method="post" UGYLDIGT!
Fra : Dennis Munding

Dato : 10-03-05 13:51

Hej NG!

Jeg har - langt om længe! - fået installeret EasyPHP1.7 efter at fået
fjernet PWS HELT fra min pc - mangler dog stadig at finde ud af, hvordan man
får al den forklarende tekst til at stå på engelsk...?? (Hvis du kan
fortælle mig hvordan, så bliver jeg meeeeget glad!)

Jeg er så gået i gang med at terpe php-tutorialen på
http://www.webcafe.dk/artikler/php/htmlformularer/ , men nu er jeg stødt ind
i et problem:

Under punktet "Hvordan du lader PHP omdanne en simpel formular til
variabler" er det meningen, at man skal lave en formular med php.
Det er heller ikke noget problem - problemet er, at når jeg trykker på
knappen "Tag mit input", så får jeg følgende fejlmelding:

Method Not Allowed
The requested method POST is not allowed for the URL /spis1.html.

----

Apache/1.3.27 Server at 127.0.0.1 Port 80

Hvad går der lige galt??

Har forstået at jeg ikke må bruge "post", men hvad må jeg så bruge i
stedet??

På forhånd mange tak!

Dennis Munding
Webmaster
http://www.skovaa-munding.dk/
http://www.mundings-memorial.dk/
http://www.cantica.dk/

Fra : Martin Ploug

Dato : 10-03-05 15:24

> Method Not Allowed
> The requested method POST is not allowed for the URL /spis1.html.

Hvordan ser dine scripts ud?
Er metoden den samme i den fil du sender fra, og den fil, der modtager?
Det skal enten være POST eller GET i begge filer, og jeg ved ikke, om det
skal være store eller små bogstaver.

- Martin

Fra : Dennis Munding

Dato : 10-03-05 15:37

Hej Martin!
"Martin Ploug" <mploug@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan ser dine scripts ud?
> Er metoden den samme i den fil du sender fra, og den fil, der modtager?
> Det skal enten være POST eller GET i begge filer, og jeg ved ikke, om det
> skal være store eller små bogstaver.

Formen ser således ud:

<form action="spis1.html" method="post">
<input type="text" name="navn" /></p>
<input type="text" name="alder" /></p>
input" /> (Af en eller anden grund, virker dette ikke p.t.)</p>
</form>

Og scriptet på den side, som man gerne skulle komme til ved at trykke på
"Tag mit input", ser således ud:

<?php
$navn = $_REQUEST["navn"];
$alder = $_REQUEST["alder"];
echo "Så $navn er altså $alder år gammel."; ?>

Det hele er kopieret direkte fra føromtalte hjemmeside...

Jeg har lagt det op her:
http://www.skovaa-munding.dk/hello.php

(Så kan du jo ved samme lejlighed fortælle mig, om de forskellige
oplysninger bliver vist - browser, server, Ip-adresse o.s.v....)

Fra : Geert Lund

Dato : 10-03-05 15:33

Dennis Munding wrote:

> Method Not Allowed
> The requested method POST is not allowed for the URL /spis1.html.

> ----
>
> Apache/1.3.27 Server at 127.0.0.1 Port 80

Lyder lidt som om der er en .htaccess eller server opsætning der
forbyder brugen af POST requests til webserveren. Lyder ikke helt som
den rigtige måde at sætte det op på...

Men ellers skal du selvfølgelig bruge GET requests i stedet - det har
dog den begrænsning at du ikke kan være sikker på at webserveren
modtager mere end de første 1024 tegn (hvilket fx kan være relevant hvis
man har TEXTAREA felter i sin form).

Så - ret evt. method til method="get" i din FORM - men bedst - fjern den
forkerte opsætning af din Apache hvis det er der problemet ligger :)

Geert Lund

Fra : Dennis Munding

Dato : 10-03-05 15:43

Hej Geert!
"Geert Lund" <glund-news@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

[SNIP]

> Så - ret evt. method til method="get" i din FORM - men bedst - fjern den
> forkerte opsætning af din Apache hvis det er der problemet ligger :)

Og hvordan fjerner jeg så det??
Jeg er Newbie!

Fra : Geert Lund

Dato : 10-03-05 16:31

Dennis Munding wrote:

[...konfiguration af Apache...]

> Og hvordan fjerner jeg så det??

Jeg ville nok tage et kig på mine Apache konfigurationsfielr og kigge
efter noget <LIMIT *> i opsætningen (fx i httpd.conf) - eller checke om
der er noget i en .htaccess fil der begrænser dig...

Geert Lund

Fra : Dennis Munding

Dato : 10-03-05 16:52

Hej igen Geert!
> [...]
> efter noget <LIMIT *> i opsætningen (fx i httpd.conf) - eller checke om
> der er noget i en .htaccess fil der begrænser dig...

Og det fatter en Newbie, som mig ikke en s... af!

Fandt godt nok filen med navnet "httpd.conf", men om det er den, ved jeg
ikke....?

Og hvis det er den, så aner jeg ikke, hvor jeg skal kigge, og hvad jeg skal
gøre - er bange for at gøre noget forkert....

Fra : Dennis Munding

Dato : 10-03-05 15:48

Hej Geert!
> Så - ret evt. method til method="get" i din FORM - men bedst - fjern den
> forkerte opsætning af din Apache hvis det er der problemet ligger :)

PS: Har lige prøvet at skifte "post" ud med "get" - det gør at resultatet
kommer i browserens adresse-linje!!??

