Baggrundsfarve i div (CSS)
Fra : David Trasbo

Dato : 11-03-05 12:25

Jeg har et meget stort problem med at få baggrundsfarve i en div
til at virke.

Jeg skriver:

og,

i min HTML-fil. I min CSS-fil ser det således ud:

#indhold{
color: #FFFFFF;
float: right;
width: 80%;
height: 100%;
}

og,

#menu{
background: #6699CC;
float: left;
height: 100%;
width: 20%;
}

Jeg har taget CSS-tutorialen på HTML.dk for lang tid siden, men
ifølge den er ovenstående godt nok. Bemærk at henvisningen til
det eksterne stylesheet er korrekt, da jeg godt kan få
body-baggrundsfarven til at virke.

Det drejer sig helt sikkert om en af de der typiske fejl, som man
ikke kan lade være med at grine af sig selv, af...

På forhånd, tak.

MVH. David Trasbo, <ingen online side>

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : David Andreas Trasbo

Dato : 11-03-05 12:30

David Trasbo wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Jeg har et meget stort problem med at få baggrundsfarve i en div
> til at virke.
>
> Jeg skriver:

> og,

> i min HTML-fil. I min CSS-fil ser det således ud:

> [...]
UPS!, rettelse jeg skrev i indholden:

#indhold{
background: #FFFFFF;
float: right;
width: 80%;
height: 100%;
}

Hi, hi...

Fra : David Andreas Trasbo

Dato : 11-03-05 12:35

David Andreas Trasbo wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> UPS!, rettelse jeg skrev i indholden:
>
> #indhold{
> background: #FFFFFF;
> float: right;
> width: 80%;
> height: 100%;
> }
>
> Hi, hi...

Har sådan set prøvet det hele, både back-ground, background,
background-color osv. så jeg er en smule desperat.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 11-03-05 13:00

David Andreas Trasbo wrote:

> Har sådan set prøvet det hele, både back-ground, background,
> background-color osv. så jeg er en smule desperat.

background: eller background-color: er de to eneste valide tags.

Hvilket div er det helt præcist du ikke får den korrekte farve i?

Desuden vil jeg opfordre dig til at kigge på:

Peter Farsinsen
peter at farsinsen dot dk

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 11-03-05 12:29

David Trasbo wrote:

> #menu{
> background: #6699CC;
> float: left;
> height: 100%;
> width: 20%;
> }

Prøv med:

background-color: #6699CC;

--
Peter Farsinsen
peter at farsinsen dot dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 11-03-05 13:17

David Trasbo skrev:

> width: 80%;
> height: 100%;

Hvad regnes dine procenter i forhold til? (prøv at sætte en kant på dine
div-elementer, så er det lettere at se hvor store de er).

Har du valideret html og css?

> MVH. David Trasbo, <ingen online side>

Så er det svært at hjælpe. Prøv at finde et sted at lægge siden op.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : David Andreas Trasbo

Dato : 11-03-05 13:30

Jeg ved ikke hvordan man sætter en kant på, men som sagt jeg er ret
desperat så jeg prøvede alle mulige sindsyge ting. Det er forresten begge
div'er der ikke virker.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 11-03-05 13:45

David Andreas Trasbo skrev:

> Jeg ved ikke hvordan man sætter en kant på,

   border: 1px solid red;

> men som sagt jeg er ret desperat

- så find et sted at lægge din side op.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : David Andreas Trasbo

Dato : 11-03-05 13:52

> - så find et sted at lægge din side op.

Okay, nu er det gjort: www.big-smile.dk

Ikke særlig interesant... Men det er jo som sagt pga. det med
div'erne. (-;

Fra : David Andreas Trasbo

Dato : 11-03-05 14:02

Jubbiiiii, nu virker den ENE div... (-:

Fra : Mikkel Gottlieb

Dato : 11-03-05 14:12

"David Andreas Trasbo" <datra@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Jubbiiiii, nu virker den ENE div... (-:

#indhold{
color: #FFFFFF

Går den ikke lidt i et med den hvide baggrund ?

Mikkel

Fra : David Andreas Trasbo

Dato : 11-03-05 14:18

David Andreas Trasbo wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Jubbiiiii, nu virker den ENE div... (-:
Og nu virker den anden div også...

Fra : Mikkel Gottlieb

Dato : 11-03-05 14:22

> Og nu virker den anden div også...

Tillykke med det !

--
Mikkel

Fra : Mikkel Gottlieb

Dato : 11-03-05 14:01

> Ikke særlig interesant... Men det er jo som sagt pga. det med
> div'erne. (-;

Mangler der ikke et " i <div id="menu> ? (ikke at det formentlig har noget
med emnet at gøre)

--
Mikkel

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 11-03-05 14:48

David Andreas Trasbo skrev:

> Okay, nu er det gjort: www.big-smile.dk

Fino. Start med at validere din side. Du har et seriøst tegnsætsproblem
- eller rettere, havde - du har vist lige fået opdateret siden igen.

Men der er stadig valideringsfejl på siden. Desuden bliver dit css-ark
ikke læst korrekt på grund af tegnsætsforvirring.

Tjek at du gemmer filerne i det samme tegnsæt som du erklærer dem til at
være og undlad at bruge utf-16.

--
Jens Gyldenkærne Clausen
Standardlinks om validering - hvordan og hvorfor: