Hunden "glæder" sig?!
Fra : MAG

Dato : 10-03-05 21:23

Hejsa!

Vi har en sort lab tæve på 5 år. Når vi skal til vores forældre og i
sommerhus, så begynder hun at pive, og komme med noget der lyder som
utålmodige og forventningsfulde lyde...kom så i dag til at tænke på om hunde
de kan glæde sig til at skulle specielle steder hen? Hvad tror I?

med venlig hilsen
Maria

Fra : Søren LH

Dato : 10-03-05 21:52

"MAG" <Maria@fredslund.biz> skrev i en meddelelse
> [...]
> utålmodige og forventningsfulde lyde...kom så i dag til at tænke på om
> hunde de kan glæde sig til at skulle specielle steder hen? Hvad tror I?

Det tror jeg helt klart. Når det går op for min hund hvor vi er på vej hen,
starter der også en større koncert med piber og fløjter . Det er dog
blevet mindre udpræget som hun er blevet ældre - hun er nu snart 4 år.

Mvh
Søren

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 10-03-05 22:42

> [...]

> utålmodige og forventningsfulde lyde...kom så i dag til at tænke på om
> hunde de kan glæde sig til at skulle specielle steder hen? Hvad tror I?

Hej Maria

Det der kender vi også al for godt til. Nicki kan simpelhen holde en koncert
så stor på bagsædet så hele omegenen kan høre det. Om hunden glæder sig ved
jeg ikke, men jeg er sikker på de nogen gange ved hvor de skal hen. Når vi
f.eks skal ned og besøge kærestens bror og svigerinde, starter Nicki denne
koncert så snart vi er ved kirken ( ca 2 km fra hvor de bor ) og den slår
ikke fejl. Han hopper runde på bagsædet og piver, gaber, og siger mærkelige
lyde. Jo jo, han ved godt hvor han er på vej hen.

Så hvorfor ikke, hunde kan nok glæde sig alligevel

Knus Bolette
www.bolettes.dk

Fra : Ralph

Dato : 10-03-05 22:48

> [...]
> utålmodige og forventningsfulde lyde...kom så i dag til at tænke på om
> hunde de kan glæde sig til at skulle specielle steder hen? Hvad tror I?

Ja da, hunde VED ofte hvad der skal ske, mine hunde sover i garagen, om
morgenen lukker jeg dem ud i haven UDEN at snakke med dem, men de ved begge
at de bliver hilst på, klappet, kradset og nusset når de bliver lukket ind
fra haven, derfor skynder de sig pibende, hylende ud i haven for at opnå
morgenens hilsen fra deres herre og mester.

Samme ritual når jeg har haft dem med på jobbet og skal have dem med hjem i
middagspausen, de VED godt når klokken nærmer sig 12, de er ikke længere væk
en maksimum 2 meter fra mig fra ca. kl. 11.45, og når døren åbnes kl 12 er
de ude på 1/10 sek. ikke når den er 9, 10 eller 11, hvis de tilfældigvis
skulle komme med ud kl f.eks. 9 så er de overhovedet ikke interesseret i
bilen - hvorfor dog, vi skal jo ikke hjem nu, men kl. 12, SÅ viger de ikke
fra bilen/mig.

--
venligst
Ralph

Fra : Eifelvuf

Dato : 11-03-05 10:45

"Ralph" skrev d. 10-03-05 22:48 dette indlæg :
> "MAG" <Maria@fredslund.biz> skrev i en meddelelse

I?

ÆVL ! Forvrøvlet nonsens.

> [...]
opnå
> morgenens hilsen fra deres herre og mester.

Nemlig. RITUAL (sig ordet igen og lær det : RITUAL !). Hunde er IKKE
clairvoyante, sandsigersker, spåkoner og lignende.

> [...]
> skulle komme med ud kl f.eks. 9 så er de overhovedet ikke interesseret
> bilen - hvorfor dog, vi skal jo ikke hjem nu, men kl. 12, SÅ viger de

Exactly !

Hunde VED ikke hvad der skal ske - sådan ud i det blå, af sig selv.

Hunde GLÆDER sig ikke over noget, der skal ske om en uge.

Hunde er VANEDYR.

DU udsender de signaler, der giver hunden besked om, at nu skal der ske
dette eller hint (RITUAL/KROPSSPROG/STEMME/LUGT).

M.v.h.

Eifel & Co.

http://www.kandu.dk/

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 12-03-05 17:52

"Eifelvuf" <Eifelvuf.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> Hunde VED ikke hvad der skal ske - sådan ud i det blå, af sig selv.

Og hvad bygger du det på? Det skulle da være mærkelig at f.eks vores hund
altid sætter sig til at pive hoppe rundt osv så snart han ser kirken i
karie og ikke en hvilken som helst anden kirke. Nu er det ikke hver dag vi
komme der, tvært om, så nogen ved de altså.

> Hunde GLÆDER sig ikke over noget, der skal ske om en uge.

Nej der er vi enige

> DU udsender de signaler, der giver hunden besked om, at nu skal der ske
> dette eller hint (RITUAL/KROPSSPROG/STEMME/LUGT).

Det tror jeg ikke er helt rigtig, henviser igen til mit svar til det første.
Vi fortæller jo ikke Nicki at vi skal til Karise. Vi sætter os bare ind i
bilen og kører, det gør vi jo så tit.

Mange hilsner fra

Bolette
www.bolettes.dk