Udskiftning af Treadmaster dæk
Fra : HKN

Dato : 12-03-05 16:49

Hej,

Jeg står for at skulle udskifte Treadmasteren på min BB-10M, da den
efterhånden er temmelig slidt. Jeg har opgivet tanken om at få teak på, da
jeg synes 100kkr er for meget for 10m2. Så venligst ingen indlæg om hvor
flot det er osv.

Er der nogen her, som har erfaringer med sådan et projekt? Er det svært at
få det gamle af? hvilket værktøj m.m.

Tips og tricks modtages meget gerne.

Mvh
Henrik

Fra : Claus Tersgov

Dato : 12-03-05 17:05

"HKN" <mabehemaREMOVE@THIStdcadsl.dk> skrev

> Er der nogen her, som har erfaringer med sådan et projekt? Er det svært at
> få det gamle af? hvilket værktøj m.m.
> Tips og tricks modtages meget gerne.

Afhængigt af den limtype, der har været anvendt, så kan det sidde endog
djævelsk godt fast. Med mindre, man er så heldig, at treadmasteren ligefrem
er så nedbrudt, at det nemt brækker i små stykker.

Prøv først at starte i et hjørne med en spartel og en hammer, og se, om du
kan brække det i stykker, uden at du får glasfiberen med op. Du skal
naturligvis banke spartlen ind *under* belægningen. Kan du ikke det, så må
der en vinkelsliber eller en excentersliber til. Ofte er der brugt Hempadur,
som er en epoxylim, og det kan desværre tage øverste lag af fiberen med
også.

Er der brugt epoxylim, så kan du evt. forsigtigt opvarme det med en
elektrisk varmepistol og så bruge spartlen. De fleste epoxytyper er ikke
varmebestandigt, og det bliver næsten flydende, når det når op omkring
100-120 º

Det skal naturligvis gøres med agtpågivenhed, så du ikke ødelægger endsige
antænder polyesteren, men det kan sagtens lade sig gøre uden at ødelægge
noget. Jeg har selv fjernet treadmaster på denne måde.

Claus

Fra : sailor99

Dato : 12-03-05 19:41

men det kan sagtens lade sig gøre uden at ødelægge
> noget. Jeg har selv fjernet treadmaster på denne måde.
>
> Claus

Men det er ikke spor sjovt!
God arbejdslyst. - Vi hører gerne om dine erfaringer.

Jeg ville lægge TBS på bagefter.

Mvh
Georg

Fra : Allan

Dato : 13-03-05 10:10

"sailor99" <sailor99@removeoekgnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> men det kan sagtens lade sig gøre uden at ødelægge

> Men det er ikke spor sjovt!
> God arbejdslyst. - Vi hører gerne om dine erfaringer.

mvh
Allan

Fra : Claus Tersgov

Dato : 13-03-05 12:42

"Allan" <allan(fjernspam)@guffer.dk> skrev

> For en tvivlende - hvad er TBS?

http://www.proboat.co.uk/marine_new/anti_slip.asp

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 13-03-05 02:47

> [...]

> kan brække det i stykker, uden at du får glasfiberen med op. Du skal
> naturligvis banke spartlen ind *under* belægningen. Kan du ikke det, så må

Der er også et andet tip. Hvis belægningen sidder i længere stykker, så
start med spartlen, og hvis det er muligt at løsne ca. 15 cm ind i fuld
bredde, så tager du to stykker trælægter eller lignende, som er fuldstændig
lige. Så lægger du belægningen ind mellem disse stykker træ, og skruer dem
sammen med en akkuskruemaskine. På den måde har du et nemt "håndtag" til at
trække belægningen af med.

Een person kan så trække op og bagud i træstykkerne, så belægningen følger
med, mens en anden bruger en skarpsleben spartel eller evt. en hobbykniv.
Men det fordrer desværre, at belægningen er i så god stand, at den ikke
smuldrer eller går i stykker på anden vis, når den bukkes bagover.

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 13-03-05 12:39

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev

> Een person kan så trække op og bagud i træstykkerne, så belægningen følger

Jeg glemte at få med, at hvis der er brugt epoxylim, så skal du ikke
forvente, at du kan bruge denne metode. Epoxylim trænger dybt ind i emnerne,
og det bliver samtidig stenhårdt.

Hvis det er meget hårdt og dermed svært at få af, så kan du evt. købe en
billig elhøvl og så tage livet af den. Nogle gange kan de fås til kr. 99,-
rundtomkring. En båndpudser er også effektiv.

Claus

Fra : Erik Christensen

Dato : 13-03-05 10:57

"HKN" <mabehemaREMOVE@THIStdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Hej,
>
> Jeg står for at skulle udskifte Treadmasteren >

hej
prøv at tjekke priser her jeg synes det ser ud som nogle gode priser på både
tredmaster og tbs .jeg har lige bestilt et cockpitbord, det er 1000 kr
billigere end i danmark

https://www.svb.de

Erik
Naver 29

Fra : HKN

Dato : 13-03-05 18:44

> prøv at tjekke priser her jeg synes det ser ud som nogle gode priser på
> både tredmaster og tbs .jeg har lige bestilt et cockpitbord, det er 1000
> kr billigere end i danmark
>
> https://www.svb.de

Føj - det er billigt!

520,- pr plade - det er 40% under prisen i DK!!

1000 tak - du har lige sparet mig for 4000,-!!

Mvh
Henrik

Fra : sailor99

Dato : 13-03-05 19:49

SVB er et fint foretagende at handle med.

Jeg har også i flere år med stor tilfredshed handlet hos

www.schwenckner.de . Hos dem havde jeg en fin oplevelse sidste forår. Havde
bestilt bundmaling, men de sendte ved en fejl en forkert farve. Båden skulle
være klar til søsætning, så malingen kom på.
Efterfølgende beklagede jeg mig til firmaet, hvorefter beløbet blev
returneret til min konto! - Altså gratis bundmaling, og hold fast sikke en
service.

Mvh
Georg