Konvertering af DLSK til ?
Fra : Ukendt

Dato : 16-03-05 19:18

Er der nogen i gruppen, der ved hvordan man konverterer 'de
levende søkort' til et andet format, der f.eks. kan læses af ozi
til PC eller PPC eller Maptechs Navigator-program?

Eller har kendskab til et program, der på PPC'en kan 'styre' DLSK
på PC'en?
--
Flemming Torp
'Even the worst day sailing is better than the best day working'

Fra : BJ

Dato : 16-03-05 19:24

"Flemming Torp" <fletop(kanelbolle)2rp.d(anmar)k> skrev i en meddelelse

KLIP

> Eller har kendskab til et program, der på PPC'en kan 'styre' DLSK på
> PC'en?

Efter lidt legeri med ovennævnte, er jeg stødt på et uigennemtrængeligt
problem.

Ved remote kræver DLSK en skærmopløsning på mindst 800x600.

Det kan en PDA ikke klare endnu.

--
Bjørn J.

Fra : Ukendt

Dato : 16-03-05 20:14

Ærgerligt, men tak for info - og du mener ikke man kan konvertere
DLSK til et 'ozi-forståeligt format'?

Fra : Ole Pagh

Dato : 16-03-05 20:27

Flemming Torp wrote:
> Er der nogen i gruppen, der ved hvordan man konverterer 'de
> levende søkort' til et andet format, der f.eks. kan læses af ozi
> til PC eller PPC eller Maptechs Navigator-program?

Det kan man desværre ikke, da DLSK's kortfiler (.it) er proprietært.

De kan ikke engang læses af KMS's eget kortvisningsprogram (VisIT).
Den eneste måde som jeg kender, er at printe kortudsnit ud (typ. 4 x 5
udsnit pr søkort) til fil.
Derefter 'sy' udsnittene sammen via et dertil indrettet program (f.eks
PanAVue) og til sidst kalibrere dem i det pågældende navigationsprogram.

Det er et stort projekt hvis man vil have alle søkortene + planer med.

Jeg har gjort det til Ozi og senere konverteret til Ozi for PDA (OziCE), men
det tog mange aftener i løbet af en vinter, og jeg vil ikke anbefale det i
dag.
Vil man nøjes med at have 2-3 søkort konverteret er det ingen sag, men DK
består af ca. 65 søkort (incl ...W ...E) og knap 30 planer (f.eks Grenå,
Marstal etc)

--
hilsen Ole

Fra : Ukendt

Dato : 16-03-05 21:03

Hej Ole,

Tak for svar. Ja, det anede mig, men jeg 'håbede' at nogen kendte
en overkommelig 'genvej' ...

Man er ret låst med den DLSK-løsning - hva'? Lidt OT - med en vis
tøven - (jeg skulle nok smutte over i marked nu?): Hvis du har
lavet alt arbejdet, kunne man så kompensere nogle af dine lange
aftener med nogle solide kasser god rødvin for at få fingre i
dine konverterede DLSK-filer, der kan læses af OxiCE?

Da jeg har kortene for DK, S og N virker det som nærmest
uoverkommeligt at 'sy' og 'kalibrere' (som jeg ikke har en s***
forstand på) - og ifølge BJ kan man heller ikke bruge en PPC som
ekstra monitor på notebook'en (som jeg helst vil have gemt væk
under kortbordet ...).

Måske man skulle overveje en fladskærm istedet?
(Jeg husker stadig et indlæg med en morsom tyrkfejl, hvor det
blev til faldskærm ...)

Min 'kaptajn' har meddelt, at jeg kan glemme alt om et prisniveau
som f.eks. RayMarines M 1500 monitor til DKK 51.995,-, så det er
ikke en option ...

Er der nogen, der har en god idé til en 'overkommelig', robust og
læsbar fladskærm - 10" - 15", der kan tåle cockpit-miljøet og
hverken tømmer batterierne eller tegnebogen ... helt ... ? ...
f.eks. < 4.000,- kr. eller højest 10% af RayMarines 'tilbud',
hvis det er en helt fantastisk løsning ...
--
Flemming Torp
'Even the worst day sailing is better than the best day working'

Fra : Ole Pagh

Dato : 17-03-05 19:17

Flemming Torp wrote:

> [...]
> aftener med nogle solide kasser god rødvin for at få fingre i
> dine konverterede DLSK-filer, der kan læses af OxiCE?

