Hunden trækker
Fra : Martin Hansen [6430]

Dato : 10-03-05 11:15

Hej Gruppe

Vi har en dalmatiner "hvalp" på knap 7 mdr. Når vi går med den, trækker den
helt vildt.

Nogen der har nogle tips, til hvordan man kan få den vænnet til at gå
ordentligt?

Tips og gode råd modtages med kyshånd.

Martin

Fra : Pwh

Dato : 10-03-05 11:45

> [...]
> trækker den helt vildt.
>
> Nogen der har nogle tips, til hvordan man kan få den vænnet til at gå

Metoden jeg har brugt til at lærer mine to hunde at gå pænt i snor er
at hvergang de trak i snoren så stoppede jeg simpelthen op,
fidusen ved den metode er at det hunden vil opnå ved at trække i snoren,
nemlig at komme frem i verden virker lige modsat for den i virkeligheden.
Med min første hund som også var meget ivrig gjorde jeg også det
ind imellem at jeg simpelthen begyndte at gå baglæns hvis det ikke var
nok bare at stoppe op.
Men det kræver tålmodighed og konsekvens, men det har virket på begge
mine hunde og samme metode bruger jeg stadig nu når de går uden snor på.
Kommer de for lang foran så stopper jeg, og de ved at turen fortsætter
ikke før de er kommet tilbage til mig og lige går et gear ned i tempo
Men giv ikke op fordi det ikke løser dit problem på 3-4 uger, jeg tror der
gik 4-5 mdr før jeg var tilfreds med Tysons måde at gå i snor på,
altså tålmodighed+konsekvens er som sædvanligt en dyd mht hundeopdragelse

/Jens

Fra : Jim

Dato : 10-03-05 13:11

"Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> gik 4-5 mdr før jeg var tilfreds med Tysons måde at gå i snor på,
> altså tålmodighed+konsekvens er som sædvanligt en dyd mht

Den der Tyson... er det en Chi hua hua? ;0)
De har det med at trække... :0)

J.

Fra : Pwh

Dato : 10-03-05 13:39

> Den der Tyson... er det en Chi hua hua? ;0)
> De har det med at trække... :0)
>
> J.

LOL
Nej Tyson er en stor lab/Schæferblanding
http://megapixel.dk/vis/billede/169181/3//101_0196.JPG

/Jens

Fra : fam. Ager

Dato : 10-03-05 11:49

"Martin Hansen [6430]" <martinnospam@nospammrhansen.dk> skrev i en
meddelelse news:42301e0d$0$21752$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> [...]
> den helt vildt.
>
> Nogen der har nogle tips, til hvordan man kan få den vænnet til at gå

Hej martin!

En gentle leader!, den ligner en form for grime, som går rundt om nakken og
rundt om snuden hvor på undersiden du sætter snoren i, den er suveræn!

går selv med dårlige arme for tiden, og har en boxer på 10 mdr der er lidt
for stærk for mig nu, så jeg købte den af vores træner, der også er
adfærdsbehandler. og må sige at den bare virker!.
du skal slet ikke bruge kræfter, og det skåner hundes nakke og ryg!

mvh. marie

Fra : Martin Larsen

Dato : 10-03-05 15:51

> [...]
> adfærdsbehandler. og må sige at den bare virker!.
> du skal slet ikke bruge kræfter, og det skåner hundes nakke og ryg!

Hmmm

Prøv at læse det her link om grimer til hunde.

http://www.hundeskole.dk/andet/artikler/grimertilhunde.php

Jeg har brugt samme metode som Jens har brugt på Tyson og Angel og det
virker upåklageligt.

Martin

Fra : Pwh

Dato : 10-03-05 16:34

> Hmmm
>
> Prøv at læse det her link om grimer til hunde.
>
> http://www.hundeskole.dk/andet/artikler/grimertilhunde.php

Det lyder sgu da ubehageligt, det bekræftiger mig kun i min avarsion mod
diverse underlige remedier der skal erstatte ganske alm opdragelse af hunden.

> Jeg har brugt samme metode som Jens har brugt på Tyson og Angel og det
> virker upåklageligt.
>
> Martin

Herligt, jeg læste i sin tid om metoden i Politikens hundebog, og da metoden tiltalte
mig sådan rent logisk bestemte jeg mig for at det var metoden jeg ville prøve på Tyson.
Og da jeg havde succes med det brugte jeg naturligvis den samme metode til Angel,
hun har nu aldrig været slem til at trække, så det gik hurtigt med hende

/Jens

Fra : BC

Dato : 10-03-05 16:40

Martin Larsen wrote:

> Hmmm
>
> Prøv at læse det her link om grimer til hunde.
>
> http://www.hundeskole.dk/andet/artikler/grimertilhunde.php

tjah!
forfatteren har ikke været her omkring, jeg har til dato kun haft gode
erfaringer
med brug af grime, og kraftige opadgående ryk... ikke nødvendigt
selvfølgelig vil der være lidt gnubben i starten, men nu... han ved lige
præcis
hvor hovedet skal hen i grimen, og han gør det selv, jeg skal bare holde den
og lukke den
og han virker absolut ikke ked af det

> Jeg har brugt samme metode som Jens har brugt på Tyson og Angel og det
> virker upåklageligt.

de er osse ok!

