Hvor må jeg sejle?
Fra : Søren Olesen

Dato : 06-03-05 18:52

Som nyslået jolle ejer af en lille 14 fods med 4 heste til at skubbe, vil
jeg gerne høre de mere erfarne i gruppen, er der søer og "vandløb" hvor vi
må færdes med vores lille jolle, eller er vi henvist til fjordene.
Gode råd modtages.

--
mange hilsner
Søren Olesen.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 06-03-05 19:29

"Søren Olesen" <ulvekaeden55@mail.dk> skrev

> [...]
> jeg gerne høre de mere erfarne i gruppen, er der søer og "vandløb" hvor vi
> må færdes med vores lille jolle, eller er vi henvist til fjordene.

Det er næsten umuligt at svare på generelt, når du bruger motor. Med
motorsejlads er der ofte strenge regler. Mange søer og åer er privatejede,
og der skal du indhente tilladelse hos ejeren eller forvalteren. Andre søer
er det enten kommunen eller skov og naturstyrelsen.

Se mere her:

http://www.skovognatur.dk/Ud/Sejlads/Soer/
http://www.skovognatur.dk/Ud/Sejlads/
http://www.vestamt.dk/natur/friluftslivet/sejlads.htm

Der er sikkert mere.

Claus

Fra : Lars Kristensen

Dato : 06-03-05 21:34

Søren Olesen wrote:
> [...]
> jeg gerne høre de mere erfarne i gruppen, er der søer og "vandløb" hvor vi
> må færdes med vores lille jolle, eller er vi henvist til fjordene.

Jeg ved ikke om det gælder for alle søer. For nogle søer er der krav om
at det skal være 4-takts motore af hensyn til miljøet.

Hvis du eksempelvis vil sejle en tur med motor på Furesøen, skal du
indhente tilladelse fra Skov- og Naturstyrelsen.
http://www2.skovognatur.dk/koebenhavn/soerne/regler/motorsejlads.htm

På Arresø findes der tilsvarende restriktioner. Her er der desuden en
skydeplads at tage hensyn til.
http://www2.skovognatur.dk/Frederiksborg/drift/skovparter/Arreso_regler.htm

I det hele taget er det nok en god idé at rode skov- og naturstyrelsens
hjemmeside igennem inden du begiver dig ud på en sø med motordrevet fartøj.

- Lars

Fra : Per Pedersen

Dato : 06-03-05 22:24

Hej !

Hvis du vil ud at sejle i Silkeborg søerne så kig her
http://www.silkeborg-sejlklub.dk/omraade/intro-brosam.html

Mvh. Per

Ma-ry: www.ma-ry.dk
Ry Bådlaug: www.ry-bl.dk