Æøå i goggle/firefox
Fra : Thomas Gade

Dato : 10-03-05 13:35

Når jeg skriver æøå i google i firefox bliver de erstattet af specialtegn.

Jeg troede at det problem skulle være ordnet i version 1.01?
Tager jeg fejl og skal man selv pille i opsætningen? I så fald hvor?

Mvh Thomas

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 10-03-05 13:52

Thomas Gade skrev:

> Når jeg skriver æøå i google i firefox bliver de erstattet af specialtegn.

Hvor skriver du æøå henne?

I browserens standard google-søgefelt?
I googlebar (udvidelse til Firefox)
- eller i browserens adressefelt?

Det virker fint her. Hvad der til gengæld stadig ikke virker i 1.0.1 er
søgninger via nøgleord til sider der ikke anvender utf-8 (hvis jeg fx
skriver "ro æble" - for at slå "æble" op i retskrivningsordbogen -
kommer jeg til
<http://www.dsn.dk/cgi-bin/ordbog/ronet?P=%C3%A6ble&M=1> i stedet for
<http://www.dsn.dk/cgi-bin/ordbog/ronet?P=%E6ble&M=1> - fordi Firefox
uden videre utf-encoder parameteren og den modtagende side prøver at
læse den som iso-8859-1.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Thomas Gade

Dato : 10-03-05 14:21

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Hvor skriver du æøå henne?
>
> I browserens standard google-søgefelt?

Ja, den danske udgave.

> [...]
> <http://www.dsn.dk/cgi-bin/ordbog/ronet?P=%E6ble&M=1> - fordi Firefox
> uden videre utf-encoder parameteren og den modtagende side prøver at

Ok, jeg har ikke prøvet at bruge nøgleord endnu.

Thomas

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 10-03-05 14:42

Thomas Gade skrev:

> Ja, den danske udgave.

O.k. - det kan være en forskel (jeg bruger den engelske).

Tjek evt. hvad der står under indstillinger => sprog => tegnsæt

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Thomas Gade

Dato : 10-03-05 19:26

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> O.k. - det kan være en forskel (jeg bruger den engelske).

ja, det kan jeg godt se den engelske fungerer også fint hos mig, så den
vil jeg bruge fremover.

Tak for svar

Thomas

Fra : Mogens Isager

Dato : 19-03-05 17:22

Hej Jens,

> [...]
> <http://www.dsn.dk/cgi-bin/ordbog/ronet?P=%E6ble&M=1> - fordi Firefox
> uden videre utf-encoder parameteren og den modtagende side prøver at

Du kan jo snyde lidt og ændre dit ro keyword til

javascript:location.href="http://www.dsn.dk/cgi-bin/ordbog/ronet?M=1&P="+escape('%s')

Så sørger du selv for at lave URL-encoding med escape funktionen som gik
det resultat som DSN forventer.

Mvh Mogens

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 20-03-05 22:12

Mogens Isager skrev:

> Du kan jo snyde lidt og ændre dit ro keyword til
>
> javascript:location.href="http://www.dsn.dk/cgi-bin/ordbog/rone
> t?M=1&P="+escape('%s')

Fantastisk - tusind tak. Den er fluks tilføjet bogmærkerne.

--
Jens Gyldenkærne Clausen