Nav.lys ubåse.
Fra : Egon Stich

Dato : 10-03-05 16:47

Der har været nogen "snak" om det blinkende lys på ubåde.
Nogle fremturede ligefrem med små lystige film og andet, for at underbygge
deres holdning.
(mening kan der næppe være tale om. en sådan forudsætter et fundament af
viden at bygge meningen på
Jeg har lige talt med en pensioneret officer, der har tilbragt megen tid
under havets overflade i vore ubåde.
I følge ham, er det roterende lys på ubådene netop "Roterende".
Altså ikke noget fancy noget med tænd-sluk-tænd-sluk osv.

MVH
Egon

Fra : Keld Rosenberg

Dato : 13-03-05 22:54

"Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> I følge ham, er det roterende lys på ubådene netop "Roterende".
> Altså ikke noget fancy noget med tænd-sluk-tænd-sluk osv.

Det pudsige er så at den danske flåde brugte blåt roterende blink, som
gjorde jeg engang troede jeg så på en brandbil inde på land men i stedet var
rimelig tæt på en u-båd...

Den tyske flåde bruger gult/orange blink...

(og nu er det blå blink til søs på en dansk u-båd så en saga blot...)

Sådan er der så meget. . .

/Keld

Fra : Torben Bach

Dato : 14-03-05 17:50

Keld Rosenberg wrote:
> [...]
>
> Den tyske flåde bruger gult/orange blink...
>
> (og nu er det blå blink til søs på en dansk u-båd så en saga blot...)

Rigtigt godt indlæg.
Spændende at se, hvorvidt Hr. C.T. trækker nogle af sine "overbærende"
udtalelser tilbage i den oprindelige tråd - eller måske her.

Det er måske for meget forlangt, men det kunne da klæde manden, der
udførte
de sjove forsøg i sin iver for at få ret og mig til *grin*, som han kalder
det.

Torben

--
Husk at hver morgen er den første dag
i resten af dit liv.

Fra : BJ

Dato : 14-03-05 17:53

"Torben Bach" <tsbachfjern@nyka.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det er måske for meget forlangt, men det kunne da klæde manden, der
> udførte
> de sjove forsøg i sin iver for at få ret og mig til *grin*, som han kalder
> det.

Du må da indrømme, hans forsøg var ganske innovative og ligeså morsomme..

Men ret skal være ret, har du ret, må vi andre bøje os i støvet og blot have
glæde af selve underholdningsværdien.

--
Bjørn J.

Fra : Torben Bach

Dato : 14-03-05 18:02

BJ wrote:

> Du må da indrømme, hans forsøg var ganske innovative og ligeså
> morsomme..

Jamen - det synes jeg stadig.
Jeg måtte tage mig selv i at sidde og skraldgrine så godt som midt om
natten, for jeg kunne levende forestille mig "manden" gøre sine
overvejelser
med hensyn til opstillingen og præsentationen.
Den var lige til UG med kryds og slange. Dertil kommer, at det sådan set
også var på et ret højt pædagogisk niveau.

De negative toner i debatten vil jeg ikke repetere.

Egentligt startede tråden med Bjarke, der omtalte ubådsblinkene som
svarende
til lys på udrykningskøretøjer, men sådan er der så meget.

Torben

Fra : Torben Bach

Dato : 14-03-05 18:04

Torben Bach wrote:

> Egentligt startede tråden med Bjarke, der omtalte ubådsblinkene som
> svarende
> til lys på udrykningskøretøjer, men sådan er der så meget.

*Rettelse* - ikke selve tråden, men udsagnet om de roterende blink på
ubåde
contra nævnte udrykningskøretøjer.

Torben

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 14-03-05 19:35

Ja, det er utroligt hvad man kan få sat i gang; fuldstændigt uforvarende

Bjarke

Fra : Torben Bach

Dato : 24-03-05 22:04

Bjarke Christensen wrote:
> Ja, det er utroligt hvad man kan få sat i gang; fuldstændigt
> uforvarende ....
>
> Bjarke

Til de som måtte være interesseret, så gav debatten her i gruppen anledning
til, at jeg skrev til

Danish Naval History Web Forum

hvilket har afstedkommet en del svar, hvoraf nogle må anses for at være nok
så kvalificerede i forhold til emnet.

Link:
http://pub50.bravenet.com/forum/show.php?usernum=4287808284&msgid=392931

Jeg har svaret Jacob, som startede tråden, i dk.admin.netikette (gad vide
hvorfor tråden endte der?)
Og efter dette, kan jeg jo ikke være sikker på, om det er en redningsbåd fra
Falck, jeg møder derude på det mørke hav.

Torben

--
Husk at *hvis* du vågner -
er hver morgen den første dag

Fra : Jacob

Dato : 25-03-05 23:08

Hej Jeg har ikke fået noget svar før nu. jeg ved ikke hvordan tråden er endt
i dk.admin.netetiket men jeg vidste det ikke.
det er da et supersted at få besvaret sine spørgsmål. så den får et oragne
blink.
mange gange tak for hjælpen.

Jacob

Fra : Torben Bach

Dato : 15-03-05 20:29

"Keld Rosenberg" <keld.rosenberg@mæil.dk> wrote in message

> [...]
>
> Den tyske flåde bruger gult/orange blink...
>
> (og nu er det blå blink til søs på en dansk u-båd så en saga blot...)

Efterskrift.

