LogIN
Fra : TCarlsen

Dato : 17-03-05 12:48

heysa....!

jeg vil gerne lave et login system hvor jeg kan lave login og
pass om når som helst.......

jeg har aldrig brugt php eller asp... så hvis du vil hjælpe skal
det skæres totalt ned i PAP!!!!...

på forhånd tak....

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Frowning Freezer

Dato : 17-03-05 13:02

>jeg vil gerne lave et login system hvor jeg kan lave login og
>pass om når som helst.......
>
>jeg har aldrig brugt php eller asp... så hvis du vil hjælpe skal
>det skæres totalt ned i PAP!!!!...

Prøv at søge efter "php login tutorial" på Google. Der kan du helt
sikkert finde artikler som forklarer dig step by step.

Det handler om at lave en login formular, tjekke brugernavn og kodeord
op mod et eller andet og bruge session variabler til at holde styr på
om en bruger er logget ind eller ej.

Fra : TCarlsen

Dato : 17-03-05 13:06

Frowning Freezer wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:

> [...]
>
> Det handler om at lave en login formular, tjekke brugernavn og kodeord
> op mod et eller andet og bruge session variabler til at holde styr på

du kan ikke komme med et godt eks....?

Fra : Frowning Freezer

Dato : 17-03-05 14:19

>du kan ikke komme med et godt eks....?

Jeg har ikke lige et eksempel. Men altså hvis du laver en HTML
formular og sender formularfelterne 'brugernavn' og 'kodeord' via
method="POST" kan du fange værdierne i PHP vha. $_POST['brugernavn']
og $_POST['kodeord']. Altså f.eks.:

$user = $_POST['brugernavn'];
$user = $_POST['kodeord'];
//hvis de indtastede værdier er korrekte...
if ($user == 'mitbrugernavn' && $pass == 'mitkodeord') {
   //...så lav en sessions variabel til at holde styr på at denne
bruger er logget ind
   $_SESSION['loginokay'] = 'jadeterokay';
   $_SESSION['user'] = $user; //hvis du vil bruge brugernavnet
i løbet af din session
} else {
   //...ellers sørg for at sessionsvariablen ikke eksisterer
   unset($_SESSION['loginokay']);
}

I starten af hver beskyttet side kan du så lave et check om session
variablen eksisterer:

if ($_SESSION['loginokay'] == 'jadeterokay') {
   //gør ingenting, lad scriptet fortsætte
} else {
   echo 'Hov, disse sider er beskyttet. Du må først logge ind.';
   exit; //stop scriptet
}
//når vi hertil er brugeren logget ind
echo 'Velkommen '. $_SESSION['user'];

Det er et meget simpelt login script. Og det kan så udvides til at
være så komplekst som det nu ønskes.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 17-03-05 15:46

TCarlsen wrote:

> jeg vil gerne lave et login system hvor jeg kan lave login og
> pass om når som helst.......

Hvis du har adgang til en MySql-database, kan du her finde en opskrift:

http://hjemmesideskolen.dk/scripts/phpmysql/default.php

Du skal logge ind for at se siderne, men brugernavn og password er anført
under formularen.

Erik Ginnerskov
http://frip.dk/ginnerskov

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 21-03-05 13:06

Erik Ginnerskov wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:
> [...]

Du kan også kigge her:
http://www.webcafe.dk/tipsogtricks/php/simpeltloginmedphp.html
mvh Thomas