Fra : Geert Lund

Dato : 10-03-05 16:28

Dennis Munding wrote:

> PS: Har lige prøvet at skifte "post" ud med "get" - det gør at resultatet
> kommer i browserens adresse-linje!!??

Jep, præcis...

Geert Lund

Fra : Dennis Munding

Dato : 10-03-05 16:53

Hej!

> Jep, præcis...

Øøøøhhh....??? Vidste du godt det??

Og hvad er formålet med det??

Fra : Geert Lund

Dato : 10-03-05 17:41

Dennis Munding wrote:

> Øøøøhhh....??? Vidste du godt det??

Ja, det er jo netop forskellen på en GET og en POST :)

> Og hvad er formålet med det??

Formålet var sådan set at hvis din opsætning ikke tillader brugen af
POST - så kan man bruge GET og du kunne dermed løse problemet...

Geert Lund

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 10-03-05 18:28

Geert Lund <glund-news@post.tele.dk> wrote in

> Lyder lidt som om der er en .htaccess eller server opsætning der
> forbyder brugen af POST requests til webserveren. Lyder ikke
> helt som den rigtige måde at sætte det op på...

Mon ikke det bare er POST requests til statistike sider den ikke
bryder sig om ?

Nerd is a word only used by those who can’t pronounce ’Intellectual’.
- http://query.dk/permlink.php?link=1058129898

Fra : Peter Brodersen

Dato : 10-03-05 16:48

On Thu, 10 Mar 2005 13:51:00 +0100, "Dennis Munding"
<mail@invalid.com> wrote:

>Har forstået at jeg ikke må bruge "post", men hvad må jeg så bruge i
>stedet??

Du sender data til spis1.html, men det er ikke en php-fil (eller anden
fil, der kan tage imod postet data). Prøv at omdøbe den til fx
spis1.html, hvis du har PHP-kode i den, der skal gøre noget ved den
data, man sender.

--
- Peter Brodersen

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 10-03-05 17:33

On Thu, 10 Mar 2005 16:47:56 +0100, Peter Brodersen wrote:

> [...]
> fil, der kan tage imod postet data). Prøv at omdøbe den til fx
> spis1.html, hvis du har PHP-kode i den, der skal gøre noget ved den

Hvis man erstatter "spis1.html" med "spis1.php", så er jeg helt enig i
ovenstående :)

Der skal IKKE ændringer til i Apache-konfigurationen - problemet skyldes
blot, fordi der sendes data til en statisk HTML-fil frem for et script.

--
Mvh.
/Thomas

Fra : Geert Lund

Dato : 10-03-05 17:42

Thomas Lindgaard wrote:

> Der skal IKKE ændringer til i Apache-konfigurationen - problemet skyldes
> blot, fordi der sendes data til en statisk HTML-fil frem for et script.

Fint nok - har aldrig før overvejet det faktum at man sender data til
filer der ikke er beregnet til at modtage data kunne give en sådan fejl

Geert Lund

Fra : Dennis Munding

Dato : 10-03-05 18:33

Hej Thomas!
"Thomas Lindgaard" <thomas@it-snedkeren.BLACK_HOLE.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Der var Peter godt nok lige ved at få skovlen under mig....
Hvis ikke jeg var forvirret, blev jeg det!! (Men heldigvis har man sin
"logiske" tankegang i behold...)

> Hvis man erstatter "spis1.html" med "spis1.php", så er jeg helt enig i
> ovenstående :)

Vil det så sige, at hvis jeg blot ændrer filen fra spis1.html til spis1.php,
så skulle det virke??
Hvis ja, så må jeg jo konstatere, at der er en fejl i den tutorial, som jeg
er ved at gennemgå...
Men vi er jo også kun mennesker, så det er tilladt at fejle...

> Der skal IKKE ændringer til i Apache-konfigurationen - problemet skyldes
> blot, fordi der sendes data til en statisk HTML-fil frem for et script.

Pyyhh.... Min dag er reddet! Jeg ville ikke orke, at skulle til at lære
sådan noget indviklet noget lige nu...

Mange tak for hjælpen!

Fra : Dennis Munding

Dato : 10-03-05 18:39

Hej igen!
"Dennis Munding" <mail@invalid.com> skrev i en meddelelse

[SNIP]

> [...]
jeg
> er ved at gennemgå...
> Men vi er jo også kun mennesker, så det er tilladt at fejle...

JUBIIIIIIIIIIII............

Glem at jeg spurgte - har ændret filen til *.php og nu virker det!!

Endnu en gang mange tak - så blev jeg lidt klogere...

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 10-03-05 19:31

On Thu, 10 Mar 2005 17:32:33 +0100, Thomas Lindgaard wrote:

> Der skal IKKE ændringer til i Apache-konfigurationen - problemet skyldes
> blot, fordi der sendes data til en statisk HTML-fil frem for et script.

Hmmm... man kunne vælge at erstatte "fordi" med "at" i ovenstående.

--
Mvh.
/Thomas

Fra : Peter Brodersen

Dato : 11-03-05 01:26

<thomas@it-snedkeren.BLACK_HOLE.dk> wrote:

>Hvis man erstatter "spis1.html" med "spis1.php", så er jeg helt enig i
>ovenstående :)

Flot, Peter. Yep, selvfølgelig.
--
- Peter Brodersen