/Brian C

Fra : Pwh

Dato : 10-03-05 17:11

> de er osse ok!
>
> /Brian C

Hvorfor bruger du så grime hvis du synes at min og Martins
metode er ok, er det ikke bedre at opdrage end at tilføje ubehag.

/Jens

Fra : Søren LH

Dato : 10-03-05 18:20

> [...]
>
> http://www.hundeskole.dk/andet/artikler/grimertilhunde.php
>
> Jeg har brugt samme metode som Jens har brugt på Tyson og Angel og det

Jeg brugte i lang tid grime (Halti) på min hund inden jeg fik den lært ikke
at trække. Min hund kom altid glad for at få den på og viste aldrig tegn til
at gnide den af. Jeg oplevede heller ikke at hunden fik et opadgående ryk
hvis den for fremad. Så jeg kan slet ikke genkende det der står i artiklen.
Jeg har fortsat den mening at grime er mere skånsomt end halsbånd. Dog mener
jeg ikke grimen kan bruges som instrument til at lære hunden at gå pænt. Der
er Jens' metode eller andre metoder bedre.

En anden ting er at det er et tegn på stress at hunden trækker, så man skal
prøve at arbejde på at få hunden stresset ned når den går tur og i det hele
taget.

Et andet indlæg nævnte for nylig at det var helt normalt at hunden er
stærkere end føreren og at føreren bør holde linen sådan at hunden kan rive
sig løs. Jeg må sige det synes jeg ikke lyder særlig betryggende, jeg vil
mene at hvis hunden er stærkere end føreren bør føreren bruge grime, så
han/hun kan holde hunden, også hvis en kat skulle passere forbi. Jeg vil nu
først og fremmest mene at man skal ikke købe stærkere hund end at man kan
holde den.

Mvh
Søren

Fra : Ukendt

Dato : 10-03-05 20:37

"Søren LH"
> En anden ting er at det er et tegn på stress at hunden trækker, så man
> skal prøve at arbejde på at få hunden stresset ned når den går tur og i
> det hele taget.

Hmm, lidt spøjst det med stress.....
Min gamle labber, gik altid som en ko i snor.... Han trak, hvis ikke han
lige havde fået en plads kommando... Og jeg kan garantere dig for, at den
hund aldrig har været stresset.. Det var han for doven til!

Men måske kan det også skyldes, at han måske kun var i snor, måske en 5-10
gange om året..... Kunne jo være han havde glemt det, fra gang til gang...

--
/Stoltze
Har du husket at klippe i dit indlæg? Og læst det igennem en ekstra gang?

Fra : Søren LH

Dato : 10-03-05 20:59

> [...]
> gange om året..... Kunne jo være han havde glemt det, fra gang til gang...

Ja, det tror jeg, for når en hund trækker, så er den oppe i stress, det kan
der vist ikke være tvivl om. Om den så i alle øvrige situationer ikke er
stresset skal jeg ikke sige, men jeg vil mene det vil hjælpe på trækkeriet
at få stress-niveau'et ned samtidig med at man f.ex. arbejder med Jens'
metode.

Hvis hunden kun er i snor en gang hver 1-2. måned er det da ikke mærkeligt
at det er lidt stresset over den uvante situation, uanset at den ellers er
et sløvt læs.

Mvh
Søren

Fra : Pwh

Dato : 10-03-05 21:41

> [...]
> situationer ikke er stresset skal jeg ikke sige, men jeg vil mene det
> vil hjælpe på trækkeriet at få stress-niveau'et ned samtidig med at

Der er ingen tvivl om at det er iver/stress der er årsagen til trækkeriet,
jeg glemte også at skrive til martin at jeg tit gjorde det med Tyson hvis
han blev for ivrig, at jeg satte mig ned på hug og talte beroligene til ham
for simpelthen at få ham til at falde ned.
Hæ, jeg kom sgu ikke så mange meter af gangen lige i starten hvor
jeg luftede Tyson, det må værer hans Schæferblod, han kører meget let op

> Hvis hunden kun er i snor en gang hver 1-2. måned er det da ikke
> mærkeligt at det er lidt stresset over den uvante situation, uanset
> at den ellers er et sløvt læs.

Det må jeg nikke genkendende til, mine hunde er i snor ca 1 gang pr mnd,
og sådan lige det første stykke går ikke helt efter bogen

/Jens

Fra : Søren LH

Dato : 10-03-05 22:04

> Hæ, jeg kom sgu ikke så mange meter af gangen lige i starten hvor
> jeg luftede Tyson, det må værer hans Schæferblod, han kører meget let op

Ja, en schæfer kan være noget vild, sådan en har jeg også , men der er nu
også mange rolige schæfere.