Det er da lidt underligt, at den ellers så ivrige deltager i den
oprindelige
tråd - Hr. C.T. - glimrer med sit fravær.
Jeg skal ikke gøre mig til dommer, hvad der er rigtigt.
Jeg kan kun konstatere, at Bjarke på et tidspunkt "kom til" at nævne, at
ubåde har/havde blåt blink som udrykningskøretøjer, og at *jeg* "kom til"
at spørge ham (C.T.) om, hvor der stod noget om, at det *ikke* måtte være
roterende *blink*.
Herunder kom der nogle - rent faktisk gode formuleringer om blink med lige
lange lys- og mørkeperioder fra Claus - men ikke noget svar på det
spørgsmål, jeg stillede, udover den sædvanlige form for "åndshovmod".

Jeg afslutter her med KLIP af udsagn fra Hr. C.T. (Hør nu her Claus - kald
det vendetta eller andet - det er sågu da mærkeligt, at du i nattens mulm
og
mørke foretage forsøgsopstillinger for at underbygge, hvad lys- og
mørkeperioder samt 360 graders lys er - og at du så ikke længere deltager,
når der fremkommer oplysninger om, at danske ubåde rent faktisk anvendte
*roterende" blå blink.

Her er så, hvad jeg har udvalgt fra de mange indlæg, du havde i anledning:

KLIP
Tror du selv på, at en ubåd sejler rundt med lanterne, så den kan
forveksles
med en hurtiggående redningsbåd?

tænd-sluk-tænd-sluk-tænd-sluk-tænd-sluk-tænd-sluk-tænd-sluk-tænd-sluk
[...]

indsat - og så videre - og så videre !!

TP bad selv om en nærmere forklaring på et ret simpelt spørgsmål, så man
skal jo åbenbart skære det ud i pap!

a.. indsat forkortelse af Torben Bach giver normalt bogstavbetegnelsen
TB!
For nu at være helt sikker på, at du nu forstår principperne bag denne
udfordrende højteknologi, så har jeg lavet en lille instruktionsvideo, du
kan se her:

www.myboat.dk/blaatblink.avi

www.myboat.dk/blaalys.jpg

Ja, men vi må jo være helt sikre på, at Torben forstår forskellen..

Det ville jo være kedeligt, hvis Torben ligger en mørk nat ude i Præstø
fjord, og så Falck kommer susende i en redningsgummibåd med roterende blåt
blink, og Torben så fejlagtigt tror, at det er en langsomtsejlende
kinesisk
ubåd...

Claus

Er du sikker på, at du mon forstår en forklaring?

Der står højt og tydeligt i beskrivelsen "blåt hurtigblink ca. 120 blink "

Blink er defineret ved en tændt periode efterfulgt af en slukket periode
ved
en frekvens på 120/minuttet.

Et roterende blink har *ingen* mørke perioder! Der er altid lys i et
uskærmet roterende blink, og navnlig på afstand. Og du kan vel selv regne
ud, at det ikke er muligt at lave afskærmninger i et roterende lys, når
det
skal være ens 360 º rundt

Det burde være logik for de fleste, og læg mærke til, at der heller ikke
står noget om, at der ikke må bruges gule, røde eller grønne roterende
lys.
Hvorfor mon der ikke står det?

Claus

Ja, jeg er faktisk også ved at løbe tør for ideer

Godt nok er jeg meget ferm på fingrene og lidt af en Georg Gearlø, men
desværre magter jeg ikke at bakse et roterende blink sammen på få minutter
ud af de ting, jeg lige har ved hånden

Så vi må forlade os på folks sunde fornuft samt evne til at ræsonere...

Claus

> Der er ingen der siger at det skal blinke i alle retninger samtidig,
> betragteren står jo ikke hele vejen rundt - så er han ihvertfald så tæt
> på at han nok har opdaget ubåden...

Ja, man kan forstille sig meget sludder, hvis det er det, man vil....

Claus

KLIP SLUT

Så mig selv igen. Alt dette medførte, at du i en anden tråd så ridderligt
tilbød at modtage en fil til download på din server, og at du samtidigt -
selvom det var en fil vedr. Yanmar motorer, jeg efterlyste - formente mig
adgang til din server!

Det var så lige det. Jeg er faktisk ligeglad med hensyn til ret eller ikke
ret. Jeg spurgte kun til, hvor det stod skrevet, at det *ikke* måtte være
et
roterende blåt blink (som jo også kan ses 360 grader rundt, men det er en
helt anden diskussion).

Til lykke Claus og lad nu være med at bede om dokumentation for
ovenstående
"påstande".

Torben

PS: jeg kan se, at font-størrelsen er forskellig og sikkert så meget
andet,
men så kan vi jo starte en tråd om det, for det er garanteret en
overtrædelse af en eller anden henstilling/anbefaling, som jeg endnu ikke
har fået set/læst, men så er jeg vel IDIOT, DUM, IGNORANT, FJOLS, KLOVN,
TÅBELIG, FULD AF VRØVL, FORDRUKKENT SLUDDER og så videre, og så videre
(blot
lige nogle eksempler på, hvordan du tillader dig at tiltale andre
mennesker
i sikker forvisning om, at det kan du godt tillade dig mod et godt råd om
epoxy og andet i samme boldgade!

--

Husk det nu - hvis du vågner - så er hver morgen

den første dag i resten af dit liv!