test af spyware
Fra : Kurt

Dato : 14-03-05 10:41

Nu har jeg installeret et spyware program.
Hvordan kan jeg teste om det virker ?

Kurt

Fra : Troels Arvin

Dato : 14-03-05 10:51

On Mon, 14 Mar 2005 10:40:34 +0100, Kurt wrote:

> Nu har jeg installeret et spyware program. Hvordan kan jeg teste om det
> virker ?

Er du sikker på, at du ikke mener "anti-spyware"?

Fra : Kurt

Dato : 14-03-05 11:42

"Troels Arvin" <troels@arvin.dk> skrev i en meddelelse

> Er du sikker på, at du ikke mener "anti-spyware"?

Sorry, anti-spyware.

Fra : Kristian Thy

Dato : 14-03-05 10:54

Kurt wrote:
> Nu har jeg installeret et spyware program.
> Hvordan kan jeg teste om det virker ?

Hvis der lige pludselig begynder at komme reklamer op på din skærm, og
din browser skifter startside, så virker dit spywareprogram

Hvis du derimod mener at du har installeret et anti-spywareprogram, så
tror jeg ikke rigtig der er anden måde at teste det på end ved at
installere noget spyware.

\\kristian
--
Thomas Madsens fremragende guide til sikring af Windows:
http://home18.inet.tele.dk/madsen/windows/tjenester/

Fra : Kurt

Dato : 14-03-05 11:46

"Kristian Thy" <thy@itu.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Hvis du derimod mener at du har installeret et anti-spywareprogram, så
> tror jeg ikke rigtig der er anden måde at teste det på end ved at

Ok, jeg mente anti-spyware. Jeg har installeret det og checket for spyware.
Men hvordan får jeg checket om det beskytter mod nyt spyware ?
Jeg har tidligere installeret anti-spyware programmer på sønnens PC, men der
kom allligevel spyware ind på hans maskine.

Det er installeret på en testmaskine, som kan tåle at "dø".

Hej fra Kurt

Fra : Troels Arvin

Dato : 14-03-05 12:12

On Mon, 14 Mar 2005 11:45:54 +0100, Kurt wrote:

> hvordan får jeg checket om det beskytter mod nyt spyware ?
> Jeg har tidligere installeret anti-spyware programmer på sønnens PC, men
> der kom allligevel spyware ind på hans maskine.

Jeg kan ikke se, hvordan du kan teste det ordentligt. Spyware kan for det
første defineres meget forskelligt (har fx set cookies beskrevet som en
art spyware...). For det andet er det med spyware som med computervirus:
Der kommer hele tiden nye varianter frem, så der vil altid være et
vindue af tid mellem distribution af ny spyware og din installation af
(forhåbentlig) fungerende, opdateret anti-spyware.

Det kunne være interessant at få forslag til nogle ubehagelige URLs
eller shareware-programmer, hvorfra spyware er kendt for at blive spredt.
Men selv da vil du få følgende problem: Hvordan detekterer du, om du har
fået spyware? - Her kunne man foreslå, at du efter eksponering tjekker
maskinen med tre-fire alternative antispyware-produkter for at se, om de
fanger noget.

Benyttelse af en term som "virus" i forbindelse med IT-sikkerhed peger
på, at man burde kunne lade sig inspirere af sundhedssektoren mht.
dokumentation for virkningsfuld behandling. I sundhedssektoren ville man
for det første stille krav om klarest mulige definitioner for sygdomme
(ikke blot en svævende term såsom "spyware"). Hvis en behandling består
af medicin, ville man da teste medicinen i dyreforsøg; her er din
test-maskine en brugbar analogi. Endelig ville man afslutte med
sammenlignende tests (helst "dobbeltblinde"), hvor man lod en vis gruppe
af patienter være ubehandlede (eller evt. kun behandlede med en
traditionel/konservativ behandling), og lod en anden gruppe få den
nye behandling, man ønsker at vise effekten af.

Alt i alt en kompliceret og krævende omgang, som man ikke kan udføre som
enkeltperson. Der burde imidlertid være penge nok i
sikkerhedssoftware-branchen til at indføre nævnte metoder for visning af
effekt. Men der er desværre ingen skrappe instanser (såsom
Lægemiddelstyrelsen eller FDA) i IT-verdenen, der kan gennemtvinge den
slags. Så vi står tilbage med en jungle af elendige og komplet
u-underbyggede sikkerhedsanbefalinger, såsom anbefaling af antivirus,
antispyware og deslige. At forskellige myndigheder er hoppet med på
kvaksalveri-anbefalingerne er ekstra sørgeligt.

Tilbage til dit sprøgsmål: Mit svar må være, at du realistisk kun kan
teste for udvalgte, specifikke, kendte spyware-angreb.

Fra : John

Dato : 14-03-05 12:34

"Troels Arvin" skrev i en meddelelse

> Det kunne være interessant at få forslag til nogle ubehagelige URLs

Til inspiration:

"IE-SPYAD adds a long list of sites and domains associated with known
advertisers, marketers, and crapware pushers to the Restricted sites zone of
Internet Explorer. Once you merge this list of sites and domains into the
Registry, the web sites for these companies will not be able to use cookies,
ActiveX controls, Java applets, or scripting to compromise your privacy or
your PC while you surf the Net. Nor will they be able to use your browser to
push unwanted pop-ups, cookies, or auto-installing programs on your PC."

