Mine fisk de taber sig :o(
Fra : Flemming Hansen

Dato : 25-05-01 16:28

Hejsa...

Jeg har et lille problem med mit selvskabs akvarie...Nogle af de fisk jeg
har i det, taber sig.
Jeg fodrer en til to gange om dagen med flage fodder, og ca. hver anden
eller tredie dag med forsk. frostfodder.

Den sidste fisk der er bukket under for "slankekuren" er endnu en
pragtsmerling. I dag har jeg set at mine perleguramier også er begyndt at
blive tyndere.
Neonfisk og zebrafisk, er der kun et par stykker der bliver tyndere, mens
guppyer og sværddragere ikke ser ud til at fejle noget.

Fiskene spiser normalt når de får mad, og det ser ikke ud som om der er
nogen af dem der spytter maden ud bagefter...
Og ingen af fiskene har antydning af pletter............

Er der en der har en ide om hvad der kan være galt ??

Mvh Flemming Hansen
unlimited@get2net.dk

Fra : Tom Manczak

Dato : 25-05-01 16:45

> Den sidste fisk der er bukket under for "slankekuren" er endnu en
> pragtsmerling. I dag har jeg set at mine perleguramier

Måske er de ved at være gamle. Jeg kender intet til de andre fisks maks.
alder. Men pragtsmerlinger kan blive meget gamle, dvs. ca. 20 år. Nogle
af de andre kan være gamle, men orm er en mulighed, det er flagelater
også. Forslag til Medicamenter kan jeg desværre ikke hjælpe med.

--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak, Copenhagen, Denmark
ICQ 110297734

Fra : Flemming Hansen

Dato : 25-05-01 16:54

Jeg tror ikke det er alderen det trykker, da det er under ½ år siden jeg
købte dem

Mvh Flemming

Fra : Torben

Dato : 25-05-01 17:23

Hej,

Det kan være orm og flagelatter eller bugvattesot. Tetra, Aquarium Münster
og Waterlife laver noget udmærket medicin mod disse ting.

Mvh

Torben

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 25-05-01 18:33

Hej.
Bugvavattesot er det nok ikke, da fisken bliver hoven fordi der kommer vand
ind i bughulen. Men jeg håber uanset at du finder ud af hvad det er, så du
kan gøre noget ved det. Lidt træls at miste sine kære små.
Hilsen Ditte

Fra : Martin Heller

Dato : 25-05-01 20:18

> [...]
> Og ingen af fiskene har antydning af pletter............
>
> Er der en der har en ide om hvad der kan være galt ??

Er du sikker på, at alle fiskene får nok at spise?
Stimefisk som Zebrafisk og Neonfisk samt ungefødende
plejer som regel ikke at holde sig tilbage. Derfor kan
det nogen gange knibe for mere sky og langsomme fisk
og bundfisk at komme til foderet.
Prøv at fodre i hver sin ende af akvariet, og giv dem
noget levende foder, f.eks. myggelarver.
Hvis du er sikker på, at alle fiskene får føde nok, er
det nok flaggellater. Jeg ville forsøge at behandle med
Metronidazol. Jeg vil tro at du kan få det hos din lokale
akvarieforretning, men jeg er ikke sikker, da det er lang
tid siden, at jeg selv har brugt det.

Martin

Fra : Carsten Gall

Dato : 25-05-01 22:36

Martin Heller <heller@email.dk> skrev i en

> [...]
> Metronidazol. Jeg vil tro at du kan få det hos din lokale
> akvarieforretning, men jeg er ikke sikker, da det er lang

Hvis man går ned til akvariepusheren og beder om Metronidazol, vil han
sandsynligvis
se underligt på dig. Midlet er på recept og akn kun fåes hos lægen eller
dyr(e)lægen.

Hvis du derimod beder om Aquafuran eller Pondfuran(er ikke helt sikker på
navnet på det sidste)
er sagen helt anderledes. Det er Nifpurniaol(stavet forkert) der er det
virksomme stof og det
har same virkning som Metronidazol. Køb helst den der hedder noget med
pond, da du derved
får omkring den dobbelte mængde til den halve pris.

Carsten

Fra : Martin Heller

Dato : 26-05-01 00:24

Prøv evt at kigge på denne side:

http://hjem.get2net.dk/danciklid/artikler/InfoOmSygdomme.html#bogmærke3

Se under flaggelater. Der står et par gode råd.

MVH
Martin Heller

Fra : Thomas Neumann

Dato : 26-05-01 20:56

Har haft samme problem blot med mine pansermaller...

alle andre fisk havde det fint.. men mallerne blev tynde og døde

Trist.

Thomas