> Det må jeg nikke genkendende til, mine hunde er i snor ca 1 gang pr mnd,
> og sådan lige det første stykke går ikke helt efter bogen

Det skal du ikke være ked af, min hund er i snor ca. 3 gange om dagen, og
når vi nærmer os marken hvor hun skal være fri, går det heller ikke helt
efter bogen . Men det bliver stadig bedre, det sidste stykke tid har det
kun været de sidste 5 meter over vejen, og på det allerseneste er vi faktisk
ved at være ved målet. For godt et år siden trak hun alle ca. 50 m fra
gadedøren - Ting Tager Tid: 50 m på et år med en hund der vil fremad!

Mvh
Søren

Fra : Ukendt

Dato : 10-03-05 22:10

"Søren LH"
> [...]
> at det er lidt stresset over den uvante situation, uanset at den ellers er

Hmm, nu har jeg desværre ikke lige mulighed for at teste noget med ham
mere... Men jeg tror personligt ikke at han var stresset... Tror bare,
at han trak i snoren, for at komme frem så han kunne snuse...

Det var ikke sådan "oppe at køre, trække i snoren" ting... Bare sådan stille
og roligt, fordi han nu engnang lige ville derhen...
Ligesom vi andre træder lidt på spedeeren, uden nødvendigvis at være
stresset af den grund... Men bare fordi, vi ikke lige synes den aktuelle
fart passede os...
At jeg kører 140, istedet for 130 på motorvejen, er ikke fordi jeg er
stresset, men fordi jeg hellere vil køre 140

At skære over en kam, og sige at alle hunde er stressede hvis de trækker i
en snor, er efter min mening forkert.

Fra : Søren LH

Dato : 10-03-05 22:40

> [...]
> stresset, men fordi jeg hellere vil køre 140
>
> At skære over en kam, og sige at alle hunde er stressede hvis de trækker i

Jeg tror dether er en strid om ord. Stress er i mange grader og niveau'er og
nogen gange er det gavnligt og nogen gange ønsker vi det ikke. Når du (og
jeg) kører 140 på motorvejen i stedet for 130, så er det fordi vi trives
bedst ved at tingene sker lidt hurtigere, altså hvor man befinder sig i et
lidt højere stressniveau. Du behøver ikke af den grund være "stresset",
altså stresset på et niveau hvor du ikke kan styre det og ikke kan stresse
ned. Men det er en kendt sag at mange mennesker befinder sig bedst i et vist
niveau af stress.

Hvis en hund vil et sted hen, er den stresset på et vist niveau. Og hvis den
konstant vil fremad over for eksempel en hel time, vil jeg mene man med
fordel kunne arbejde med at få dens stress ned. Ikke dermed sagt at dens
stressnivau behøver være sygeligt højt, men højt nok til at det kunne hjælpe
på trækkeriet at få det ned, hvis man ønsker at hunden ikke trækker.

Mvh
Søren

Fra : fam. Ager

Dato : 10-03-05 21:25

"Martin Larsen" <martinlarsenFJERNDETTE@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> http://www.hundeskole.dk/andet/artikler/grimertilhunde.php
>
> Jeg har brugt samme metode som Jens har brugt på Tyson og Angel og det

hvis man læser brugsforvirringen til gentle leaderen, står der også tydeligt
at den ikke skal rykkes i, og at den er beregnet som et supplement til gå
pænt træning.
jens`es metode er også rigtig god og virker også på lang sigt, men jeg har
nu også rigtig gode erfaringer med gentle leaderen. og jeg har ikke behøvet
at rykke een eneste gang, og loui er ikke trykket af den, selfølgelig skal
de vænnes til den, og jeg har da også altid sele på samtidig, og bruger den
i løs hånd. så jeg er glad for den.

mvh. marie

Fra : Søren LH

Dato : 10-03-05 22:17

> [...]
> den helt vildt.
>
> Nogen der har nogle tips, til hvordan man kan få den vænnet til at gå

Hej Martin,

Jeg har lært min hund at gå pænt med denne metode:
Hver gang hun trækker, holde hunden let tilbage i linen med venstre hånd og
træde ind foran hunden ved at svinge højre ben rundt så man står med front
mod hunden, og samtidig give kommandoen bak. Rimelig hurtigt lærer hunden
hvad man vil når man siger bak og holder let igen i linen, og man behøver
ikke at dreje sig så drastisk.

Det er med andre ord sige "stop" med et kraftigt kropssprog, så jeg er godt
klar over det ikke kommer under betegnelsen "positiv forstærkning".

På få dage lærte hun hvad det drejede sig om, men skulle dog fortsat ofte
korrigeres når naturen gik over optugtelsen, især på udturen. Efter vistnok
nogle uger kunne det ske at hun gik lange stræk pænt og efter et år går hun
stort set pænt altid, når ikke lige hun stresser op eller er på vej et sted
hen, hun ved er spændende, så skal man fortsat være over hende.

Mvh
Søren