Hvilket bundkort til AMD 64 3500+?
Fra : Vega

Dato : 04-03-05 23:00

Hej.

Jeg overvejer at opgraderer min maskine, og har besluttet mig for at det
skal være en AMD 3500+
Hvad kører godt sammen med denne CPU, nogen der har erfaringer med et
bestemt bundkort?

Det der skal skiftes er CPU, bundkort, evt. ram. Jeg har PC2700 og PC3200 i
maskinen nu, kan det køre med en AMD 3500+? Grafikkort skal nok osse
skiftes.
Til CPU'en vil jeg gerne ha' en Zalman CNPS7700-CU køler monteret.

Jeg vil maks. bruge 5000 kr. på opgraderingen.

Mvh. Vega.

Fra : Brian Lund

Dato : 04-03-05 23:56

> [...]
> Til CPU'en vil jeg gerne ha' en Zalman CNPS7700-CU køler monteret.
>
> Jeg vil maks. bruge 5000 kr. på opgraderingen.

Hvis du vil skifte grafikkortet samtidigt kan du jo passende købe et
bundkort med PCI-express, f.eks. A8N-SLI - men det er vist ikke på lager
mange steder endnu... Så måske et andet mærke med Nforce 4 chipset...

Ang. RAM så kan du sagtens bruge dem, men de vil kun køre ved PC2700
hastighed, dvs. du vil kunne få mere ydelse af at udskifte PC2700 blokken
med en PC3200 blok!

Om køleren passer på ved jeg ikke, men det er også "ultra overkill" til en
A64 3500+ ;)

Brian

Fra : Vega

Dato : 05-03-05 00:24

"Brian Lund" <geronimo@nomail-mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis du vil skifte grafikkortet samtidigt kan du jo passende købe et
> bundkort med PCI-express, f.eks. A8N-SLI - men det er vist ikke på lager
> mange steder endnu... Så måske et andet mærke med Nforce 4 chipset...

Ok, har selv kigget på dette kort her. Vil det være et ok valg sammen med
3500+'en?

Hvad kan du anbefale af grafikkort? Skal være ATI.

> Ang. RAM så kan du sagtens bruge dem, men de vil kun køre ved PC2700
> hastighed, dvs. du vil kunne få mere ydelse af at udskifte PC2700 blokken
> med en PC3200 blok!

Er godt klar over at begge blokke kan bruges, men det var mere det om XP
3500 skal bruge PC3200 for at kan køre med den rigtige hastighed?

> Om køleren passer på ved jeg ikke, men det er også "ultra overkill" til en
> A64 3500+ ;)

Så bare lillebroren.

Mvh.Vega.

Fra : Claus Albæk

Dato : 05-03-05 09:57

Brian Lund wrote:
> Om køleren passer på ved jeg ikke, men det er også "ultra overkill" til en
> A64 3500+ ;)

Hvis han er interesseret i low-noise så er 7700'eren faktisk et godt
køb, den kan skrues ned til 800-900rpm hvor den er ganske stille og
holder en 3500 fint kølig.

Mvh.
Claus Albæk
claude@eugina.dk

Fra : Vega

Dato : 05-03-05 12:03

"Claus Albæk" <claude@eugina.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis han er interesseret i low-noise så er 7700'eren faktisk et godt køb,
> den kan skrues ned til 800-900rpm hvor den er ganske stille og holder en
> 3500 fint kølig.

Det var det jeg tænkte på Claus, men kan sådan en blæser være på bundkortet.

Mvh. Vega.

Fra : Claus Albæk

Dato : 05-03-05 12:47

Vega wrote:
> "Claus Albæk" <claude@eugina.dk> skrev i en meddelelse

> Det var det jeg tænkte på Claus, men kan sådan en blæser være på bundkortet.
>
> Mvh. Vega.

