Etatsraad Povelsen i Sorø
Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 11-03-05 20:11

Jeg har i en tidligere tråd lagt et billede af en kirkebog på
dk.binaer.historie - og der er noget der trækker i retning af, at jeg skal
lede efter en etatsraad Povelsen i Sorø.

Den gode mand bliver i 1858 udlagt som barnefader til en dreng, født af en
helt jævn bondepige fra Alsted sogn. Og han dukker ikke senere op i
forbimndelse med drengens konfirmation el.lign.

Der er ikke angivet noget fornavn - kun noget som kan tydes som Etatsraad
Povelsen i Sorø.

Findes der registre, hvor man kan finde sådanne fornemme personligheder -
for det tilfælde, at det faktisk skulle være en forfader ?

/Flemming U

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 11-03-05 21:09

Flemming Udbjørg wrote:

> Findes der registre, hvor man kan finde sådanne fornemme personligheder -
> for det tilfælde, at det faktisk skulle være en forfader ?
>
> /Flemming U
----------------
Fornemme og fornemme . . . ikke alle tillidshverv var værd at samle på i
1850

Specielt titlen 'etatsråd' kender jeg ikke meget til, men mine tanker
ledes automatisk hen på et Holberg -stykke

Til sagen:
Folketællingen Sorø 1850 er ikke online endnu, så mit bud må være at
du drager til det nærmeste arkiv der ligger inde med den.

Nu er det ikke sikkert Poulsen boede i Sørø, meeeeen muligheden
foreligger absolut.

Det lugter lidt af, for de sammenspiste, en lidt ømtålelig sag, men så
meget desto morsommere for os, der adskillige generationer senere,
henter akterne frem til nærmere eftersyn )

Nu kan jeg ikke umiddelbart se hvor i riget du bor, men måske i nærheden
af Sorø lokalarkiv??

http://www.lokalarkiver.dk/vejviser/index.htm

"Historisk Samfund for Sorø Amt" udgiver årbøger der kan lånes på
biblioteket, måske kan du finde den formastelige hr. Poulsen omtalt der?
Til disse bøger er desuden et register, så du ikke skal gennemlæse flere
hundrede kilo bøger

Nu knæk og bræk med at opklare omstændighederne, det skal nok blive
spændene at få sat kød på de knogler.
Hilsen Flemming Svendsen, Korsør.

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 11-03-05 21:17

I fortsættelse af tidligere skal jeg hermed anbefale interesserede at
beskue sitet:

[PDF] Baadfart_bagside 2005.cdr
Filtype: PDF/Adobe Acrobat - Vis som HTML
.... blev opført omkring 1840 af Etatsråd Povelsen, som kaldte den
"Tepavillonen". ... sovesal
for kostelever, rummer idag kontorer for Stiftelsen Sorø Akademi og ...
www.baadfart.dk/pdf/Fartplan&Kort.pdf - Lignende sider

Sålede kan det altså konkluderes at etatsraaden ikke har fordrevet hele
sin tid med at forlyste sig med det modsatte køn . . .

Hilsen Flemming

Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 11-03-05 21:20

"Flemming Svendsen" <zeus2SLET@SLETmail.dk> skrev i en meddelelse

> Fornemme og fornemme . . . ikke alle tillidshverv var værd at samle på i
> 1850

Enig - og det gælder vist satdig :)

> Det lugter lidt af, for de sammenspiste, en lidt ømtålelig sag, men så
> meget desto morsommere for os, der adskillige generationer senere,
> henter akterne frem til nærmere eftersyn )

Ja - og til at tænke lidt over tidernes skiftense snerpede holdninger til
udenomsægteskablige aktiviteter.

> Nu kan jeg ikke umiddelbart se hvor i riget du bor, men måske i nærheden
> af Sorø lokalarkiv??

Jeg bor i Nivå - og kan bruge Landsarkivet i København, og er bestemt ikke
bleg for en tur til Sorø.

> Nu knæk og bræk med at opklare omstændighederne, det skal nok blive
> spændene at få sat kød på de knogler.
> Hilsen Flemming Svendsen, Korsør.

Tusind tak.

/Flemming U, Nivå

Fra : Bent Fleron

Dato : 12-03-05 10:24

Flemming Udbjørg wrote:

> Findes der registre, hvor man kan finde sådanne fornemme
> personligheder

Etatsråd'er var rangførte. D.v.s. de i dette tilfælde tilhørte tredie
rangklasse, der igen var inddelt i x-antal grupperinger, - vistnok syv.
Virkelige etatsråder var anbragt i en lidt højere gruppe end de
honorære. Jeg vil foreslå du kigger lidt på Hof- og Statskalenderen for
perioden.
--
Med venlig hilsen Bent Fleron.
For den der orker at sende en returmeddelelse