Bærbar på nettet via mobiltelefon?
Fra : Brian Olesen

Dato : 13-03-05 15:06

Hejsa
Er dette spørgsmål virkelig så usædvanligt?

Hvordan pokker får man en bærbar på, som kører blutooth og har nokia suite
samt modemoptions installeret?

Nogen må dog kende svaret, eller spørger jeg i en forkert gruppe eller
noget?

data:
Udbder: Orange
Telefon: Nokia 6600

Opskrift søges!!! Haster, for turen går til Australien i morgen.

Mvh. Brian

Fra : JMo.

Dato : 13-03-05 15:41

Brian Olesen wrote:

> Er dette spørgsmål virkelig så usædvanligt?

Nejda. Har du prøvet at søge lidt inden du postede?

> Hvordan pokker får man en bærbar på, som kører blutooth og har nokia
[snip]
> Opskrift søges!!! Haster, for turen går til Australien i morgen.

Skal det være nemt, eller skal det være billigt?

Du har grundlæggende tre muligheder:
1) Opkald til dansk internetudbyder (kald fra australien til DK)
2) Opkald til australsk internetudbyder (lokal pris)
3) GPRS-opkobling (forbrugsafregnet). Vær dog obs på at GPRS med Optus i
Australien koster 163,73 pr. MB.

Mulighed 3 er klart nemmest. 2 er billigst, men du skal finde en udbyder i
Australien - og du kan ikke teste det hjemmefra. 1 er ofte det kompromis de
fleste vælger
En mellemting mellem 1 og 2 er http://gric.dialer.net/ - det er dog ikke en
service jeg selv har haft brugt.

Så først skal du nok lige kigge lidt på økonomien - derefter kan vi bedre
hjælpe dig videre.

Fra : Brian Olesen

Dato : 13-03-05 16:07

Hej

> Nejda. Har du prøvet at søge lidt inden du postede?

Ja absolut, men f.eks. Orange siger ikke et pip om hvordan man gør på Deres
hjemmeside og dem, som yder support og har lidt forstand på pc er der ikke
weekenden.

> [snip]

> Skal det være nemt, eller skal det være billigt?
Øh ja det skal nok mest være billigt, eller en skøn mellemting. Det tal du
nævner pr. mega byte i australien er i hvert fald ikke interessant. Jeg
regner med at køre noget skype eller msn over nettet via telefonen. Sikkert
mest det sidste, hvis det da er muligt.

> Du har grundlæggende tre muligheder:
> 1) Opkald til dansk internetudbyder (kald fra australien til DK)

Når du siger opkald mener du så osse gprsopkald?

> 2) Opkald til australsk internetudbyder (lokal pris)

Ja det lyder jo tillokkende, hvis en startpakke da er til at komme i
nærheden af dernede.

> 3) GPRS-opkobling (forbrugsafregnet).
Forstår ikke helt denne mulighed. Hvem afregner man så med?

Vær dog obs på at GPRS med Optus i
> Australien koster 163,73 pr. MB.
En skræmmende tanke.

> [...]
> Australien - og du kan ikke teste det hjemmefra. 1 er ofte det kompromis
Tak den vil jeg da kigge lidt på, men jeg kan godt se, at jeg skulle have
været ude noget før med dette her.

> Så først skal du nok lige kigge lidt på økonomien - derefter kan vi bedre
> hjælpe dig videre.

Ja nr. 2 er bestemt at foretræke tror jeg, så hvis du har nogle hints i den
retning vil det være kanon. Foreløbig tak for inputtet, som bare gøre, at
jeg nu er forvirret på et lidt højere niveau.

Mvh. Brian

Fra : JMo.

Dato : 13-03-05 18:50

Brian Olesen wrote:

> Ja absolut, men f.eks. Orange siger ikke et pip om hvordan man gør på
> Deres hjemmeside og dem, som yder support og har lidt forstand på pc
> er der ikke weekenden.

Nu tænkte jeg mere på om du havde søgt lidt her i gruppen

> [...]
> interessant. Jeg regner med at køre noget skype eller msn over nettet
> via telefonen. Sikkert mest det sidste, hvis det da er muligt.

Skype skal du ikke regne med. (med mindre du kommer forbi nogle WiFi
HotSpots undervejs, og din bærbare har WiFi)

> Når du siger opkald mener du så osse gprsopkald?

Nej. "Gammeldags" modem-opkald (via mobilnettet). Du skal så afregne
opkald til Danmark + du skal have et internet-abonnement der
understøtter opkald fra mobilnet. (I praksis betyder det at der skal
være et almindeligt 8-cifret nummer du kan ringe op til. 5 eller 12
cifrede numre kan ikke bruges i denne sammenhæng.)

> Ja det lyder jo tillokkende, hvis en startpakke da er til at komme i
> nærheden af dernede.

Nja - det jeg tænkte på var nu at du stadig bruger dit danske
mobilnummer, men finder en lokal internetudbyder du kan ringe op til. Så
skal du kun afregne lokalt opkald i Australien, og ikke opkald helt til
Danmark.

Udfordringen her bliver at finde en Australsk internetudbyder. Normalt
vil internetudbydere jo kræve at man har en fast adresse - og jeg er
ikke helt sikker på om en dansk adresser du'r

En mulighed var dog at tage kontakt med Optus, og høre om de har et
dial-in nummer man kan bruge, når man er på deres netværk.

> Forstår ikke helt denne mulighed. Hvem afregner man så med?

Orange. (som får en regning fra Optus).

> Vær dog obs på at GPRS med Optus i
> En skræmmende tanke.

Ja, desværre. Teknikken fungerer, men prisen er helt hen i vejret. :(

> Tak den vil jeg da kigge lidt på, men jeg kan godt se, at jeg skulle
> have været ude noget før med dette her.

Ja, det ser ikke helt skævt ud. Jeg har dog ikke fået brugt det, da man
tidligere skulle have installeret et Windows-program. Men det ser ud til
at det ikke længere er en nødvendighed. Så alt i alt nok det mest
fornuftige alternativ.

> Ja nr. 2 er bestemt at foretræke tror jeg, så hvis du har nogle hints
> i den retning vil det være kanon. Foreløbig tak for inputtet, som bare
> gøre, at jeg nu er forvirret på et lidt højere niveau.

Ja, hvis ikke det var fordi GPRS var så forbandet dyrt mange steder, var
det langt at foretrække.

Anyhow: Nu hvor GPRS er ud af billedet, begynder det at blive let
enklere at forklare.

Det er dog længe siden jeg sidst har rodet med Nokia'er, og har desværre
ikke lige en ved hånden. Men prøv at kigge i kontrolpanelet under modem,
og se om ikke du kan finde din mobiltelefon her.

Hvis den er her, skal du ind i netværk via modem, og oprette en ny
opkaldsforbindelse. Hvis Orange ikke har ændret på det, kan du taste
26265555 i telefonnummer, fjerne hak i brug landekode og områdenummer,
og prøve at kalde op. Den beder nu om brugernavn og adgangskode - de
skal bare være blanke. Hvis den går igennem, så prøv lige med en browser
om du er på nettet.

Fra : Brian Olesen

Dato : 13-03-05 22:09

Hejsa
Du er da en guttermand!!!

> [...]
> og prøve at kalde op. Den beder nu om brugernavn og adgangskode - de
> skal bare være blanke. Hvis den går igennem, så prøv lige med en browser
Det virkede søreme! Men kårs hvor går det langsomt

Nu vil jeg altså nødig virke som ham der fanden man rækker en lillefinger og
så ta'r han hele hånden, men kunne du eventuelt fortælle mig, hvad for et
stik, der sidder forkert inde i mit hovede i forhold til det der gprs?
Jeg prøver nemlig næsten samme opskrift som den du giver her ovenfor med
nummeret til forskel, som skulle være:
*99***#1
Det er i hvert fald blevet sagt her i gruppen, men den siger bare, at
nummeret ikke eksistere eller noget i den retning?

Mange fornøjede hilsner
Brian, som nu føler jeg er godt på vej

Fra : JMo.

Dato : 13-03-05 22:26

Brian Olesen wrote:

> Du er da en guttermand!!!

Tak, tak..

> [...]
> Det er i hvert fald blevet sagt her i gruppen, men den siger bare, at
> nummeret ikke eksistere eller noget i den retning?

'99' delen af nummeret, betyder at du beder telefonen om at lave et GPRS-
opkald.

'1' taller betyder at du beder telefonen om at bruge profil nr. 1 til at
kalde op.

Det er altså ikke din PC der styrer hvordan der bliver etableret
forbindelse, men derimod din telefon. Og den er ikke sat korrekt op - du
har sikkert ikke fået indstillet profil nr. 1 på telefonen til brug for
internet-forbindelse.