Link: https://netfiles.uiuc.edu/ehowes/www/resource.htm

Mvh John

Fra : John

Dato : 14-03-05 13:24

"Troels Arvin" skrev i en meddelelse

> Det kunne være interessant at få forslag til nogle ubehagelige URLs

Mit første svar ser ud til at være forsvundet i cyber-space; prøver igen:

Til evt inspiration: " IE-SPYAD adds a long list of sites and domains

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 14-03-05 15:37

On Mon, 14 Mar 2005 13:24:25 +0100, "John" <nogen@pladderballe.ok>
wrote:

>Mit første svar ser ud til at være forsvundet i cyber-space

Det er lige her:

Venligst,
Lasse Hedegaard

--
http://www.simlock.dk/ - låsesmeden til din simlock!

simlock.dk tilbyder unlock af alle udgaver af Samsung D500

Fra : John

Dato : 14-03-05 16:53

"Lasse Hedegaard" skrev i en meddelelse

> Det er lige her:

Øhh..?

Mvh John

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 15-03-05 18:00

On Mon, 14 Mar 2005 16:53:02 +0100, "John" <nogen@pladderballe.ok>
wrote:

>Øhh..?

Det er et link til dit indlæg. Du bruger Outlook Express, og det er
sikkert meget muligt, at Microsoft ikke mener, at den skal understøtte
den type link.

Venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : John

Dato : 16-03-05 15:12

"Lasse Hedegaard" skrev i en meddelelse

> Det er et link til dit indlæg.

Tak for svaret Lasse. Kan godt åbne siden, men den er blank...

> Du bruger Outlook Express, og det er
> sikkert meget muligt, at Microsoft ikke mener, at den skal understøtte
> den type link.

Jaja.. windows veje.... det hænder i ny og næ, at mine svar forsvinder i
cyber space.. :)

Mvh John

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 14-03-05 17:09

Kurt wrote:
> Men hvordan får jeg checket om det beskytter mod nyt spyware ?

Faktisk interessant spørgsmål mange ikke stiller.

Prøv http://www.rootkit.com/

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 14-03-05 17:31

Den 14-03-05 11.45 skrev Kurt følgende:

> Ok, jeg mente anti-spyware. Jeg har installeret det og checket for spyware.
> Men hvordan får jeg checket om det beskytter mod nyt spyware ?

Er det et program med aktiv beskyttelse, eller et af dem der kun kan
fjerne spyware? Sidstnævnte beskytter ikke mod, at du får ny spyware ind.

> Jeg har tidligere installeret anti-spyware programmer på sønnens PC, men der
> kom allligevel spyware ind på hans maskine.

Det har noget med brugerens opførsel at gøre. Send han evt. ind på
nedenstående side, hvor der er nogle tips til at minimere risikoen for
spyware:
http://kimludvigsen.dk/tips-sikkerhed-spyware.html

Som Troels Arvin skriver, kan du kun teste udvalgte og kendte
spyware-angreb, så en test vil ikke fortælle dig, om du er sikret eller
ej. Jeg fristes desuden til at spørge dig, om du også har lyst til at
teste bilens sikkerhedssele.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Gratis bridgeprogram, så du kan øve dig uden at blive udsat for

Fra : Kurt

Dato : 15-03-05 11:10

> Er det et program med aktiv beskyttelse, eller et af dem der kun kan
> fjerne spyware? Sidstnævnte beskytter ikke mod, at du får ny spyware ind.

Det er et program med aktiv beskyttelse.

Har jeg prøvet. Den virkede

Kurt

Fra : Alex Holst

Dato : 14-03-05 20:52

Kurt wrote:
> Jeg har tidligere installeret anti-spyware programmer på sønnens PC, men der
> kom allligevel spyware ind på hans maskine.

Anti-spyware kan hoejst opdage og maaske fjerne spyware. Det kan ikke
forhindre at det bliver hentet/installeret hvis brugeren ikke ved bedre.

OSS/FAQ for dk.edb.sikkerhed: http://sikkerhed-faq.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 14-03-05 21:23

Den 14-03-05 20.52 skrev Alex Holst følgende:

> Anti-spyware kan hoejst opdage og maaske fjerne spyware. Det kan ikke
> forhindre at det bliver hentet/installeret hvis brugeren ikke ved bedre.

Nogle af dem kan holde øje med kendte spywareprogrammer og advare en
clueless bruger, hvis han henter/forsøger at installere. Men det er
selvfølgelig det sædvanlige kapløb, hvor spywarefirmaerne ofte er to
eller tre skridt foran anti-spywarefirmaerne.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få et flot eller sjovt vandmærke på skærmen

Fra : Gandalf

Dato : 15-03-05 11:50

"Alex Holst" <a@mongers.org> skrev i en meddelelse

> Anti-spyware kan hoejst opdage og maaske fjerne spyware. Det kan ikke
> forhindre at det bliver hentet/installeret hvis brugeren ikke ved bedre.

men nogle programmer kan nu også hjælpe de der ikke ved bedre

F.eks. Spywareblaster http://www.javacoolsoftware.com/spywareblaster.html
Selv om sund fornuft er det bedste våben, så skader det vel ikke, at fjerne
en række browser-huller og muligheder for spywarefabrikanterne ...

Fra : Morten Snedker

Dato : 16-03-05 15:37

On Mon, 14 Mar 2005 10:40:34 +0100, "Kurt" <noway@hotmail.com> wrote:

>Nu har jeg installeret et spyware program.
>Hvordan kan jeg teste om det virker ?

Installer KaZaa, og svar Yes til alle spørgsmål, der måtte dukke op på
din vej.

mvh /Snedker
---
/Snedker

Fra : anja5

Dato : 17-03-05 09:47

"Kurt" skrev d. 14-03-05 10:41 dette indlæg :
> Nu har jeg installeret et spyware program.
> Hvordan kan jeg teste om det virker ?
>
> Kurt
Prøv en 6-7 stykker af disse URLs:

http://www.dr.dk/nyheder/indland/article.jhtml?articleID=234946