Volapyk website
Fra : JH

Dato : 09-03-05 23:47

Jeg var lige inde på:
http://www.planetamd64.com/

med FF 1.0.1 - der ser mildest talt mærkeligt ud - en masse mystiske
tegn. Siden ser fin ud i IE6. Nogen der kan se hvorfor dette fænomen
forekommer?

Jeppe

We have unmistakable proof that throughout all past time, there has been
a ceaseless devouring of the weak by the strong.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 10-03-05 00:50

JH skrev:

> [...]
>
> med FF 1.0.1 - der ser mildest talt mærkeligt ud - en masse
> mystiske tegn. Siden ser fin ud i IE6. Nogen der kan se

Meget mystisk. Så vidt jeg kan se skyldes problemet at serveren
anvender gzip-kompression - men det skulle stadig ikke resultere i
sådan en mærkelig side.

Via en googling fandt jeg en løsning - gudhjælpemig om det ikke var
på selvsamme side (her bare angivet som <http://planetamd64.com/>).

Hold skift-knappen nede mens du trykker reload - så kommer siden
fint op. Det virkede også fint hvis man besøgte siden uden www.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Benny Nissen

Dato : 10-03-05 01:16

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Meget mystisk. Så vidt jeg kan se skyldes problemet at serveren
> anvender gzip-kompression - men det skulle stadig ikke resultere i
> sådan en mærkelig side.

Det sjove er så at validatoren fint kan læse siden:
http://shorterlink.com/?JJRLPT

--
Benny Nissen
http://bennynissen.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 10-03-05 08:04

Benny Nissen wrote:

> Det sjove er så at validatoren fint kan læse siden:
> http://shorterlink.com/?JJRLPT
Nu klikker jeg ikke på den slags spy-links, men:

Det ligger sådan, at browseren fortæller hvad den understøtter, typisk
deflate for IE og gzip for andre.
Når der ikke angives noget, returneres plain html.

I det her tilfælde kommer siden fint op i min Konqueror, så noget tyder på,
at FF 1.0.1 har et problem.

Stig Johansen

Fra : Benny Nissen

Dato : 10-03-05 09:05

Stig Johansen wrote:

> Nu klikker jeg ikke på den slags spy-links, men:

Så får du den da bare i fuld længde
http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.planetamd64.com%2F&charset=%28detect+automatically%29&doctype=%28detect+automatically%29&ss=1&verbose=1

> [...]
> Når der ikke angives noget, returneres plain html.
>
> I det her tilfælde kommer siden fint op i min Konqueror, så noget tyder på,

Ja, det kan godt se sådan ud.

Det virker jo hvis man holder shift nede mens siden genindlæses, men
hvad gør shift præcist i dette tilfælde ?

--
Benny Nissen
http://bennynissen.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 10-03-05 10:33

Benny Nissen skrev:

> Det virker jo hvis man holder shift nede mens siden genindlæses, men
> hvad gør shift præcist i dette tilfælde ?

Gennemtvinger et reload fra serveren (uden skift kan browseren nøjes med
at hente siden fra cache).

Det fungerer i øvrigt på samme måde i IE.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Benny Nissen

Dato : 10-03-05 10:36

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Gennemtvinger et reload fra serveren (uden skift kan browseren nøjes med
> at hente siden fra cache).
>
> Det fungerer i øvrigt på samme måde i IE.

Hmm ... jeg var ret sikker på det var ctrl, men det virker måske med
begge taster ?

--
Benny Nissen
http://bennynissen.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 10-03-05 11:51

Benny Nissen skrev:

> Hmm ... jeg var ret sikker på det var ctrl,

Jeg tror du forveksler med tastaturgenvejen for forceret reload: Ctrl-F5
(eller Ctrl-Skift-R)

Se i øvrigt genvejene her:
<http://www.mozilla.org/support/firefox/mouse>
<http://www.mozilla.org/support/firefox/keyboard>

> men det virker måske med begge taster ?

Nej. Ctrl-[reload-knap] giver bare en normal reload.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 10-03-05 10:56

Stig Johansen skrev:

> I det her tilfælde kommer siden fint op i min Konqueror, så noget tyder på,
> at FF 1.0.1 har et problem.

Et tjek med LiveHTTPheaders viser at siden i første omgang returnerer
forceret reload får headeren til at skifte til "Content-Encoding: gzip"
- og så ser siden fin ud.

Så vidt jeg kan google mig til, skulle "gzip, gzip" betyde at indholdet
er gzippet to gange. Men jeg ved ikke om det er tilfældet med indholdet
fra planetamd64.

Jeg kan forestille mig et af følgende scenarier:
A) Firefox nægter at kendes ved "gzip, gzip" og viser siden som om der
ikke var angivet en encoding.

B) Firefox behandler "gzip, gzip" som om der bare stod "gzip", men da
siden faktisk er gzippet to gange, virker det ikke.

C) Firefox behandler "gzip, gzip" som to gange gzip - men siden er kun
gzippet én gang, og ser derfor forkert ud.

Uanset hvad der er grunden til at siden ikke vises korrekt, er løsningen
lige for - siden bør ændres så den kun gzipper én gang. Selv om fejlen
måske ligger i Firefox, vil det være i firmaet bag sidens interesse at
rette den så den også virker i Firefox.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : JH

Dato : 10-03-05 15:52

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:
[snip god forklaring]

Tak for forklaringen!

OK, så fejlen er at de har gzip'et siden to gange? Det må være en
brøler, for fx denne side:
http://www.planetamd64.com/articles/thunderk8w/
fungerer fint og siden er sat i standard mode.

Ikke så smart at have den fejl på forside :-/

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 10-03-05 21:23

JH skrev:

> OK, så fejlen er at de har gzip'et siden to gange?

Måske (det svarer til mulighed B i forrige indlæg).

> Ikke så smart at have den fejl på forside :-/

Nej - bestemt ikke.
--
Jens Gyldenkærne Clausen