Labrador hjælp søges
Fra : zuss

Dato : 11-03-05 21:22

Jeg vil anskaffe mig en labrador hvalp til sommer, men er i tvivl ang
forskellen på formel 1 og en gammeldags labrador.

Jeg ved at begge hunde er tålmodige, lærnemme og godmodige, men hvad
er forskellen på de to typer af hunde. Tænker på temperament og
adfærd.

Formel 1 bruger man mest til jagt, ikk?

Jeg vil gerne have en familiehund, og der bliver ikke stillet store
krav til den.

Håber at én af jer kan svare på mit spørgsmål.

Fra : Anelise Schou Nielse~

Dato : 11-03-05 21:36

"zuss" <zuss@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg vil anskaffe mig en labrador hvalp til sommer, men er i tvivl ang
> forskellen på formel 1 og en gammeldags labrador.
>

> Håber at én af jer kan svare på mit spørgsmål.

"Begrebet "Formel 1" indenfor labrador retrievere kan forklares med meget
få ord. Det er ganske simpelt en hund, der er avlet på engelske/irske
markprøvelinier.
Den almindelige opfattelse er, at det er en ny slags labrador, der er kommet
til indenfor de sidste 20 år, og at hvis en labrador er lille, spidssnudet
og grim, er det en Formel 1.
Ingen af delene er rigtig.
Den kan godt have mange fejl og afvigelser i forhold til racestandarden, men
det kan labradorer af anden avl også. Den kan også være stor, og stadig være
en "Formel 1", hvis den har den afstamning, der skal til."

Ovenstående citat er taget fra marts nummeret af Hunden (DKKs medlemsblad),
der igen har citatet fra Dansk Retriever Klubs hjemmeside.

Venlig hilsen
Anelise

Fra : Pwh

Dato : 12-03-05 09:32

zuss wrote:
> Jeg vil anskaffe mig en labrador hvalp til sommer,

Jeg havde fået det indtryk at det var en vagtsom hund du ville have,
en labrador er nok ikke lige den race man forbinder med vagtsom
Der er sikkert nogle af dem der er det, men jeg vil vove den påstand
at man lige så godt kan ende op med en der synes at alle er velkommende
Hvad med at få dig en blanding af Labrador /Schæfer ligesom min Tyson
http://megapixel.dk/vis/billede/169181/3//101_0196.JPG
Det er en meget almendelig blanding som der er rimeligt mange af i DBA normalt,
han forener faktisk det bedste fra de 2 racer i mine øjne, han er rar og omgængelig,
let at opdrage og så er han utroligt vagtsom herhjemme.
Jeg har mødt en del der har/har haft den blanding og har kun hørt posetivt om den.
Min Angel som er Rottweiler/Labrador vil jeg ikke foreslå dig da du skrev at Rotter
er for dominerende efter din smag, den blanding er også ret sjælden i forhold
til en Lab/Schæfer som burde værer let at finde.
Lige et billede af min Angel 1/2 år gammel hvis du alligevel skulle blive fristet
http://megapixel.dk/vis/billede/227521/3//114_1413.JPG

/Jens (som nu får tæsk for at foreslå en bastard)

Fra : Søren LH

Dato : 12-03-05 14:10

"Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> omgængelig,
> let at opdrage og så er han utroligt vagtsom herhjemme.

Jeg ved ikke præcis hvad I forstår ved vagtsom, for jeg havde i hvert fald
gerne været min egen hunds vagtsomhed foruden.

Jeg synes man skal tænke sig om to gange inden man går efter en vagtsom
hund. En vagtsom hund er et voldsomt våben, som skal omgås og behandles med
stor varsomhed. Man skal tænke på, at hver gang, der kommer fremmede til
huset, sidder den måske i flæsket på vedkommende, hvis ikke man går frem på
den rigtige måde.

> [...]
> fristet
> http://megapixel.dk/vis/billede/227521/3//114_1413.JPG
>
> /Jens (som nu får tæsk for at foreslå en bastard)

Jens, du har helt sikkert en dejlig hund, jeg mener bare at der ikke er
nogen garanti for at en blanding mellem en vagtsom og en ikke vagtsom hund
giver en halv-vagtsom hund. Afkommet kan falde ud som hvad som helst mellem
ikke vagtsom og vagtsom. Hvis man vælger en halv-vagtsom race er der større
garanti for at få en halv-vagtsom hund (hvad det så end er for en race, det
kan andre måske fortælle).