Hej Flemming

Jeg må desværre skuffe dig (og andre der har spurgt om det samme).

Jeg kan / vil ikke bryde de ophavsrettigheder der er til søkortene, og ville
sikkert også få rø... på komedie af KMS hvis disse kopier blev udbredt, da
jeg har skrevet omkring dette før.
Man må kun manipulere med kortdata til eget brug, og jeg ville også have det
skidt, hvis et eller flere af kortene var forkert kalibreret, således at du
eller andre måske sejlede på grund fordi jeg havde fået lagt et forkert
koordinat ind.

De tyske søsportskort kan, så vidt jeg ved, indlæses i OziExplorer.

--
hilsen Ole

Fra : Ukendt

Dato : 17-03-05 20:40

Hej Ole,

Det er helt fair og jeg er enig i din holdning. Jeg vidste
faktisk ikke, at man ikke måtte overdrage konverterede kort, men
når jeg tænker mig lidt om og husker på 'Intellectual Property'
og den slags - ja, så er det jo logisk -så jeg respekterer dit
svar 100%.

Jep, de tyske kort i BSB-standard kan læses af ozi og Maptechs
eget Pocket Navigator program også på PC.

Tak for input anyway - man lærer jo noget hver gang ...

Fra : Ole Pagh

Dato : 17-03-05 22:03

Flemming Torp wrote:

> Jep, de tyske kort i BSB-standard kan læses af ozi og Maptechs
> eget Pocket Navigator program også på PC.

Jeg vil lige skitsere op hvordan jeg har løst "problemet" med både PC og
PDA.
- en fastmonteret, ældre maritim GPS i cockpittet. Derfra et kabel med NMEA
til en gammel labtop PC nede i kahytten og videre med NMEA til selvstyren.
- PDA'en har sin egen BT GPS, der bare ligger løst nede i kahytten. PDA'en
dur KUN i godt vejr (det er en sejlbåd med en sprayhood som jeg kun slår op
i havn).

Både PC og PDA kører Ozi hhv OciCE og jeg kan derfor udveksle track,
waypoints og andet via USB, eller hvis jeg havde en BT dongle på PC'en, via
BT.
Det er lidt legetøj, alt det elektronik, og uden papirkortene ville jeg ikke
føle mig tryk.

--
hilsen Ole

Fra : Ukendt

Dato : 18-03-05 00:46

> Jeg vil lige skitsere op hvordan jeg har løst "problemet" med
> både PC og
> PDA.

Tak - der er bare alle tiders!

> - en fastmonteret, ældre maritim GPS i cockpittet.

Det er desværre sådan én, jeg mangler - havde det på min gamle
båd ...
men jeg har nu én siddende ved kortbordet med NMEA-output. Men
savner at have den samme information tilgængnelig i cockpittet -
når jeg sidder ved pinden.

> [...]
> kahytten. PDA'en
> dur KUN i godt vejr (det er en sejlbåd med en sprayhood som jeg

Det er jeg helt med på! Men det betyder at du har de samme kort
liggende på din PDA *og* på notebooken ikke? Altså de er ikke
afhængige af hinanden i dit set up? Hvad er egentlig dine
praktiske erfaringer med PDA-displayet - synes du det er stort
nok til at du kan bevare overblikket?

> [...]
> på PC'en, via
> BT.
> Det er lidt legetøj, alt det elektronik, og uden papirkortene

Nej, jeg bliver også tit mindet om den gamle sandhed, at den
primære forskel imellem mænd og drenge såmænd bare er prisen på
deres legetøj ... Men i denne situation forsvarer jeg mig med, at
jeg bare prøver at bruge de komponenter, jeg allerede har -
notebook og PPC og DLSK og nogle Maptech kort.
Det skal gerne kombineres i det jeg kalder en 'nice to have/fun
to have' -løsning. 'Must have' ligger i kortbordet, sidder i
kikkertholderen og på skottet og viser sejlet kurs ... men jeg
er faktisk blevet ganske facineret af alle disse elektroniske
muligheder - men vi må selvfølgelig ikke glemme vores gode gamle
sømandsskab ... mit sidste indfald går på at 'låne' konens 15"
fladskærm og prøve den i dagslys for at se, om det kan fungere -
og finde ud af, hvor meget strøm den sluger. Så kan der måske
ovenikøbet 'handles' lidt på hjemmefronten, hvis nu jeg kan finde
en lækker 17" til fruen ... ak, ja, hvad gør man ikke for at
tækkes det stærke køn ...

> --
> hilsen Ole

Endnu engang tak for din uddybende forklaring. Nu har jeg
billedet af din løsning! Men du har jo også investeret megen tid
i 'kortkonvertering' ...

Fra : Ole Pagh

Dato : 18-03-05 12:25

"Flemming Torp" <fletop(kanelbolle)2rp.d(anmar)k> wrote in message

> [...]
> men jeg har nu én siddende ved kortbordet med NMEA-output. Men
> savner at have den samme information tilgængnelig i cockpittet -

Køb f.eks. en brugt Garmin 128 igennem Den Blå Avis. Den kan ikke koste
meget.
(Der er i øvrigt en sk... god GPS)

> [...]
> afhængige af hinanden i dit set up? Hvad er egentlig dine
> praktiske erfaringer med PDA-displayet - synes du det er stort

Ja, det er de samme kort, og det er de samme som PAPIR kortene (KMS's). Det
er en klar fordel.
PDAens display er ikke til planlægning over f.eks. Kattegat, men ved kyst og
fjordsejlads synes jeg at det er tilstrækkeligt.
Billede kan zoomes og normalt zoomer jeg til 70-80 % og får så et lidt
større område.
Hvis du lige skriver hvor i Danmark du sejler, kan jeg lægge et par
screendumps fra OziCE men på dk.binaer, når jeg kommer hjem i aften.

V.h.a PDA'en og bådens ekkolod, krydsede jeg i sommers hele vejen gennem
Langerak (fra Ålborg - Hals) i jævn konstant østenvind.
- Følge bådens pos. på skærmen .
- Nærmer sig 4 m kurven, så 2 meter, skimmer over på ekkoloddet og når det
siger 2m +, VEND.

Det skal siges at det var godt vejr og en jævn vind.

Nemlig.

--
hilsen Ole
pd26 - Jyllinge

Fra : Ukendt

Dato : 18-03-05 14:30

"Ole Pagh" <olp@invalid.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> message

> Køb f.eks. en brugt Garmin 128 igennem Den Blå Avis. Den kan

Jep, det var netop sådan en ...

> [...]
> par
> screendumps fra OziCE men på dk.binaer, når jeg kommer hjem i

Det ville jeg da gerne se - tak! Sejler week end sejlads i Sundet
Nord.
Har godt nok aldrig (flov!) prøvet dk.binær, men det finder jeg
ud af.

> [...]
> og når det
> siger 2m +, VEND.
>
> Det skal siges at det var godt vejr og en jævn vind.

Det er fint, at du ikke bare kører igennem med 'jernfokken' - man
får varmen af den tur!
(hvis du altså ikke har haft gaster til det 'grove'). Jeg har
prøvet det modsatte - til Løgstør i vestenvind - ramte kun én
gang ... Men netop i en sådan situation kan en kortplotter være
en god hjælp.

snip

> Nemlig.
>
> --
> hilsen Ole
> pd26 - Jyllinge

Tak for 'snakken' - jeg ved nu væsentligt mere end for en uge
siden om dette emne.

Fra : Ole Pagh

Dato : 18-03-05 18:33

Flemming Torp wrote:

> Det ville jeg da gerne se - tak! Sejler week end sejlads i Sundet
> Nord.
> Har godt nok aldrig (flov!) prøvet dk.binær, men det finder jeg
> ud af.

Nu er der langt et par screendumps fra kort131, Sundet N på dk.binaer.
Det blev noget værre rod, og kortene og teksten passer ikke sammen. Råå er
sendt 2 gange og vist kaldt for Kyrkbacken.

Bahhh... Jeg kan ikke rigtig finde ud af at sende binære filer, så hvis du
vil have andre eksempler, må du skrive på min mail.

--
hilsen Ole

Fra : Ukendt

Dato : 18-03-05 21:58

Tak Ole,
Jeg prøver. Er ikke en ørn til det selv. Men du skal have tak for
din indsats. Uanset udfaldet, har jeg lært meget af dette mit
første besøg i nyhedsgruppen fritid.sejlads, så jeg vil givetvis
vende tilbage med andre problemer, jeg måtte støde på. Det er jo
en guldgrube af videnog erfaring, der er samlet på ét sted.