Kommer an på hvilket bundkort det er, på zalmans hjemmeside er der en
liste over kompatible boards. men straight off kan jeg sige at bode A8V
og A8N kan den sagtens passe på (jeg tror faktisk den kan være på de
fleste boards)

Mvh.
Claus Albæk
claude@eugina.dk

Fra : Vega

Dato : 05-03-05 13:34

> [...]
> A8N kan den sagtens passe på (jeg tror faktisk den kan være på de fleste

Hvad med dette board?

Er Abit bundkort ikke gode kort?

Mvh. Vega.

Fra : Claus Albæk

Dato : 05-03-05 15:03

Vega wrote:

> Hvad med dette board?
>
> Er Abit bundkort ikke gode kort?

Abit er helt ok jo... nogle hælder til asus, andre til MSI osv osv...
men så længe man får noget fra en af de store navne så kan man næsten
ikke gå galt i byen.

http://www.zalman.co.kr/product/cooler/7700-754-939-940MBlist_eng.htm

Mvh.
Claus Albæk
claude@eugina.dk

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 05-03-05 15:08

> Hvad med dette board?
>
> Er Abit bundkort ikke gode kort?
>
> Mvh. Vega.

Nej. Det er baseret på den alm. udgave af nForce 4, som kun har 800 MHz
Hypertransport bus, mens NF4 Ultra/SLI har 1000MHz. det samme har NF3 Ultra.

Læs nogle tests af motherboards og bedøm ud fra dette.

Fra : Vega

Dato : 05-03-05 15:27

"Esben von Buchwald" <use-net@_reM_Ove-amokk.dk> skrev i en meddelelse

> Nej. Det er baseret på den alm. udgave af nForce 4, som kun har 800 MHz
> Hypertransport bus, mens NF4 Ultra/SLI har 1000MHz. det samme har NF3
> Ultra.

Der står ellers på EDBpriser at det har 1000mhz.

Mvh. Vega.

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 05-03-05 16:44

> Der står ellers på EDBpriser at det har 1000mhz.
>
> Mvh. Vega.

Jeg har undersøgt dette område (socket 939 boards) meget grundigt, og
jeg vil anbefale at du læser det jeg har sendt 5/3 2005 kl. 13.29 igen... ´

Oplysningerne på edbpriser kan man ikke altid regne med. jeg plejer
altid at læse det på producentens hjemmeside, og downloade manualen til
det produkt jeg vil købe, og læse den, så får man det bedste indtryk af
produktet

læs evt. mere indformation på www.nvidia.com og kig under nForce 4.

RETTELSE:
nForce 4 har faktisk 1000MHz hypertransport. Men til den pris som Abit
boardet koster, kan du få et board med Ultra eller SLI chipset, og så
får du samtidig SATA II og nogle andre gode ting med...

http://www.nvidia.com/page/pg_20041014863476.html

Fra : bingo

Dato : 05-03-05 08:31

On Fri, 4 Mar 2005 22:59:30 +0100, "Vega" <liladomo@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>skal være en AMD 3500+
>Hvad kører godt sammen med denne CPU, nogen der har erfaringer med et

Har lige fået AMD 3500+ og har fået den på dette bundkort og det
spiller rigtigt godt sammen:
http://www.tjdata.dk/default.asp?Pid=13118&shopukid=1403&shopkid=600&id=56&table=Kat

Mogens

Fra : Jens G

Dato : 05-03-05 11:18

On Sat, 05 Mar 2005 08:30:43 +0100, bingo <hugo@tiptop.com> wrote:

[...]
>Har lige fået AMD 3500+ og har fået den på dette bundkort og det
>spiller rigtigt godt sammen:
>http://www.tjdata.dk/default.asp?Pid=13118&shopukid=1403&shopkid=600&id=56&table=Kat

Sådan et bundkort og CPU har jeg også. Det første bundkort jeg fik
havde en fejl i styringen af strømforsyningen, men efter jeg fik et
nyt spiller det fint.
Jeg har betalt 350kr mindre for det end prisen i ovenstående link.

