frames princip uden frames?
Fra : Martin Ploug

Dato : 08-03-05 18:11

Hej

Kan man uden brug af frames lave det sådan, at
man har nogle faste elementer, som bliver stående
- f.eks. banner og menu - så det kun er indholdsområdet,
der bliver skiftet ud, når man klikker på forskellige links?
Jeg plejer at lave det med css og tabeller, at det er hele siden,
der skifter, når man klikker på menu linkene, men der er vel
en mere rigtig metode?

Kan man gøre det vha. css, ssi, javascript, php, andet?

På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Martin

Fra : Martin Ploug

Dato : 08-03-05 18:26

Jeg har lige et eksempel her: http://www.hjrk.dk/

Her det gjort med iframes, som henter .asp filer,
men er der nogen grund til at det er .asp filer, kan det
ikke ligeså godt være html filer?

Er det en gængs/ "rigtig" måde at gøre det på, eller
er der en mere korrekt måde at gøre det på?

Hilsen Martin

Fra : Leonard

Dato : 08-03-05 18:49

"Martin Ploug" <mploug@mail.tele.dk> wrote:

>Her det gjort med iframes, som henter .asp filer,
>men er der nogen grund til at det er .asp filer, kan det
>ikke ligeså godt være html filer?

Jo, det kan være html, php, asp eller næsten hvad du ønsker.
Men det hjælper ikke på ulemperne ved frames at du bruger iframes, der
kan stadig ikke linkes direkte til en side med det rigtige indhold,
søgemaskiner vil linke til den fil du har i iframen og den besøgende
mister muligheden for at navigere videre med menuen, når den ikke
vises.

Det vil være til stor hjælp for andre læsere hvis du svarer under
det du svarer på og klipper det overflødige væk i citatet.
Læs mere om det her: http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

--
mvh Leonard http://leonard.dk/

Fra : Martin Ploug

Dato : 08-03-05 19:00

> [...]
> søgemaskiner vil linke til den fil du har i iframen og den besøgende
> mister muligheden for at navigere videre med menuen, når den ikke

Ok, tak, men kan man så ikke lave frames princippet uden brug af frames
overhovedet?

/Martin

Fra : jopa

Dato : 08-03-05 19:53

Martin Ploug skriblede bla:
> Ok, tak, men kan man så ikke lave frames princippet uden brug af
> frames overhovedet?

Jo da med include
SSI PHP eller ASP

Med de rimeligt hurtige forbindelser næsten alle har i dag vil det ikke
kunne ses mærkbart.

Du kan inkludere eks: top- menu- main osv.

<?php
include("top.php");
include("midt.php");
include("bund.php");
?>

--

Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 08-03-05 21:14

jopa wrote:

> SSI PHP eller ASP
> Med de rimeligt hurtige forbindelser næsten alle har i dag vil det
> ikke kunne ses mærkbart.

Inkludering af topbar og menu:

http://hjemmesideskolen.dk/html/incl.asp

Kun en topbar og kun en menu, der genbruges på alle sider. Kun en menufil at
rette i, hvis du sletter sider eller tilføjer nye sider.

Fastlåsning af topbar og menu, når sidens indhold scrolles:

http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/fixed.asp

Det ser ud som om det er lavet i frames, men det er det ikke og har derfor
ikke de negative egenskaber, som frames lider under:

http://www.html-faq.dk/2009.asp

Erik Ginnerskov
http://frip.dk/ginnerskov

Fra : Martin Ploug

Dato : 08-03-05 22:29

> http://hjemmesideskolen.dk/html/incl.asp
> http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/fixed.asp

> http://www.html-faq.dk/2009.asp

Tak for linkene.

/ Martin

Fra : Martin Ploug

Dato : 08-03-05 21:32

> [...]
> kunne ses mærkbart.

> Du kan inkludere eks: top- menu- main osv.

Jeg har lavet et lille hurtigt eksempel på dit forslag
(hvis jeg har forstået det rigtigt).

Her er eksemplet: http://www.humanbeat.dk/php_include/index.php
Men er det vel stadigvæk hele siden der bliver skiftet ud, når man klikker
på et link?
Eller er det fordi det går hurtigere med at hente siden, når man brugere
includes?

/Martin

Fra : jopa

Dato : 08-03-05 21:51

Martin Ploug skriblede bla:

> Her er eksemplet: http://www.humanbeat.dk/php_include/index.php
> Men er det vel stadigvæk hele siden der bliver skiftet ud, når man
> klikker på et link?

