Sejler og radioamatør
Fra : Ukendt

Dato : 11-03-05 13:21

Nu nærmer foråret og dermed sejlersæsonen sig, og så vil jeg gerne stille
spørgsmålet.

Hvem af jer der er aktive her i nyhedsgruppen forener lystsejler interessen
med radiointeressen??

Det kunne være lidt skægt her i den kommende sæson at
få kontakt med andre ligesindede via amatørradion, og måske mødes i havnenne
rundt omkring.

Er der ligefrem en frekvens der kunne være mødested for os lystsejlere??

Jeg ved at der "på de store have" er forskellige radionetværk for sejlere,
men hvad med her i danske/nordiske farvande.

Så lad høre.

Selv er jeg sejlende i en B31 fra Kolding.
QRV på HF + VHF/UHF "efter aftale"
Call OZ2JLU

Jeg glæder mig til at se reaktionen

hilsen john

Fra : Peter

Dato : 11-03-05 16:57

"john" <joh_lundsgaard(snabel a)ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> interessen med radiointeressen??

> Så lad høre.
>
> Selv er jeg sejlende i en B31 fra Kolding.

Ja, jeg planlægger at installere en HF radio her i foråret.
Men, - har endnu ikke licens - så måske vil du slet ikke snakke med mig?
Jeg vil nu følge tråden og evt. være med på en lytter.

Mange hilsener / Peter

Fra : john

Dato : 11-03-05 17:52

"Peter" <lappa@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Ja, jeg planlægger at installere en HF radio her i foråret.
> Men, - har endnu ikke licens - så måske vil du slet ikke snakke med mig?

Hej Peter

Vil og vil, desværre må jeg ikke iflg. reglerne for radiomatører, men hvad
med lige at få en hurtig "VHF" licens, det er der ikke mange ben i, og så er
du kørende både på 6 meter, 2 meter og 70 cm.

Håber du kommer på, også senere på HF - det er heller ikke så svært efter at
morse prøven er faldet bort.

Men lige et spørgsmål - hvad vil du med HF radioen hvis ikke du kan/må sende
på den??

> Jeg vil nu følge tråden og evt. være med på en lytter.

Jøps, jeg håber der er nogen der deler interesserne!

Hilsen John

Fra : Kurt Jørgensen

Dato : 13-03-05 17:19

Hej John.
Er selv radiomatør og har sejlet i flere år.
HF på båden tror jeg ikke er en god ide, hvad med 20 m 40 og 80 m du får
problemer med antennen.
2 m er fint og jeg har da brugt det flere gange især over repeeterne.
Du skal blodt være opmærksom på at det kræver en del strøm.
Mvh.
OZ2DV
Kurt
S/K Lynetten

Fra : Ukendt

Dato : 14-03-05 09:48

"Kurt Jørgensen" <nancy-kurt(no-spam)@orangenet.dk> skrev i en meddelelse

> HF på båden tror jeg ikke er en god ide, hvad med 20 m 40 og 80 m du får
> problemer med antennen.

Hej Kurt

Jeg håber at jeg ved hjælp af en manuel antenne tuner (MFJ) kan trimme det
ca. 10 meter lange isolerede stykke af agterstaget ind overfor en
(forhåbentlig) god jord i form af en Dynaplate med en overflade på 1 m2 til
at fungere på 20 meter, forhåbentligt også på 40 meter hvorimod jeg heller
ikke tror på 80 meter.

> 2 m er fint og jeg har da brugt det flere gange især over repeeterne.

Ja 2 meter og faktisk også 70 cm har jeg uden problemer kørt på den
almindelige maritime VHF antenne i mastetoppen, og det har da givet mange
hyggelige QSO'er.

> Du skal blodt være opmærksom på at det kræver en del strøm.

Jøps det suger!!!, jeg sætter derfor i år en ekstra 60 AH akkumulator i til
forbrug, så har jeg 120 til sjov, og 60 til start. Motoren lader så når vi
er dovne og bruger den. Og så har jeg en lader som giver 10 Amp når vi
ligger i havn.

Jeg håber vi hørs.

Hilsen john

Fra : Peter

Dato : 14-03-05 01:06

"john" <john_lundsgaard@familie.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Men lige et spørgsmål - hvad vil du med HF radioen hvis ikke du kan/må
> sende på den??

> Hilsen John

Tjaee, i første omgang lytte, hente vejrkort, maile osv., men det er
hensigten, at tage den nødvendige prøve så jeg kan deltage i fuldt omfang.
Har dog - et ældre - VHF-certificat, men var ikke klar over at det kunne
bruges overhovedet i forb.m. HF-radioen.

Mange hilsener / Peter

Fra : Claus Tersgov

Dato : 13-03-05 18:16

"Peter" <lappa@hotmail.com> skrev

> Men, - har endnu ikke licens - så måske vil du slet ikke snakke med mig?

Generelt får du jo et problem med at snakke med andre. Du skal jo i starten,
slutningen og med passende mellemrum i samtalen opgive dit call...

Men hvis man ikke er bange for at bryde reglerne, indtil du har bestået
prøven, så er der også råd for det

Jeg kender mindst tre personer, som har anvendt et "ghostcall" indtil de
bestod deres prøve. Der er med sikkerhed mindst to personer i QTH listen,
som har call, men som aldrig nogensinde har brugt det, fordi de ingen radio
har eller har haft. Den ene er en ingeniør, der hedder Henning, og han tog
udelukkende prøven for sjovs skyld...

Men det er nemt at opdage, hvis man snyder. Der er altid een eller anden
kvik radioamatør med en retningsbestemt antenne på en rotormast, som kan
se, at dit signal kommer fra en helt forkert retning i forhold til adressen
i QTH listen...

Men det er naturligvis ikke noget jeg på nogen måde vil anbefale, og dette
indlæg skal ikke opfattes som en sådanne!

Claus