Hvem er faderen i Sorø ??
Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 10-03-05 11:54

Jeg har i dk.binaer.historie lagt et billede af kirkebogen for Alsted
Sogn,
hvor Vilhelm Povelsen blev født 30.01.1858.

Jeg har tydet teksten til at være:

Vacc. 16.Augus 1864. Bojesen. Som fader udlægges XXXvæver Povelsen i Sorø.

Hvad står der i XXX??

Ved drengens konfirmation står der ikken fader nævnt, så der er jo ikke
mange veje til at finde faderens slægt. Men der er faktisk flere vævere
ved
navnet Povelsen i Sorø på fødselstidspunktet. Men for at finde den rette,
har jeg brug for stillingsbetegnelsen..

Kan nogen hjælpe med tydningen ?

/Flemming U

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 10-03-05 15:09

"Flemming Udbjørg" <flemming@udbjorg.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ved
> navnet Povelsen i Sorø på fødselstidspunktet. Men for at finde den rette,

Jeg kan ikke se noget indlæg i den binære gruppe.

Mvh.Bodil.

Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 10-03-05 15:23

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@FJERNDETTEtdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:423054fb$0$21802$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> Jeg kan ikke se noget indlæg i den binære gruppe.
>
> Mvh.Bodil.

Øv...det er sendt kl. 11.54. Men nu er det sendt igen kl. 15.18. Så dukker
det vel op på et tidspunkt.

/Flemming U

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 12-03-05 16:03

> [...]
>
> "Flemming Udbjørg" <flemming@udbjorg.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg kan ikke se noget indlæg i den binære gruppe.

Jeg kan stadig ikke se dit indlæg i gruppen.
Hvad mon der er galt, tilsyneladende kan I
andre jo se den?

Mvh.Bodil.

Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 12-03-05 18:53

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@FJERNDETTEtdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:423304a7$0$18561$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> [...]
> Jeg kan stadig ikke se dit indlæg i gruppen.
> Hvad mon der er galt, tilsyneladende kan I

Da jeg lige kontrollerede om den stadig var der, så var den væk!

Nåh men jeg har lige lagt billedet på igen - så nu burde du kunne finde
den.

/Flemming U

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 13-03-05 10:18

> [...]
>>

> Da jeg lige kontrollerede om den stadig var der, så var den væk!
>
> Nåh men jeg har lige lagt billedet på igen - så nu burde du kunne finde

Tak for det, nu kom den på plads.
Jeg har forsøgt efter bedste evne at studere
og sammenligne bogstaverne - og jeg holder
på Etatsraad Povelsen.

Mvh.Bodil.

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 10-03-05 16:25

Flemming Udbjørg wrote:

> Hvad står der i XXX??
>

> Kan nogen hjælpe med tydningen ?
>
> /Flemming U
''''''''''
Jeg ser ingen væver, kun se "Etatsraad Poulsen "

Måske ser jeg forkert??
Smed Svendsen i Korsør

Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 10-03-05 16:53

"Flemming Svendsen" <zeus2SLET@SLETmail.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg ser ingen væver, kun se "Etatsraad Poulsen "

Etatsraad - jamen så er der da en slags fint blod i mine årer, selv om det
er blevet fortyndet med en del bondeslægter gennem årene :)

Og hvis dette holder, så fik jeg også lige lært mere om at læse de gamle
bogstaver :)

/Flemming U

Fra : Baertel

Dato : 10-03-05 20:20

> [...]
> er blevet fortyndet med en del bondeslægter gennem årene :)
>
> Og hvis dette holder, så fik jeg også lige lært mere om at læse de gamle

Jeg tror Deres velerværdighed må nøjes med at slå koldt vand i årerne. Der
står i hvert fald ikke Etatsraad. Og der står heller ikke noget om væver.
Der kunne stå Cartemand Povelsen, hvis det skal have noget med vævning at
gøre, men jeg er ikke 90% sikker. Første bogstav er ikke et E, sidste
bogstav er ikke et r (som i væver - jvf sidste bogstav i fader), de to
foregående bogstaver er ikke ens, så det er ikke aa.

Min udlægning bliver:
vacc. 16. Aug. 1864. Bojesen
Som fader udlagdes Cartemand? Povelsen i Sorø.

Havde du vist noget mere af teksten ville det være lettere at tyde (større
sammenligningsgrundlag).

mvh
baertel

Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 10-03-05 21:17

"Baertel" <baertelsen@hlaug.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg tror Deres velerværdighed må nøjes med at slå koldt vand i årerne.

Lyseslukker :)) - jeg har lige nået at bestille nyt dørskilt og nye
visitkort med løver på!

> Der står i hvert fald ikke Etatsraad. Og der står heller ikke noget om
væver.
> Der kunne stå Cartemand Povelsen, hvis det skal have noget med vævning at
> gøre, men jeg er ikke 90% sikker.

Min gamle mor på 80 skød på, at der skulle stå Cunstvæver - mens andre sagde
nej, men var stport set enige om væver.

> Min udlægning bliver:
> vacc. 16. Aug. 1864. Bojesen
> Som fader udlagdes Cartemand? Povelsen i Sorø.

Fint forsøg - tak for det. Spændende at se, hvor det ender. Men nu skal jeg
have afbestilt dørskilt m.v. indtil videre :)

> Havde du vist noget mere af teksten ville det være lettere at tyde (større
> sammenligningsgrundlag).

Enig - men jeg har desværre ikke mere. Jeg har taget et digitalt billede på
landsarkivet - og for at få det mest muligt læseligt, er jeg gået tæt på.

/Flemming U

Fra : Bent Fleron

Dato : 10-03-05 21:57

Flemming Udbjørg wrote:

> [...]

> Fint forsøg - tak for det. Spændende at se, hvor det ender. Men nu
> skal jeg have afbestilt dørskilt m.v. indtil videre :)

Jeg kan sagtens få det til at være Etatsraad, - det ender med garanti på
d, så du kan da i det mindste forberede indkøb af pudsecreme )

Der fandtes to slags etatsraad'er, - de virkelige og de honorære, og der
var ret mange af begge typer, så hvorfor ikke.
--
Med venlig hilsen Bent Fleron.
For den der orker at sende en returmeddelelse

Fra : Michael Lund

Dato : 10-03-05 18:35

> ''''''''''
> Jeg ser ingen væver, kun se "Etatsraad Poulsen "

Netop også min tanke!

Michael

Fra : Lars Foller Larsen

Dato : 13-03-05 14:14

> ''''''''''
> Jeg ser ingen væver, kun se "Etatsraad Poulsen "
>
> Måske ser jeg forkert??
> Smed Svendsen i Korsør

NEJ, andet bogstav er afgjort ikke et 't', det er en ridse på pladen der
snyder jer,
jeg tror også første bogstav er 'C'
du kommer vist ikke udenom et nyt besøg på arkivet.
når du tager billeder, er det en god ide, at tage et billede, flytte på
fichen, tage et nyt billede, så evnt. ridser opdages, og som påpeget
tidligere, prøv at få mere med, tag evnt. billeder af noget du slet ikke
skal bruge, men som er samme skrift, i disse digitale tider koster det jo
ikke noget

mvh
Lars Larsen