Kan man sige men brugeren vil nok ikke bemærke det da elementerne er
hentet
ind første gang

Tror ikke man kan komme det nærmere

--

Mvh.John
www.jp-web.dk

Fra : Kristian Bødker

Dato : 08-03-05 23:45

Martin Ploug wrote:

> Ok, tak, men kan man så ikke lave frames princippet uden brug af frames
> overhovedet?
>
> /Martin

Du kan udskifte dele af indholdet på en side via javascript via xmlhttp
men det naturligvis at brugeren har javascript.

Denne metode kan bruges til at udskifte indholdet af et
(x)html-elementer uden at reloade resten af siden. Og kan benyttes til
at beholde menu mm. på en side og så udskifte resten.

(da indholdet er genereret af javascript er det naturligvis de færeste
crawlere der kan tilgå det dynamiske indhold)

Et meget simpelt eksempel med meget få statiske elementer og et dynamisk
opdateret:

http://www.xn--bdker-vua.dk/fritid/legeplads/xmlhttp/

--
Kristian Bødker, Software Engineering studerende
http://www.bødker.dk/ eller http://www.xn--bdker-vua.dk/

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 09-03-05 15:38

Kristian Bødker wrote:

> http://www.xn--bdker-vua.dk/fritid/legeplads/xmlhttp/

Der er lissom ikke ret meget dynamik i den side. Her er den samlede
kildekode - set med FF:

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01

Der må være en fejl i scriptet, siden indholdet kun vises som du ønsker i
IE. Opera viser sidenslokale indhold, men heter ikke det eksterne (undtagen
ved klik på linket).

Erik Ginnerskov
http://frip.dk/ginnerskov

Fra : Kristian Bødker

Dato : 09-03-05 19:30

Erik Ginnerskov wrote:

> [...]
> IE. Opera viser sidenslokale indhold, men heter ikke det eksterne (undtagen

Hej Erik
For at være helt sikker har jeg nu testet i:

IE (winXp)
Mozilla 1.72 & 1.75 (winXp)
Firefox 1 (winXp)
Mozilla 1.72 (Linux)
Firefox 1 (Linux)
Mozilla 1.6a (Sun)
Firefox 0.8 (Sun)

Uden problemer (alle browsere loader fint vejr-dataene)!

Det er rigtigt at xmlHttp requests (teknikken der bliver brugt) ikke er
muligt i nogle versioner af Opera, men det skulle være understøttet i
Opera 7.6preview1 og frem.
Teknikken er den samme som bruges af Gmail og andre, og har derfor de
samme problemer som denne mht opera brugere.

Jeg kan ikke helt forstå den tomme side du (Erik) får som resultat.
Specielt fordi jeg ikke bruger html 4.01 et eneste sted på min server!
(xhtml 1.1 til de browsere der kan fortolke det, og 1.0 Strict til resten).

Men jeg er meget interesseret i at høre om der er andre der har fået
lignende resultat, og om du (Erik) evt kan reproducerer fejlen.
Skriv gerne hvilket OS/browser i tester med.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 09-03-05 23:47

Kristian Bødker wrote:

> Det er rigtigt at xmlHttp requests (teknikken der bliver brugt) ikke
> er muligt i nogle versioner af Opera, men det skulle være
> understøttet i Opera 7.6preview1 og frem.

Her er det Opera 7.54

> [...]
> lignende resultat, og om du (Erik) evt kan reproducerer fejlen.
> Skriv gerne hvilket OS/browser i tester med.

For mit vedkommende FF 1.0 på Windows 2000

Kan det tænkes, at det er nogle sikkerhedsindstillinger hos mig, der
blokerer? Jeg har kigget efter, men kan ikke spotte noget, der ligner noget
i den retning.

Erik Ginnerskov
http://frip.dk/ginnerskov

Fra : Kristian Bødker

Dato : 10-03-05 00:37

Erik Ginnerskov wrote:

> [...]
>
> Kan det tænkes, at det er nogle sikkerhedsindstillinger hos mig, der
> blokerer? Jeg har kigget efter, men kan ikke spotte noget, der ligner noget

Hej Erik
Jeg er ikke så skap i FF instillinger da jeg selv primært bruger mozilla
(og lynx men FF skulle gerne tillade xmlhttp requests til sider
indenfor samme domæne med std instillingerne.

Virker Google-suggest på den pågældende maskine (auto complete på
søge-streng)?

http://www.google.com/webhp?complete=1&hl=en

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 10-03-05 16:19

Kristian Bødker wrote:

> Virker Google-suggest på den pågældende maskine (auto complete på
> søge-streng)?
>
> http://www.google.com/webhp?complete=1&hl=en

Hvis du mener, om der står noget i søgefeltet efter at have klikket på dit
link, er svaret nej.
Hvis du derimod mener, at FF skulle foreslå en mulig destination, når jeg
begynder at skrive noget i søgefeltet, er svaret ja.

