FF og specialtegn
Fra : Ukendt

Dato : 14-03-05 22:16

Mon det er mig, der har et opsætningsproblem?

Hvis jeg sætter
<http://www.1-1portal.dk/c.aspx?l=99708&u=1396>
ind i søgefeltet og trykker enter, ændres det til
<http://www.1-1portal.dk/%5C%5Cwww.brf.dk/paaskequiz>,
og kan ikke findes.

Det er tilsyneladende '%5C', der er problemet.

Jeg har bemærket den samme "opførsel" hvis jeg har gemt en webside, og
derefter ændret navnet til noget mere sigende.
Hvis æ, ø eller å indgår i denne ændring, kan FF ikke klare det.

Med venlig hilsen,
Kjeld

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 15-03-05 10:17

Kjeld Nielsenkjeldnddf skrev:

> Mon det er mig, der har et opsætningsproblem?

Nej.

> <http://www.1-1portal.dk/c.aspx?l=99708&u=1396>
> ind i søgefeltet og trykker enter, ændres det til
> <http://www.1-1portal.dk/%5C%5Cwww.brf.dk/paaskequiz>,
> og kan ikke findes.

Siden skal viderestille til http://www.brf.dk/paaskequiz - men adressen
er i 1-1portal-systemet indtastet som http:\\www.brf.dk/paaskequiz -
altså med backslash i stedet for skråstreg.

IE laver gladeligt backslashes om til skråstreger - men det er en fejl
og hverken Opera eller Firefox accepterer omvendte skråtreger direkte.

Du kan prøve at installere udvidelsen Slashy
(<http://gemal.dk/mozilla/slashy.html>), der fikser problemet med
forkerte skråstreger - jeg ved dog ikke om det også virker i
redirect-links som det aktuelle eksempel.

Under alle omstændigheder vil jeg foreslå dig at rette henvendelse til
BRF.dk og evt. også 1-1portal.dk og bede dem rette fejlen.

> Det er tilsyneladende '%5C', der er problemet.

Tja - både og. %5C er den escapede udgave af "\" - selve tegnet er ikke
problematisk i sig selv, men det er problematisk når det bliver brugt i
stedet for "/".

> Jeg har bemærket den samme "opførsel" hvis jeg har gemt en webside, og
> derefter ændret navnet til noget mere sigende.
> Hvis æ, ø eller å indgår i denne ændring, kan FF ikke klare det.

Det er et andet problem. Det skyldes formentlig at Firefox konverterer
udvidede tegn i adresselinjen som utf-8, mens det i nogle tilfælde burde
foregå som latin-1. Det er der så vidt jeg ved ikke nogen effektiv
løsning på (andet end at undgå at anvende æøå i adresser).

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 15-03-05 16:29

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

> Under alle omstændigheder vil jeg foreslå dig at rette henvendelse til
> BRF.dk og evt. også 1-1portal.dk og bede dem rette fejlen.

Nu gjorde jeg det så selv - og fejlen er netop blevet rettet. Jeg sendte
en mail til folkene bag portalen samt BRF, og her nogle timer senere fik
jeg et kort og venligt svar fra webbureauet.

Jeg har afprøvet sitet igen, det virker fint nu.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : BJ Denmark

Dato : 15-03-05 10:24

Kjeld Nielsen kjeldn (snabela) ddf (punktum) dk wrote:
> [...]
>
> Hvis jeg sætter
> <http://www.1-1portal.dk/c.aspx?l=99708&u=1396>
> ind i søgefeltet og trykker enter, ændres det til

Kan det have noget at gøre med, at www.1-1portal.dk så vidt jeg kan se er en
side, der kræver, at man logger på ??

--
BJ Denmark

Jeg har endnu tilgode at se den dag, hvor argumentet "Du er en idiot"
for nogen til at indse, at de ikke har ret.