Kølekanaler
Fra : Vagn Schultz

Dato : 14-03-05 22:12

Er der nogen der har et godt gammelt husråd til at rense kølekanalerne på en
en gammel 2 cylindret Albin benzinmotor? Jeg er helt på det rene med at man
kan bruge en halv vinter og forår på at sidder med ståltråd o.lign.......men
der må da være en nemmere måde. Syre? Coca Cola? etc.
Hilsen Vagn

Fra : Torben Henriksen

Dato : 14-03-05 23:22

"Vagn Schultz" <vagn(fjernes)@schultzerne.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
o.lign.......men
> der må da være en nemmere måde. Syre? Coca Cola? etc.

Er interesseret i samme spørgsmål da jeg også har en Albin 2 cylindret
benzin
type O - 22

vh/Torben H.

Fra : Preben Christensen

Dato : 15-03-05 00:38

Hej

Ved ikke om dette kan bruges, men det skal vist være fastmonteret i båden
http://www.volvo.com/volvopenta/na/en-us/partsservice/accessories+for+leisure+boats/neutra-salt.htm

Er for at fjerne de saltaflejringer der kan være i kølekanalerne
--
Venlig Hilsen
Greetings

Preben Christensen

Fra : Leon Hulstroem \(422~

Dato : 15-03-05 00:52

Taler vi om ferskvands kanaler i top og blok ?
Det gør en forskel om man skal fjerne kølerslam og kalk eller salt og rur
mm...
Hvis motoren er adskildt så skal den en tur i oliekogekar så er den 98% ren.
Og hvis du gider skal den have en tur med gevær-rensesættet i både køle og
olie kanaler.

Ved en "gør det selv" renovering kan du bruge motorrens i oliekanalerne og
Eddikesyre/industrikalk-fjerner i ferskvand-kølesystemet.
Hvad man bruger og gør i et saltvands-system ved jeg faktisk ikke.

Til biler kan købe noget "kølerrens" (Holts, cool-rite mm.) men om det
virker ved jeg ikke.
På bilen tapper jeg alt vandet at og giver den 1L eddikesyre og så vand på
igen.. køre en tur og så af med vandet/skylle igennem med have slangen og
nyt på med glycol. Det er sikkert ikke sundt for en gammel vandpumpe, men
det er yderst effektivt.. pludselig er der varme i bilen igen

Mvh
Leon

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 15-03-05 14:47

Hej Vagn,

Emnet har været behandlet tidligere.
Prøv at følge tråden:
http://www.kandu.dk/dk/news/441993/groupid/20215

Mvh/Harding

Fra : Jacob

Dato : 16-03-05 00:23

syrlige produkter og en aluminium kan ikke sammen så lad være med det. en
stålbørste beregnet til en riffel / pistol kan tage det værste. men brug
destileretvand næste gang der mangler vand.