(Måske har du slet ikke indstillet GPRS overhovedet, eller du har ikke GPRS
aktiveret på dit abonnement)

Kig nærmere på:

http://4503tx1s.msw-wsa1.com/Instruction_Show.asp?ManualID=450
&ManualLangID=2&SubjectID=71157

http://4503tx1s.msw-wsa1.com/Instruction_Show.asp?ManualID=450&SubjectID=
71159&ManualLangID=2&SiteLangID=2

http://4503tx1s.msw-wsa1.com/Instruction_Show.asp?ManualID=450
&ManualLangID=2&SubjectID=71155

(-links skal selvfølgelig stå på en linie)

Fra : Claus E Beyer

Dato : 14-03-05 06:02

"Brian Olesen" <ib@ibsen.dk> skrev i en meddelelse

> *99***#1
> Det er i hvert fald blevet sagt her i gruppen, men den siger bare, at
> nummeret ikke eksistere eller noget i den retning?

Ovenstående nummer ser mig noget forkert ud. Mon ikke det i stedet skulle være
"*99***1#" (uden gåseøjne)?

(Antallet af stjerner mellem "99" og "1" véd jeg ikke noget om)

Ved Ericsson bruges oftest "98*N#" (uden gåseøjne). "N" er nummeret/CID på den
datakonto i telefonen, der skal "behandle" opkaldet.

-cb

Fra : Brian Olesen

Dato : 14-03-05 13:57

Snip Om telefonnummeret til gprs:
Jeg fandt ud af, at det vist er nok bare at skrive: *99*"
I det mindste hos Orange.
Mvh. Brian

Fra : JMo.

Dato : 14-03-05 18:13

Brian Olesen wrote:

> Snip Om telefonnummeret til gprs:
> Jeg fandt ud af, at det vist er nok bare at skrive: *99*"
> I det mindste hos Orange.

Nja - det er nu *99#. Her angiver du således ikke hvilken CID på telefonen
du vil bruge. Den er fin nok hvis telefonen selv kan finde ud af at vælge
den rigtige.

Catch'et er, at mange udbydere har forskellige indstillinger for APN, alt
efter om GPRS-forbindelse skal bruges til WAP, MMS eller internet-adgang.
Og da de fleste får tilmeldt sig WAP eller MMS inden de opretter profilen,
vil WAP/MMS profilen have et lavere CID, og derfor blive foretrukket af
telefonen. Resultater er at man godt nok får oprettet en forbindelse, men
kan ikke sende noget data, da gateway'en ikke tillader trafikken.

Fra : JMo.

Dato : 14-03-05 18:13

Claus E Beyer wrote:

> "Brian Olesen" <ib@ibsen.dk> skrev i en meddelelse

> Ovenstående nummer ser mig noget forkert ud. Mon ikke det i stedet
> skulle være "*99***1#" (uden gåseøjne)?

Jowda, det har du ret i. Den havde jeg ikke lige spottet.

> (Antallet af stjerner mellem "99" og "1" véd jeg ikke noget om)

Formatet er defineret af ETSI som:
*99[*[<called_address>] [*[<L2P>][*[<cid>]]]]#

- så hvis man vil angive CID'et, og vil bruge *99 metoden, skal der være 3
*'er imellem

> Ved Ericsson bruges oftest "98*N#" (uden gåseøjne). "N" er
> nummeret/CID på den datakonto i telefonen, der skal "behandle"
> opkaldet.

Yep, det er den korte version. Den er defineret som:
*98[*<cid>]#
Den er forsimplet noget, da den kun kan bruges til IP. Her er det ikke
nødvendigt at angive <called_address> og <L2P>

(se evt. http://shor.ter.dk/468111272 )

Fra : Nicolai Lang

Dato : 18-03-05 21:40

>En mellemting mellem 1 og 2 er http://gric.dialer.net/ - det er dog ikke en
>service jeg selv har haft brugt.

Kender ikke lige dem, men vi bruger selv AT&T World Services, og det
kan kun anbefales. Det eneste sted vi ikke kunne få et accesspoint var
Kuwait. Alle andre steder vi har haft folk har der været POP's. Og
alle numrer er med i klienten, så det er bare at vælge fra en
drop-down liste ;)

En anden fordel er at har man en fax linie eller en telefonlinie på et
hotel så kan man også ringe med modem.

/Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Claus E Beyer

Dato : 13-03-05 16:31

"Brian Olesen" <ib@ibsen.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa
> Er dette spørgsmål virkelig så usædvanligt?

Ja.

> Hvordan pokker får man en bærbar på, som kører blutooth og har nokia suite
> samt modemoptions installeret?

Hvis det havde været en (Sony)Ericsson og et kabel, havde jeg bedre kunnet have
hjulpet dig.

Claus