hund der hyler....m.m.
Fra : hansehen

Dato : 15-03-05 22:33

Hejsa......

Et spørgsmål omkring en hund der hyler når den er alene hjemme.

Det er en 2 årig kastereret hanhund - der hyler når han er alene hjemme. Der
bliver ikke ødelagt noget....tygget e.l. Hvilke øvelser kan mna lave for at
træne hunden i at være alene hjemme.

Der er ligeledes tale om en hund der søger meget kontakt hos ejeren samt
personer der besøger husstanden. Den udviser ikke så stor opmærksomhed mod
ejeren når man er ude og gå - og har ikke voldsomt meget selvtillid. Hvilke
øvelser kan hjælpe på dette.

Jeg håber i vil bidrage konstruktivt til at denne hund ikke nødvendigvis
skal til et nyt hjem, hvor der er nogle hjemme hele dagen......men at den
kan udvikle sine færdigheder og bo hos den dejlige familie som den gør.

De bedste hilsner

Henrik

Fra : Anette

Dato : 15-03-05 23:17

Hej Henrik

> Et spørgsmål omkring en hund der hyler når den er alene hjemme.

Jeg har fået mange brugbare ideer og hjælp ved at læse rundt i hundeskolen
www.netdyredoktor.dk
feks
http://www.netdyredoktor.dk/Hund/Hund_Hundeskolen/alene_hjemme_traening.html

En hund med lav selvtillid kan ikke lide at være væk fra sin flok ( = sin
familie)
så problemerne med hunden hænger nok sammen.

Hvis I ikke selv kan få noget ud af træning med hunden, så er en
dyreadfærdsklinik rigtig god hjælp.
Nogle gange hjælper det hurtigt at få andre øjne på situationerne.

/ Anette

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 16-03-05 10:29

"hansehen" <henrik.hansen@@privat.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa......
>
> Et spørgsmål omkring en hund der hyler når den er alene hjemme.

Kan det være fordi dagligdagen for hunden, er så turbulent, at fred og ro,
kommer til at virke forvirrende, ja måske ligefrem distraherende.
Det lyder ikke betryggende, at den søger til fremmede, og ikke har særligt
megen opmærksomhed på ejeren. De gange jeg har oplevet det, har ikke været
gode tegn.

M.V.H.....Benny..

Fra : Mus

Dato : 16-03-05 13:24

hansehen <henrik.hansen@@privat.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:4237539c$0$68330$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> [...]
Der
> bliver ikke ødelagt noget....tygget e.l. Hvilke øvelser kan mna lave for

Er det et nyt problem der er opstået?
Har de haft den fra hvalp? eller er den lige kommet ind i familien?

> [...]
> personer der besøger husstanden. Den udviser ikke så stor opmærksomhed mod
> ejeren når man er ude og gå - og har ikke voldsomt meget selvtillid.

Men viser den opmærksomhed til ejeren når de er ude at gå eller bare lidt
mindre?
Det er ikke unormlat at de på trods af at de viser opmærksomhed - viser lidt
mindre ude - der er jo så meget der skal undersøges.

LN

Fra : Karin

Dato : 16-03-05 18:59

hansehen wrote:
> Hejsa......

Hej!

> [...]
> bliver ikke ødelagt noget....tygget e.l. Hvilke øvelser kan mna lave for at

Har hunden altid været ked af at være alene eller er problemet
pludseligt opstået? Hvis det er noget nyt bør man starte med at finde
årsagen først...

Der er typisk 2 måder at gribe et alene-hjemme-problem an (de 2 måder
kan med fordel kombineres):

1) Korrekt aktivering: Sørg for at hunden er træt når den skal være
alene. Dette kan opnås ved at lade hunden lave meget næsearbejde (f.eks.
spor og søge foder spredt på græsplæne). Indlæring af nye øvelser kan
også virke mentalt trættende og det gælder både alm. lydighedsøvelser og
sjove hundekunster. Især klikkertræning hvor hunden selv skal "tænke"
kan virkelig gøre den dejligt træt

En lang og rolig gåtur er også godt, men man skal passe på ikke at lave
noget som er for "vildt" på turen, dvs. undgå voldsom leg med andre
hunde, kontinuerligt pinde/boldkast osv. Hvis hunden bliver for
opkørt/stresset kan den have svært ved at falde til ro når den skal være
alene.

Ejeren skal også tænke på at være rolig inden han/hun skal til at gå.
Undgå at fare rundt efter bilnøglerne osv. Det er godt hvis ejeren kan
tage overtøjet på og så sidde og slappe af de sidste minutter før
han/hun går. Når hunden er faldet til ro kan ejeren stille og roligt
forlade hjemmet.

2) Tilvænning: Hvis hunden er utryg ved at være alene skal man gradvist
vænne den til at "det er ok at være alene - min ejer kommer snart igen".
Dette kan gøres ved at man går ud af døren i et kort øjeblik og så går
ind igen. Undgå voldsomme hilseceremonier (sig f.eks. bare "Hej med dig"
og lav derefter noget andet som ikke har med hunden at gøre) Efterhånden
som træningen skrider frem udvider man stille og roligt tiden som man er
ude af døren (f.eks. 2 sek - 3 sek - 5 sek - 10 sek - 30 sek - 1 min - 2
min - 5 min osv.) Pas på ikke at udvide tiden alt for hurtigt, det skal
ske gradvist og hunden må ikke nå at blive ked af det. For at hjælpe
hunden til at synes at det er ok at være alene kan man give den en fyldt
okseknogle el. lign. som den roligt kan ligge og hygge sig med mens man
er væk. Det er bedst hvis hunden får en rolig beskæftigelse når man går.
Derfor skal man passe på med at give hunden Bustercuber el. lign. NÅR
den er alene, for den kan blive ret vild af at fræse rundt med cuben.

Denne tilvænningstræning tager selvfølgelig et stykke tid indtil man er
nået målet så hunden kan være alene mens man er på arbejde. Indtil da
kan man måske få en ven, en flink nabo eller en pålidelig ung pige/dreng
til at passe hunden i det tidsrum som hunden endnu ikke kan være alene.

Udover aktivering og tilvænning har nogle også haft succes med at lade
radioen spille roligt musik/tale når hunden var alene. Det kan også være
godt at give den en gammel t-shirt el.lign. som dufter af ejeren.

> [...]
> ejeren når man er ude og gå - og har ikke voldsomt meget selvtillid. Hvilke

Mange hunde får større selvtillid ved at gå spor o.l. (selvstændigt arbejde)

Kropskontroløvelser (agility, balancere på træstammer osv.) kan også
hjælpe både på selvtilliden og samarbejdet med ejeren når de er ude.

Løsning af små opgaver giver også selvtillid, f.eks. hunden skal finde
ud af at få fat i en godbid gemt under en kop eller få fat i foder hældt
i en tom colaflaske.

> [...]
> skal til et nyt hjem, hvor der er nogle hjemme hele dagen......men at den
> kan udvikle sine færdigheder og bo hos den dejlige familie som den gør.

Venlig hilsen
Karin