Kirkeidentifikation
Fra : Rikke Fjordbak Ravn

Dato : 06-03-05 12:34

Hej Gruppe

Jeg har fået en mail fra Chris i Californien som har sendt dette billede:
www.fjordbak.dk/unknownkirke.jpg

Det skulle være taget omkring år 1900 og være en kirke i Jylland.
Jeg har ved hurtig gennemgang af kirkebillederne på www.dis-danmark.dk/kirke
fundet to som det umiddelbart kan være:
Hunstrup i Hillerslev Herred, Thisted Amt
(http://dis-danmark.dk/kirkeimg/view_stor.asp?KirkeID=2321)
eller
Sulsted i Kær Herred, Aalborg Amt
(http://dis-danmark.dk/kirkeimg/view_stor.asp?KirkeID=2298)

Er der nogle som har andre bud?

mvh
Rikke

Fra : Ib Molbech

Dato : 06-03-05 13:16

Jeg tror ikke det er Sulsted kirke, der ligger ret ensomt i Hammer bakker.
I dag er bakkerne skovbevoksede - det var de godt nok ikke for 100 år siden.
Her på billedet er der ikke mange bakker - og så er der en del huse. I dag
er der kun et par stykker.

Mvh
Ib Molbech

Fra : børge askholm

Dato : 06-03-05 22:26

Rikke Fjordbak Ravn skrev:

> [...]
> www.fjordbak.dk/unknownkirke.jpg
>
> Det skulle være taget omkring år 1900 og være en kirke i Jylland.

Det er teværtefald en kirke _uden_ apsis!

Børge

Fra : K. Haaning Andersen

Dato : 07-03-05 08:30

Jeg vil mene, at det er Hunstrup kirke. Den store gård i forgrunden til
højre med 4 skorstene må være Kølbygård, som blev nedbrudt i 1915. For et
par år siden udkom der en bog om Kølbygård, og i den var der nogle gamle
billeder, om kirken er med på dem ved jeg ikke.
Ser man på Kort og Matrikelstyrelsens historiske kort, så kan man se
Kølbygård på det ældste kort og placeringen passer i forhold til kirken.
Billedet er taget fra sydøst mod nordvest

--
Venlig hilsen

Knud Haaning Andersen

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 07-03-05 09:34

Rikke Fjordbak Ravn skrev:

> Jeg har fået en mail fra Chris i Californien som har sendt dette
> billede: www.fjordbak.dk/unknownkirke.jpg
>
> Det skulle være taget omkring år 1900 og være en kirke i Jylland.

Jeg kan *ikke* bidrage med noget lokalkendskab. Men synes det
er interessant at se sådanne billeder. For eksempel ser det ud
til at der er en temmelig stor vej- (eller bane?)-dæmning ude i
billedets venstre side. Og vi ved jo at banestrækningen mellem
Thisted og Fjerritslev blev indviet i 1904.

Og kirkens facon på det gamle og det nye billede passer jo ret
godt med Hunstrup. Bakkedrag og lavninger ser også ud til at
passe med landkortene.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Rikke Fjordbak Ravn

Dato : 07-03-05 10:21

> [...]
>
> Og kirkens facon på det gamle og det nye billede passer jo ret
> godt med Hunstrup. Bakkedrag og lavninger ser også ud til at

Jvf første billede i denne artikel fra Historisk Årbog fra Thisted museum så
må vi vist konstatere at der er tale om Hunstrup Kirke.
http://www.thistedmuseum.dk/Historisk%20Årbog/Årgang%201988/Elling,%20Else%20Kølbygård.pdf

Jeg skulle hilse fra Chris og sige mange tak for hjælpen.

mvh
Rikke