Hallberg-rassy 38 - hjælp
Fra : Eva F. Boel og Klavs~

Dato : 15-03-05 15:24

Jeg skal i weekenden til Tyskland for at kigge på min drømmebåd - en
Hallberg-rassy 38. Den er fra 1980 og ser meget pæn ud på billederne.
Derudover helt ny motor.
Båden har ikke sejlet mere end 4500 sømil på de 25 år.

Jeg er dog lidt nervøs for teakdækket. Hvordan sikrer man sig, at teakdækket
er iorden. Har I nogle gode forslag.

KLavs Lauridsen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 15-03-05 15:58

"Eva F. Boel og Klavs N. Boel Lauridsen" <evaogklavs@get2net.dk> skrev

> Jeg er dog lidt nervøs for teakdækket. Hvordan sikrer man sig, at
teakdækket
> er iorden. Har I nogle gode forslag.

Hvis det ellers ser pænt ud, så er der ikke så meget at gøre. Se efter, om
der er store sprækker i træet, om der er luft mellem fuger og træ. Se også
efter huller i fugerne samt manglende fugemasse. Bemærk hvordan træet
føles, er det hårdt og fast i strukturen, eller er det blødt og papagtigt.
Bank gerne på træet med et skrutrækkerhåndtag, så du får en fornemmelse af
lyden, og om træet sidder fast. Se også efter, om stavene har tendens til at
krumme opad..

Træd hårdt på dækket, så du kan mærke, om der evt. er blåde punkter. Er der
bløde punkter, så tramp halvhårdt på dem, for at se, om der evt. kommer vand
op gennem træ/ fuger. Hvis træet virker blødt eller ualmindelig vådt og
måske endda giver efter, så kan det tyde på, at der står vand under træet
pga utætte fuger..

Det er det, jeg lige kan komme i tanke om nu.

Er dækket ikke i god stand, så husk at det skal fratrækkes prisen, hvis det
ikke allerede er gjort. Det er dyrt at få lagt/repareret teakdæk!

Claus

--
Laver du dine egne musik CD'er? Bruger du MP3 filer?
Optager du radio og musik på din computer?

Fra : Claus Tersgov

Dato : 15-03-05 16:18

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev i

> Det er det, jeg lige kan komme i tanke om nu.

Kommer lige i tanke om en ting mere

Prøv at køre hånden over træet og føl efter, om de enkelte stave føles
konkave. Det kan tyde på, at der er blevet slebet og skrupper en del på
dækket. Det er faktisk sådan, de fleste ødelægger eller nedslider et
teakdæk, fordi de elsker at se det kridhvidt..

Claus

Fra : Ukendt

Dato : 15-03-05 16:06

"Eva F. Boel og Klavs N. Boel Lauridsen" <evaogklavs@get2net.dk> skrev i en
meddelelse

> Jeg er dog lidt nervøs for teakdækket. Hvordan sikrer man sig, at
> teakdækket er iorden. Har I nogle gode forslag.

Hej Klavs

Jeg er ikke spor misundelig ))))))

Et 25 år gammelt teakdæk på en "tysker" har nok set sin bedste tid.
Tyskere er jo normalt renlige folk, og det medfører en frygtelig uvane med
at skure og skrubbe - også et sagesløst teakdæk, og det betyder at dækket
formentligt er meget ujævnt (fordi de blødere partier er skrubbet væk). nu
er tykkelsen fra starten af nok i den solide ende på en HR38, så der er
noget at tage af, men stadig væk!.

Jeg ved ikke lige om dækket et skruet/popnittet ned i glasfiberen
underneden, men hvis det er, så vil propperne sikkert stå op som små
"vorter. Hvis du kan komme til det, så bræk en af propperne op, og se hvor
meget gods der er tilbage inden propperne falder ud.

Se også efter om der er fugt rundt om gumminoterne - ses bedst når dækket
tørrer op efter en regnbyge. Hvis der er fugtige områder, så har gumminoten
sluppet sit tag, og der trænger vand ned i noten.

I øvrigt held og lykke med det - sådan en ville jeg også godt ha'

hilsen John