt for
diagnoser, som læger baserer deres magt på. Derfor er massemordere ikke
sindsyge.I læge-jargon.
I usenetjargon og anden bodegajargon er de det ofte.
Vedr sindsyge skal der være diskontinuer overgang til normal-området og det
påstås at gælde vedr dybe depressioner og skitzofrene, absurde
vrangforestillinger, især når hallucination..
Som aldrig kan diagnosticeres fysisk eller kemisk.Vi ved nul og nix om
hjernen.

Fra : Arne H.Wilstrup

Dato : 18-03-05 17:52

"Mikkel Møldrup-Lakjer" <mikkel@fabel.dk> skrev i en meddelelse
> "David Rasmussen" <david.rasmussen@gmx.net> skrev i en meddelelse

> Egentlig lidt sjovt, hvis det er rigtigt. "Psyko-pati" betyder
> sinds-lidelse direkte oversat.

Derfor er begrebet også misvisende - der er ikke tale om en sindssygdom i
den forstand at der ikke er tale om patienter, der har realitetstab - men om
folk, der har en mangel på indføling af andres lidelser - en sindssyg (fx
skizofren) vil opleve høre- og eller synshallucinationer, mangel på
realitetssans og være underkastet disse hallucinationer - medens en psykopat
eller som man i sin tid ændrede det til : sociopat, blot totalt mangler
indfølingsevne med andre mennskers lidelser, men forstår at udnytte
menneskers svagheder, som de er "eksperter" i at finde ud af.
At mennesker kan være forråede, have mangel på social indfølingsevne etc. er
ikke en sindssygdom, idet de sociale fornemmelser alene bygger på opdragelse
i et givent socialt samfund, medens en sindssygdom næppe alene skyldes
opdragelsen, selvom visse psykiatere i forbindelse med den såkaldte
"antipsykiatri"-bevægelse, mener at opdragelsen i høj grad medvirker til at
fremelske en evt. latent sindssygdom.
En karakterafvigelse som man ofte kalder for psykopati, er altså ikke i det
regi en sindssygdom.

--
ahw

Fra : MGA

Dato : 18-03-05 18:14

> [...]
> medvirker til at fremelske en evt. latent sindssygdom.
> En karakterafvigelse som man ofte kalder for psykopati, er altså ikke i

Så blev jeg lidt klogere i dag også - tak Arne

Mette

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 18-03-05 20:47

Arne H.Wilstrup wrote:
> sindssygdom .......

¿Hvilken film er det lige i snakker om?

hint: ignorer dog BWs offtopic-rablen.

FUT:dk.admin.netikette

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Per

Dato : 19-03-05 01:25

> [...]
> Totalt usandt er at psykose skulle have kastet noget land ud i politisk
> krise, nogensinde, og det gælder også tysk ledelse under WW2. Den var

Dette indlæg hører ikke hjemme i denne gruppe!

Fra : Bo Warming

Dato : 19-03-05 06:24

"Per" <no@tak.dk> wrote in message
> "Bo Warming" <bwng@bwng.dk> wrote in message
>>

> Dette indlæg hører ikke hjemme i denne gruppe!

Er sundhedspolitik ikke politik?
Er årets film ikke centreret om vås om sindsyge hos Hitler?

Filmen er et fremskridt ved at vise varme humane sider af ham, men
historieforfalskende ved at overdrive regimets selvmords-ånd mm

Er noget OT efter din smag, så ignorer.

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 19-03-05 07:45

"Per" <no@tak.dk> skrev i en meddelelse
> "Bo Warming" <bwng@bwng.dk> wrote in message
> >

> Dette indlæg hører ikke hjemme i denne gruppe!

Nå jeg var da også lige ved at tro, jeg havde gjort en fejl, da jeg tog
gruppen ind nu.

Det lignede ikke en filmgruppe, jeg fik frem.

Ruth

Fra : Per Vadmand

Dato : 19-03-05 09:44

"Per" <no@tak.dk> wrote in message
> "Bo Warming" <bwng@bwng.dk> wrote in message
>>

> Dette indlæg hører ikke hjemme i denne gruppe!
Spørgsmålet er snarere, om det hører hjemme i nogen gruppe.

Per V.

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 19-03-05 15:15

"Per Vadmand" <perve@post.tele.dk> wrote in message

> "Per" <no@tak.dk> wrote in message

> Spørgsmålet er snarere, om det hører hjemme i nogen gruppe.
>
> Per V.

Prøv news:alt.dk.landsbytosse.bo-warming

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk

Fra : Bo Warming

Dato : 19-03-05 16:40

"Aragorn Elessar" <aragornDK@gmailTIGERDYR.com> wrote in message
> "Per Vadmand" <perve@post.tele.dk> wrote in message

Fundatserne på www.usenet.dk er venlige vejledende uforpligtende
retningslinier - og hvis nogen mener at et indlæg ikke hører hjemme i nogen
gruppe, så er det klart blancochek til at poste indlægget et eller flere
steder hvor det måske er egnet - efter ens egen smag.

Selvfølgelig skal alt kunne skrives på usenet.
Psykiatri-politik er klart ontopic i dk.politik, dk.helbred. behandling,
dk.helbrd. dk.livssyn.psykologi - og når dk.kultur.film domineres af årets
film om Hitlers sidste dage, hvor mange oplever sindsyge i hans desperation
og selvmord, så er en trådstart som min også berettiget på denne ng.
Fundatserne siger desuden at hvis atmosfære og uskrevne regler gør noget
oplagt at inddrage, så er det OK - livet er vigtigere end regler.