Database og txt
Fra : Ukendt

Dato : 13-03-05 10:04

Jeg mangler noget helt grundlæggende information om hvordan man
kan lægge noget text i en database (mysql) og sidenhen trække det ud
på en hjemmeside.

Jeg kunne også godt tænke mig at nogen kunne forklare mig fordelen ved at
bruge en database til at "opbevare" text istedet for bare at bruge .txt
filer

På et tidspunkt (når jeg har lært lidt om txt fra DB) er det meningen
at billeder skal ligges i en database og derfra hentes til hjemmesiden.

Er det en fordel ?

Grunden til at jeg spørger er at jeg bare har haft alle txt og billede
filer
liggende
i en passende mappe på serveren men nu har fået "kontakt" til en
proffessional designer
og han siger at det som jeg spørger om her - er måden at gøre det på.

Måske er det en forkert gruppe men php og mysql hører jo lidt sammen så
jeg
håber det er ok.

Mvh. Allan

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Brian Emilius

Dato : 13-03-05 11:57

Allan Møller skrev:
> [...]
> proffessional designer
> og han siger at det som jeg spørger om her - er måden at gøre det på.

Denne artikel giver et meget godt indblik i brugen af mysql:
http://www.webcafe.dk/artikler/sql/introduktion/

Der er en stor fordel i at benytte mysql (andre andre databaser) fremfor
tekst-baserede scripts. Det vil du også hurtigt opdage, når du går i
gang med det. Et lille eksempel er at det er utroligt meget lettere at
manipulere data fra databasen og behandle det, som du vil. Man skal
igennem mange omveje, når dine data står i en tekst.

Med hensyn til om det er en fordel at lægge billeder (og andre filer)
ind i en database, så er der meget delte meninger om dette. Hvis man
vælger at gøre det, så får man på et tidspunkt meget store databaser,
pga. af de mange filer, men jeg tror i bund og grund at det er et
temperements-spørgsmål om man vil lægge filer direkte i databasen eller
ud på serveren.

Håber dette kan hjælpe dig.

--
Venlig hilsen
Brian Emilius

Fra : Jacob Atzen

Dato : 13-03-05 15:03

On 2005-03-13, Brian Emilius <msn@emilius.dk> wrote:
> Der er en stor fordel i at benytte mysql (andre andre databaser)
> fremfor tekst-baserede scripts.

Det kommer an på opgaven.

> Et lille eksempel er at det er utroligt meget lettere at manipulere
> data fra databasen og behandle det, som du vil. Man skal igennem
> mange omveje, når dine data står i en tekst.

Hvorfor det?

$text = file_get_contents('filnavn');
$manipulatedText = manipulateText($text);
file_put_contents('filnavn', $manipulatedText);

Det bliver da vist ikke meget enklere end det.

- Jacob Atzen

Fra : Jacob Atzen

Dato : 13-03-05 15:12

On 2005-03-13, Allan Møller <> wrote:
> Jeg kunne også godt tænke mig at nogen kunne forklare mig fordelen ved
> at bruge en database til at "opbevare" text istedet for bare at bruge
> .txt filer

Der er desværre ikke noget entydigt svar på det, det kommer helt an på
opgaven. Databaser tilbyder diverse ting, der kan gøre livet lettere for
dig, f.eks.:

- Søgning
- Transaktioner
- Konsistens

På den anden side tilføjer du et ekstra lag af kompleksitet til din
applikation ved at benytte en database. Du bør således afveje, om en
database reelt gør livet lettere for dig eller om det er nemmere at gøre
tingene på anden måde (f.eks. tekstfiler).

- Jacob Atzen

Fra : Brian Emilius

Dato : 13-03-05 15:47

Jacob Atzen skrev:
> [...]
> database reelt gør livet lettere for dig eller om det er nemmere at gøre
> tingene på anden måde (f.eks. tekstfiler).

Var det ikke sådan nogenlunde det, jeg lige skrev i mit svar?

--
Venlig hilsen
Brian Emilius

Fra : Ukendt

Dato : 13-03-05 16:58

for

I det her tilfælde drejer det sig om en privat hjemmeside med besøg
af den nærmeste familie og venner.
Jeg er egentligt heller ikke meget for at skulle ligge det hele over i en
database bare fordi "sådan gør man"
Men som jeg kan forstå på jer at det ikke nødvendigvis er "sådan man gør"
men
afstemmer det efter behovene til den aktuelle opgave.

Jeg tror jeg beholder min *.txt filer og inkludere som sædvanligt
og bruger tiden på at lære lidt om databaser inden og til den tid
kan jeg så overveje om jeg "for sjov" vil gå over til noget database.

Tak for hjælpen

Fra : Jacob Atzen

Dato : 13-03-05 17:50

On 2005-03-13, Brian Emilius <msn@emilius.dk> wrote:

> Var det ikke sådan nogenlunde det, jeg lige skrev i mit svar?

Nej, det var det ikke. Du skrev, at tingene bliver lettere med en
database. Jeg skriver, at tingene nogengange bliver lettere med en
database.

- Jacob Atzen

Fra : Brian Emilius

Dato : 13-03-05 21:58

Jacob Atzen skrev:

> Nej, det var det ikke. Du skrev, at tingene bliver lettere med en
> database. Jeg skriver, at tingene nogengange bliver lettere med en
> database.

Bemærk ordet "nogenlunde"
--
Venlig hilsen