I øvrigt ved jeg ikke hvad der sker med
http://www.xn--bdker-vua.dk/fritid/legeplads/xmlhttp/ og FF?

Da jeg klikkede på det link i dag, kom siden fint frem i FF. Jeg har ikke
ændret nogen indstillinger i FF siden i går.

Erik Ginnerskov
http://frip.dk/ginnerskov

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 10-03-05 09:29

On Tue, 08 Mar 2005 23:45:00 +0100, Kristian Bødker <boedker@cs.aau.dk>
wrote:

> Du kan udskifte dele af indholdet på en side via javascript via xmlhttp
> men det naturligvis at brugeren har javascript.

Men det har jo næsten alle de samme problemer som frames, så det vil i den
henseende være fjollet ikke at bruge frames.
GMail bruger det et sted hvor søgemaskine optimering samt mulighed for at
linke direkte til en underside ikke er aktuelt, men til en almindeligt
tilgængelig side, vil jeg ikke mene, at det er en god idé at bruge det.

--
Ryan Kristensen

Fra : Kristian Bødker

Dato : 10-03-05 10:06

Ryan Kristensen wrote:

> [...]
> at linke direkte til en underside ikke er aktuelt, men til en
> almindeligt tilgængelig side, vil jeg ikke mene, at det er en god idé

Vi er helt enige at teknikken ikke er optimal til alm sider (), men i
det oprindelige spørgsmål stod der ikke at det var et SEO spørgsmål, der
blev skrevet "om det var muligt" og javascript blev specifikt nævnt som
en af mulighederne. (også derfor at siden slutter med "Nu mangler jeg
bare noget fornuftigt at bruge teknikken til.")

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 09-03-05 23:50

Kristian Bødker skrev:

> Det er rigtigt at xmlHttp requests (teknikken der bliver
> brugt) ikke er muligt i nogle versioner af Opera, men det
> skulle være understøttet i Opera 7.6preview1 og frem.

Sådan ser det også ud herfra. Opera 8 Beta viser siden fint, mens
Opera 7.50 ikke viser den eksterne tekst.

Firefox 1.0.1 viser også siden fint (alle browsere under Windows
2000).

> Jeg kan ikke helt forstå den tomme side du (Erik) får som
> resultat. Specielt fordi jeg ikke bruger html 4.01 et eneste
> sted på min server! (xhtml 1.1 til de browsere der kan
> fortolke det, og 1.0 Strict til resten).

Hm - både Firefox og Opera er i stand til at håndtere
application/xhtml+xml / xhtml 1.1 - men begge får serveret siden
som xhtml 1.0 strict / text/html (ikke at jeg skal brokke mig - det
fungerer helt fint, men jeg kan bare ikke se hvilke browsere der så
skal få xhtml 1.1).

> Men jeg er meget interesseret i at høre om der er andre der
> har fået lignende resultat,

Mine resultater svarer helt til dem du (Kristian) angiver.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Kristian Bødker

Dato : 10-03-05 00:28

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> [...]
> som xhtml 1.0 strict / text/html (ikke at jeg skal brokke mig - det
> fungerer helt fint, men jeg kan bare ikke se hvilke browsere der så

Hej Jens
Jeg var lidt for hurtig da jeg nævnte content negotiation i min post, så
jeg glemte at den omtalte side:

[http://www.xn--bdker-vua.dk/fritid/legeplads/]

ikke benytter sig af CN (da den er under min "legeplads") men selve min
hjemmeside http://www.bødker.dk/ benytter sig af det.

Og tak fordi du gad at bruge tid på at teste det oprindelige spørgsmål

Fra : René Løweneck

Dato : 09-03-05 08:08

Hej Martin !

"Martin Ploug" <mploug@mail.tele.dk> wrote in message

> Kan man gøre det vha. css, ssi, javascript, php, andet?

Jeg ved ikke, om det er noget i stil med dette, du ønsker :
http://www.loweneck.dk/sogning

Det er en side, jeg lavede for mange år siden. Den er lavet, så det ser ud
som frames og virker som frames,- uden at være det.

René Løweneck
www.loweneck.dk

Fra : Martin Ploug

Dato : 10-03-05 22:10

> [...]
>
> Det er en side, jeg lavede for mange år siden. Den er lavet, så det ser ud
> som frames og virker som frames,- uden at være det.

Jo det er sådan noget i den stil jeg søger - hvordan er det lavet?

- Martin

Fra : René Løweneck

Dato : 11-03-05 10:24

Hej Martin !

"Martin Ploug" <mploug@mail.tele.dk> wrote in message

> Jo det er sådan noget i den stil jeg søger - hvordan er det lavet?

Tabeller, små grafikobjekter og statisk HTML.

René Løweneck
www.loweneck.dk