Tinglysning
Fra : Birthe Jensen

Dato : 14-03-05 22:36

Hej.
Hvordan er det med tinglysninger. Gælder de til evig tid, eller er der en
tidsbegrænsning. Det drejer sig om en tinglysning fra 1900.
Mvh.
Birthe Jensen

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 15-03-05 05:02

"Birthe Jensen" <bije@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hvordan er det med tinglysninger.

Det er svjv ret vanskeligt at komme af med servitutter, når der ikke ved
oprettelsen er fastsat en tidsgrænse eller anden betingelse for
bestemmelsens bortfald.

Det er f.eks. blevet mig fortalt, at bonden, der solgte grunden til
højhusene på Bellahøj, har tinglyst beboerne ret til at holde et husdyr -
hund eller kat - og en sådan bestemmelse kan nok være vanskelig at komme af
med

Så generelt må der vel svares, at de gælder uden tidsgrænse.

--
Poul Erik Jensen - www.genealog.dk - www.skolekammeraten.dk
Emnelinien må tilføjes [1234] ved direkte svar for at passere spamcheck.

Fra : Bodil Madsen

Dato : 15-03-05 07:32

Tinglysninger gælder til de aflyses.
Med venlig hilsen
Bodil Madsen

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 15-03-05 09:49

Bodil Madsen skrev:

> Tinglysninger gælder til de aflyses.

Det er nemlig rigtigt. Tinglyste servitutter kan ophæves.

Jeg bor i en beskeden andelsbolig i et område, hvor den
tidligere plantageejer åbenbart ikke kunne lide "arbejdere"
og "husmænd". Han havde i 1939 fået tinglyst et servitut
på ejendommen i 1939 med et *forbud mod arbejder- og
husmandsboliger på matriklen*.

Dette servitut blev ophævet af Helsingør Byråd i 1979, og
lokalplanen blev vedtaget.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : pm

Dato : 16-03-05 00:44

Og i Stenløse på Sjælland havde en gårdejer ladet tinglyse, at nabogården
kunne anvende hans markvej som færdselsåre til den måske lidt afsides
ejendom. Det blev dog tinglyst, at denne ret var betinget af, at nabogården
abonnerede på Fredensborg Amtavis, eller hvad den nu hed dengang.
Servitutten var gældende ihvertfald 1990, hvor jeg boede i byen. Ved ikke om
den er fortsat gældende.

Til den tidligere lakoniske bemærkning, at servitutter gælder til de ophæves
gælder vel alt. Og servitutter kan IKKE BARE ophæves...... det er kommunalt
anliggende

PM

Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 16-03-05 07:52

"pm" <ps98@tzeliamail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
ophæves
> gælder vel alt. Og servitutter kan IKKE BARE ophæves...... det er

Servitutter kan være meget andet end kommunale anliggender. Det kan f.eks.
være et vandværk, en grundejerforening el.lign.

Og for alle servitutter gælder, at det kun er rettighedshaveren efter
servitutten, som kan aflyse den - ellers skal det ske ved dom eller
mortifikation.

/Flemming U

Fra : Bodil Madsen

Dato : 16-03-05 08:52

Spørgsmålet gik på tinglysning. Tinglysning sker bl. a. ved ejendomshandler
( tinglysning af skøder) og belåning af ejendomme, hvor man tinglyser
pantebreve, ejerpantebreve, aftægtskontrakter, bopælsret m.v. Men også ved
udpantning af skatter, restancer og udlæg ( de sidste er ikke smarte at have
tinglyst på sin ejendom, hvis man vil låne i banker og
realkreditinstitutter. Servitutter af forskellig art tinglyses også.

For at disse tinglysninger kan slettes i tingbogen, skal det originale
dokument indleveres på tinglysningskontoret med en påtegning om kvittering
eller udslettelse for at det kan aflyses i tingbogen. Indtil det sker gælder
dokumentet.

I personbogen kan der også tinglyses. Her tinglyses løsøreejerpantebreve (
f. eks. i biler og motorcykler), værgemål, umyndiggørelse, særeje m.v.

Med venlig hilsen
Bodil Madsen

Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 16-03-05 12:27

"Bodil Madsen" <bodil@fjernmig.nyraad.net> skrev i en meddelelse

> [...]
kvittering
> eller udslettelse for at det kan aflyses i tingbogen. Indtil det sker

Aflysning kan også ske efter en mortifaktion - hvor tingslysningskontoret
eller en advokat i dagspressen efterlyser rettighedshavere til et
specifikt
dokument, med en frist til at reagere. Hvis der ikke reageres, aflyses
rettigheden i tingbogen.

Metoden bruges især i forhold til meget gamle tinglyste rettigheder -
herunder gamle pantebreve, som forventes at være fuldt ud indfriet for
mange
år siden, men hvor dokumentet mangler.

/Flemming U

Fra : John Drage Thomsen

Dato : 26-03-05 13:49

On Wed, 16 Mar 2005 12:27:25 +0100, "Flemming Udbjørg"
<flemming@udbjorg.dk> wrote:

Tak for en masse kloge ord om Tinglysning.

Det undrer mig bare, at der ikke er en eneste, der nævner den
generelle aflysning af en række mindre betydningsfulde Tinglysninger,
som fandt sted vistnok i 1980'erne.

Så vidt jeg husker, var det et statsligt dekret, som skulle "rydde op"
i Tinglysninger og en del andet, som gjorde skødskrivning og
tinglysning mere beværligt og omkostningskrævende.

Måske ved samme lejlighed blev der aflyst bestemmelser om, at
hesteejere f.eks. var forpligtede til at stille deres dyr til rådighed
i krigssituationer, en bestemmelse fra 1. Verdenskrig. Samt at ejere
af last- og varevogne var ligeledes forpligtede. Faktisk
ekspropriation!

Men jeg kan huske, at jeg lagde mærke til skriverierne, fordi jeg
dengang boede på en stille, blind villavej, hvor der var tinglyst
servitutter på "begrænsning af erhverv", således at forstå, at der
"ikke måtte finde erhvervsvirksomhed sted, der larmede og støjede
eller fordrede "tung" trafik".

Om den røg med i handlen blev jeg dog ikke klar over...

Venligst
John