hvordan skal links skrives i et include ?
Fra : Jane K.

Dato : 06-03-05 21:05

Jeg bliver lige nød til at spørge igen (undskyld!)

jeg bruger version <!--#include virtual="/includes/links.inc"--> i et .shtml
doc,
hos udbyderen har jeg APS - jeg kan alså ikke
finde ud af at skrive min links rigtigt i mit .inc dokument
PLEASE HJÆÆÆÆÆÆÆÆLP *SMIL*
jeg har prøvet med
og
og

hvor pokker er det jeg går galt i byen ?

Går ud fra at når mine menuer vises hvis jeg manuelt skriver
http://www.amager-motocrossklub.dk/om_motocross.shtml
så understøtter serveren hos min udbyder SSI eller ? skal jeg mon døbe
mine .shtml om til .asp ?

takker og nejer DYBT
Jane

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 06-03-05 21:23

Jane K. skrev:

> Jeg bliver lige nød til at spørge igen (undskyld!)

Du er velkommen.

> jeg kan alså ikke finde ud af at skrive min links rigtigt i
> mit .inc dokument

Det er meget simpelt. Links skal fortolkes af browseren. Browseren
aner intet om den måde html-koden er blevet frembragt på - herunder
om linje 17 til 35 kommer fra en include-fil. Derfor skal links (og
billedhenvisninger mm.) i en includefil skrives præcis som de
skulle være skrevet hvis man ikke brugte en includefil.

Hvis man inkluderer den samme fil på flere forskellige
mappeniveauer (fx henter links.inc ind i både "/forside.shtml" og
"/menuer/minside.shtml!"), skal man være varsom med at bruge
relative adresser, fordi de så vil pege to forskellige steder hen.

> Går ud fra at når mine menuer vises hvis jeg manuelt skriver
> http://www.amager-motocrossklub.dk/om_motocross.shtml
> så understøtter serveren hos min udbyder SSI eller ?

Det kommer an på hvad filen indeholder. Hvis du bruger include-
kommandoer i den nævnte fil (fx for at hente links.inc), og
indholdet fra links.inc også kommer frem, så virker det.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 06-03-05 21:40

Jane K. wrote:
> [...]
> .shtml doc,
> hos udbyderen har jeg APS - jeg kan alså ikke
> finde ud af at skrive min links rigtigt i mit .inc dokument

Det ser ud som om dine sider ligger i server-roden og at din menu ligger i
en mappe 'includes'. Du har derfor ikke behov for 'include virtual', der
definerer absolut sti i alle links.

Du kan mao. lave dit include sådan:

<!--#include file="includes/links.inc"-->

hvorved du kan bruge relativ adressering i menuen og i din menu, som du
henter ind på siderne, skal du bruge denne version:

> Går ud fra at når mine menuer vises hvis jeg manuelt skriver
> http://www.amager-motocrossklub.dk/om_motocross.shtml
> så understøtter serveren hos min udbyder SSI eller ?

Jo, den er god nok. Hvis serveren ikke understøttede SSI, ville du ikke få
menuen vist.

> skal jeg mon døbe
> mine .shtml om til .asp ?

Hvis du vil inkludere en asp-besøgstæller (eller noget andet asp-kode), er
du nødt til det. Ellers er det ikke nødvendigt.

Erik Ginnerskov
http://frip.dk/ginnerskov