Motorbåde og brændstofforbrug
Fra : Rasmus Riis

Dato : 09-03-05 20:39

Hej alle!

Efter adskillige år i mindre motorbåde, har jeg lyst til lidt mere
feriekomfort. Dvs. motorbåd, 4 faste køjer i 2 kahytter, flybridge,
godt pantry og toilet, dieselmotor, fast skrueaksel, et åbent
agterdæk, fartområde marchfart 8-14 knob, og samtidig en størrelse der
er til at beherske for to. I min søgen efter både der kan opfylde
disse krav indenfor mine økonomiske rammer, er jeg faldet over hhv.
Bayliner 3270/3288 og Carver 32 ak fly. Uden at starte en diskussion
om kvaliteten af amerikanske både, vil jeg straks gå til mit
spørgsmål.
Begge både er udstyret med 2 dieselmotorer og fast skrueaksel,
Bayliner med 2x 150 hk Hino og Carver med 2x 200 hk Volvo. Baylineren
er en halvplanende konstruktion med en topfart på 18 knob, og en
marchfart på 12-14 knob. Carveren derimod er en planende båd med en
topfart på 30 knob og en marchfart på 25. Begge vejer omkring 5,5
tons. Min tvivl kommer når jeg tænker på deres brændstofforbrug. Jeg
er ikke interesseret i en voldsom topfart, men vil gerne kunne
hyggesejle i fartområdet 7-14 knob. Men hvordan er brændstofforbruget
i disse både ved den fart?
Jeg har fået oplyst at Baylineren bruger 45 liter i timen ved topfart
(2,5 liter pr. mil). Det synes jeg umiddelbart virker meget voldsomt,
men forbruget må da falde drastisk når farten sænkes. Hvad mener I?
Carveren derimod, har jeg ikke kunnet få nogle oplysninger om
forbruget på. Men jeg tænkte på om den overhovedet vil være velegnet
til at sejle i det fartområde jeg ønsker, eller om den blot vil grave
sig ned og skubbe en masse vand indtil den kommer helt op og plane?
Skrogformen og motorinstallation kan sammenlignes med f.eks. Princess
33 og Fairline 31 Corniche – måske nogle har erfaring med dem?
Jeg vil fortsat gerne kunne tage på weekendture uden at det koster alt
for mange tusindekronesedler...

På forhånd tak
Rasmus Riis

Fra : Finn Kristiansen

Dato : 09-03-05 22:23

Her er lige et link
http://www.boattest.com/test-results.aspx?ID=555&lg_username=&from_gi=Yes

Mange planene både er mest økonomisk under 8 kn eller omkring 20-25 kn.
10-20 kn er meget dyre.

Finn

Fra : BJ

Dato : 09-03-05 22:28

"Finn Kristiansen" <fk(fjernes)@beskedboks.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Mange planene både er mest økonomisk under 8 kn eller omkring 20-25 kn.
> 10-20 kn er meget dyre.

Jeg bruger ca. 10 liter i timen ved 6 til 8 knob.

Ved 30/35 knob ca. 35 til 40 liter i timen.

Ved fuld knald (40/45 knob) ca. 50 til 60 liter i timen.

Ovennævnte er taget ud fra det, jeg umiddelbart kan huske min Navman
flowmåler viser.

Jeg har en Campion Alante LX 805i med en 220 hk Mercruiser benzin.

--
Bjørn J.

Fra : Bjarne

Dato : 09-03-05 22:36

Hej
Jeg har en cytra 31 som er planende.marchfart 22 knob topfart 40 knob med
2x200hk Volvo med et forbrug på 1,7 liter pr. mil ved blandet sejlads.
Mvh Bjarne.