--
Jens G
IP telefoni med www.musimi.dk - slet ikke så svært

Fra : Vega

Dato : 05-03-05 12:10

"bingo" <hugo@tiptop.com> skrev i en meddelelse

> Har lige fået AMD 3500+ og har fået den på dette bundkort og det
> spiller rigtigt godt sammen:
> http://www.tjdata.dk/default.asp?Pid=13118&shopukid=1403&shopkid=600&id=56&table=Kat

Hej Mogens.

Det ser godt, men synes det er lige dyrt nok for min pengepung.

Mvh. Vega.

Fra : Vega

Dato : 06-03-05 15:24

"bingo" <hugo@tiptop.com> skrev i en meddelelse

> Har lige fået AMD 3500+ og har fået den på dette bundkort og det
> [...]

Hvad med chipset køleren, larmer den meget?

Mvh. Vega.

Fra : Vega

Dato : 09-03-05 18:59

"bingo" <hugo@tiptop.com> skrev i en meddelelse

> Har lige fået AMD 3500+ og har fået den på dette bundkort og det
> [...]

Hvordan med chipset køleren, larmer den meget? Har hørt at den skulle larme.
Er det ellers let at sætte op, og har du ikke haft nogen problemer med det?

Mvh. Lars.

Fra : bingo

Dato : 09-03-05 19:27

On Wed, 9 Mar 2005 18:59:07 +0100, "Vega" <liladomo@tdcadsl.dk> wrote:
bundkort og det

>Hvordan med chipset køleren, larmer den meget? Har hørt at den skulle larme.
>Er det ellers let at sætte op, og har du ikke haft nogen problemer med det?

Hej
Jeg må indrømme, at jeg var vant til en forfærdelig larm fra min gamle
PC. Så den nye her synes jeg ikke larmer, jo - jeg kan da høre den er
tændt, men i forhold til den gamle er det ingenting. Men jeg har svært
ved at vurdere om det er en høj støj - men den kan høres !
Med hensyn til opsætning - jeg fik forretningen til at sætte det hele
op efter jeg havde valgt , hvad jeg ville have i maskinen, Jeg fik en
god maskine med det hele i og de tog 200.- kt for at samle og
slutteste det hel - fair pris. Jeg er ikke en ørn til at bygge PC. Så
den kører perfekt nu !
Mogens

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 05-03-05 13:29

skal selv have en 3500+ og nyt mobo osv...

Hvis du vil køre AGP, så tag et MSI K8N Neo2 Platinum - det AGP board
der performer bedst, og har en masse features

skal du køre PCI Express så tag et MSI K8N SLI Platinum, det er rigtig
godt at overclocke, og har onboard Sound Blaster Live lyd, læst evt. den
store test på http://anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=2358 - men hvis du
vælger en PCIe løsning skal du nok også have nyt gfx kort. Jeg vil ikke
anbefale Asus A8N-SLI, det har fået middelmådige anmeldelser og er
dårlig at overclocke, og har nogle dårligere komponenter end MSIen

Uanset hvad skal du nok gå efter et board med nForce 3 eller nForce 4
Ultra eller SLI chipset - det er dem der performer bedst og har flest
features på AMD platformen

Fra : Vega

Dato : 05-03-05 14:33

"Vega" <liladomo@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Til CPU'en vil jeg gerne ha' en Zalman CNPS7700-CU køler monteret.
>
> Jeg vil maks. bruge 5000 kr. på opgraderingen.

Nogen der ved hvad forskellen gør på 0,13 Micron og 0,09 Micron på CPU'en?

Mvh. Vega.

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 05-03-05 15:03

g vil maks. bruge 5000 kr. på opgraderingen.

> Nogen der ved hvad forskellen gør på 0,13 Micron og 0,09 Micron på CPU'en?
>
> Mvh. Vega.

0,09 udgaven bruger mindre strøm og performer et par % bedre.

prøv evt. at søge lidt på google eller læse nogle tests af CPUer på
tomshardware.com og anandtech.com - det er nemmere end at stille så
mange spørgsmål