Tydning
Fra : Finn Rune Jensen

Dato : 11-03-05 09:13

Er der en der kan hjælpe mig farens efternavn til Bodil, jeg har lagt filen
ind under dk.binaer.historie.

Fra Gjerrild Hemmed kirkebog 1754

På forhånd tak

Finn Rune Jensen

www.finnrune.dk

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 11-03-05 14:17

"Finn Rune Jensen" <finnrune@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Er der en der kan hjælpe mig farens efternavn
> til Bodil, jeg har lagt filen ind under dk.binaer.historie.

Der står: Bodil Catrine
23 Søndag efter Trinit : Peder Christians Barn
baaret af Søren Skræders Hust fad: Christian Pe
dersen, Søren Svendsøn, [?Qvinder Provst?],
Jens Juuls Hust. Peder Sørensens Hust.

Det skal vel så tydes patronymisk, at Peder er søn af Christian [Pedersen,
der er fadder] og Bodil så
er PedersDatter.

--
Poul Erik Jensen - www.genealog.dk - www.skolekammeraten.dk
Emnelinien må tilføjes [1234] ved direkte svar for at passere spamcheck.

Fra : "Hans Chr. Baagøe"

Dato : 11-03-05 20:08

> Der står: Bodil Catrine
> 23 Søndag efter Trinit : Peder Christians Barn
> baaret af Søren Skræders Hust fad: Christian Pe
> dersen, Søren Svendsøn, [?Qvinder Provst?],

Så vidt jeg kan se, så skal [?Qvinder Provst?] være Anders Præst.

> Jens Juuls Hust. Peder Sørensens Hust.

Har du en fornemmelse af, om Jens Juul's hustru hedder Kirsten
Sørensdatter? (Det fremgår dog ikke af den aktuelle indførsel).

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 11-03-05 15:33

Hej nyhedsgruppeskribenter [ikke alle - men mange ;-]

Der skal igen slås på tromme for at emnelinien bliver brugt til at fortælle
noget om indholdet!

Når man bruger generelle betegnelser i enkeltord, som "Hjælp", "Tydning" -
eller slet ingenting - drukner indlægget i mængden. Ja mange erfarne
nyhedsgruppelæsere opdager aldrig indlægget - eller springer det over som
uinteressant.

Netop denne ellers friske forespørgsel havner af uransalige grunde som
debatindlæg i en tidligere tråd med samme intetsigende emne, hvilket
yderligere indskrænker chancen for at nogen opdager spørgsmålet.

Hjælp dig selv ved at bruge sigende emnelinier!

At der samtidigt mangler et link til den binære fil vanskeliggør yderligere
besvarelsen. Det er ganske vist ikke lige til at fremstille linket, men ikke
mere end at hvis interessen er til stede kan det læres. Send den binære fil
i dk.binaer.historie, synkroniser nyhedsgrupper, start en besvarelse på
indlægget i binærgruppen og kopier den første linie - slet besvarelsen uden
at sende den og besvar i stedet som her med den kopierede link:

Åben venligst
og se om du kan tyde teksten.

Her møder den flinke hjælper endnu en barriere, idet det vedhæftede billede
er i en form [tiff], der ikke umiddelbart lader sig vise i en
nyhedsgruppelæser. For mange vil det være endnu en grund til at droppe
besvarelsen - og det er da ikke særligt vanskeligt for spørgeren at ændre
formatet til noget der er tilgængeligt for læseren. Det er langt nemmere for
nyhedsgruppelæseren at finde og se indlægget på denne link:

Og så fylder det endda under halvdelen )

Fra : Finn Rune Jensen

Dato : 14-03-05 18:35

Mange tak for hjælpen!

Hvorfor mit indlæg er havnet i en gammel tråd, ved jeg ikke - det var ikke
med min gode vilje!

Nu bliver der gjort lidt vrøvl over jeg lægger en fil ud i TIF format - men
den burte de fleste her kunne åbne, det er trods alt den type vi for ned fra
AO.

.....og jeg kender ikke til Jens Juels hustru

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 14-03-05 22:41

> Hvorfor mit indlæg er havnet i en gammel tråd, ved jeg ikke - det var ikke
> med min gode vilje!

Jo )
Måske var det fordi du valgte det samme intetsigende emneord som tidligere
syndere - det var aldrig sket hvis du i kortform havde fortalt hvad det
specifikt handlede om. Tid, sted, navn, arkivalie, etc. (med mindre du
benytter programmet forkert, ved at besvare et tidligere indlæg, hvori
emnelinien jo godt kan ændres uden indlægget falder ud af tråden).

> TIF format - men den burte de fleste her kunne åbne,

Det er da også helt hen i vejret at AO benytter tiff til fremvisningen, som
det fremgår af både debat og mit gif-eksempel, der fylder væsentligt mindre
uden at der er tabt noget.
Men, jo, de fleste vil kunne åbne endnu et program til fremvisningen, men
det er så ydeligere et krav til din(e) hjælper(e) - med risiko for at
indlægget bliver sprunget over.