Mvh
Søren

Fra : Pwh

Dato : 12-03-05 14:34

> Jeg ved ikke præcis hvad I forstår ved vagtsom, for jeg havde i hvert
> fald gerne været min egen hunds vagtsomhed foruden.

Så var det nok ikke lige en Schæfer du skulle have valgt
Ved vagtsom forstår jeg at Tyson er meget obs på lyde der ikke skal værer der,
om han ville ryge i flæsket på en evnt indbrudstyv aner jeg ikke, der er vel heller
ikke nogen der er så dumme at de kravler ind i et hus hvor en hund står og gøer.

> [...]
> halv-vagtsom race er der større garanti for at få en halv-vagtsom
> hund (hvad det så end er for en race, det kan andre måske fortælle).

Tja, det har nu passet meget godt med mine 2 blandinger at der tydeligt er
præg fra begge racer i dem, men det kan da værer helt tilfældigt.
Jeg vil stadig mene at chanchen for at få en vagtsom Lab/Schæfer er større end
at få en vagtsom labrador som Zuss åbenbart har besluttet sig for.
De fleste foreslog vist schæfer da hun spurgte til racer, men den faldt åbenbart
ikke i hendes smag, derfor foreslog jeg Tysons blanding som jeg selv og mange
andre jeg har talt med har haft gode erfaringer med.

/Jens

Fra : Søren LH

Dato : 12-03-05 15:55

> Så var det nok ikke lige en Schæfer du skulle have valgt

Hun er nu også vagtsom langt ud over det normale - den ideelle vagthund :-/
.. Hun har meget uheldig psyke for at sige det ligeud, og det er nu langtfra
alle schæfere der har det.

> [...]
> mange
> andre jeg har talt med har haft gode erfaringer med.

Ja uanset hvilken race eller blanding man vælger er der ingen garanti. En
schæfer kan blive som min, eller det kan blive en godmodig hund der ikke
ville gøre en mus fortræd. Og forholdene under opvækst har selvfølgelig også
noget at sige.

Mvh
Søren

Fra : H.M.

Dato : 12-03-05 19:48

Hej

hvis du vil have en rolig familie hund så vil jeg anbefale dig at finde en
labrador af den gamle rolige type.

det jeg kender til formel 1 er at de er meget "vimsede" og over aktive, men
bestemt også en rar hund .

Efter min mening skal du finde en raceren labrador og ikke en lab. blanding,
da man aldrig ved hvad resultatet bliver.
venligst
hanne

Fra : Anet

Dato : 12-03-05 21:32

> [...]
>
> Jeg ved at begge hunde er tålmodige, lærnemme og godmodige, men hvad
> er forskellen på de to typer af hunde. Tænker på temperament og

(klip)
Det er korrekt at afstamningen som fortæller om det er en gammeldags
labrador eller en formel 1. Dog vil jeg sige at den gammeldagslabrador er
større og mere rolig i det end formel 1´eren. Jeg har selv to formel1 og de
har begge været dygtige og livlige jagthunde som dog formår at være en
kanongod familiehund for os og vores børn. Jeg syntes tit at formel1 er en
lidt smartere og mindre hund som også har en del mere gnist og som ellers er
nem opdragelsesmæssig som den gammeldags labrador. Vores to hunde er meget
vagtsomme og stiller sig imellem mig og en evt. fremmed mand. De flytter sig
først hvis jeg giver dem besked på det. Og de passer især på hvis jeg eller
børnene er alene hjemme uden husherren i huset. Det er dejligt at de passer
på og viser et beskyttergen.

--
Hilsen
Annette

Fra : Finn Andersen

Dato : 12-03-05 23:45

Hej...

Nu har jeg min formel 1 på 4 år, og jeg vil bestemt ikke bytte ham ud. Men
efter jeg har læst det meste af det der er skreven, må jeg desværre give
nogen ret.

En formel 1 har meget krudt i røven, og det kan jo engang imellem give lidt
problem. Men ikke større problem end de kan løsses. Men jeg vil nu stadig
sige at du skal tage dig en formel 1, godt nok har den meget krudt i røven
og alt det der. Men som familie hund og brugs hund er den rigtig god.

Finn.

--
Med Venlig Hilsen

Finn Andersen

Fra : zuss

Dato : 13-03-05 09:46

Tak for al jeres respons.

Jeg har gode, som dårlige erfaringer med rottweiler / labrador
bandinger. Mine forældre anskaffede sig en sådan blanding og ja den er
godmodig og lærnem, men desuden også agressiv! Vi kan ikke gå ture med
den, da den ikke kan enes med andre hunde -kun liiige nogle få
stykker. Og vi kan ikke holde den, da den er både er stor og har mange
muskler. Gæsterne skal ikke medbringe deres børn, dem kan den heller
ikke lide.

Jeg vil gerne have en nem, godmodig og lærnem hund, som godt må være
lidt vagtsom. Dermed ikke ment, at den skal være agressiv.

zuss

Fra : Ukendt

Dato : 13-03-05 10:35

"zuss" <zuss@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg vil gerne have en nem, godmodig og lærnem hund, som godt må være
> lidt vagtsom. Dermed ikke ment, at den skal være agressiv.

En Labrador er et godt valg.
De er nemme at træne. De kan med alt og alle, man kan have dem med alle
steder, og de kan også finde ud af, at sige VOV, hvis der kommer gæster.

Vi mistede desværre vores dejlige gule Labrador sidste år...

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : Pwh

Dato : 13-03-05 11:44

> Tak for al jeres respons.

Selv tak

> Jeg har gode, som dårlige erfaringer med rottweiler / labrador
> bandinger. Mine forældre anskaffede sig en sådan blanding og ja den er
> godmodig og lærnem, men desuden også agressiv!

Rottweilerblodet kan godt gører dem lidt iltre,
det var bla også derfor jeg ikke rådede dig til den blanding.
Angel er nu ikke spor agrassiv, mennesker elsker hun, unge som gamle, tykke som tynde.
Andre hunde er hun såmænd også fredelig nok overfor, så længe de ikke spiller for
meget op, så giver hun igen eller gemmer sig mellem mine ben, hun er kun et barn endnu
Jeg tror også meget af det ligger i hvordan man opdrager/socalicerer sin hund
og at værer opmærksom på svage/stærke sider ved den så man kan arbejde med det.
Det er nok en del mennesker der bare accepterer at "min hund kan ikke med andre hunde"
i stedet for at arbejde med problemet i stedet for, så får det lov til at udvikle sig
og man ender til sidst i en ond cirkel hvor hunden slet ikke kan omgåes andre.

> Jeg vil gerne have en nem, godmodig og lærnem hund, som godt må være
> lidt vagtsom. Dermed ikke ment, at den skal være agressiv.

Agrassiv og vagtsom er også 2 helt forskellige ting efter min mening,
jeg ville aldrig accepterer en agrassiv hund.
Køb du dig en gammeldags Labrador, det lyder som et godt valg for dig.

/Jens

Fra : Anet

Dato : 13-03-05 15:50

> Tak for al jeres respons.

(klip)

Velbekommen. Du kan altid skrive hvis der er mere du vil spørge ind til
angående labradorens sind og væremåde.

> Jeg vil gerne have en nem, godmodig og lærnem hund, som godt må være
> lidt vagtsom. Dermed ikke ment, at den skal være agressiv.

(klip)

Jeg syntes, at labradoren er et godt valg så. Om du vælger den store
gammeldags lidt tunge model eller den mindre og mere sporty model er jo helt
op til hvad man selv godt kan lide. Jeg sender dig et billede af vores lille
tæve som vejer 24 kg.

--
Hilsen
Annette

Fra : Clas Lau

Dato : 13-03-05 20:43

Hvis du vil have en vagtsom lab hvorfor så ikke kigge på en Chesapeake.

Typer er nært beslægtet med Labben (også dens arbejdsområde) men man har
gerne ville beholde det vagtsomme i hunden da den ud over jagthund også
skulle passe på den profesionelles jærgers udstyr.

Så er pelsen lidt mere blød og den har bølger i pelsen. Det betyder også at
du ikke vil opleve labbens til tider lidt stikkende pels.

Se mere på www.chesapeake.dk

Mvh

-Clas-