Bærbar som kortplotter Autohelm ST50 GPS
Fra : John Andersen

Dato : 12-03-05 12:46

Jeg vil gerne koble mit autohelm ST50 system til min bærbare computer, som
kræver NMEA 0183 data input.
Har nogen erfaring med det?

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 12-03-05 15:03

John Andersen <jydejohn@mail.tele.dk> skrev:
>Jeg vil gerne koble mit autohelm ST50
>system til min bærbare computer, som
>kræver NMEA 0183 data input.
>Har nogen erfaring med det?

Prøv at se på tegningen her; http://vancouver-
webpages.com/pub/peter/seaspray_nmea.pdf

Lav sammenkoblingen mellem din ST50 og PC´en.

For at få det til at virke skal du også sammenkoble med din GPS,
da det er positionsinformationerne fra GPS´en som dirigerer både
styreinformationen til ST50 og PC´en. På din GPS skal du indstille
den til "sproget" NMEA183 både som RX og TX.
Endeligt kommer kravet til det navigationsprogram som du anvender.
Det skal også kunne fungere med NMEA184. Du kan dog anvende
et "sprog" til at oploade ruteinformation fra PC´en til Gps´en og
så skifte "sprog" til NMEA183 og så lade Gps´en sende
informationer til ST50.
Uden en GPS indkoblet har sammenkoblingen mellem ST50 og en PC
ikke den store værdi.
Ved venlig hilsen
Harding E. Larsen