Hvad hed lægen i Hadsten i 1888?
Fra : Erik Pilgaard Vinthe~

Dato : 04-03-05 21:20

Findes der en "Læge Stat", eller skulle nogen have andre kilder der kan
fortælle hvad den lokale læge hed i Hadsten Stationsby i 1888, vil jeg gerne
have det oplyst.

På forhånd tak.
Erik

Fra : Anna-Grethe

Dato : 05-03-05 08:43

Mon ikke det var Dr. Larsen!!!!! Senere kom Johan Møller. Blot et skud!!!!
Jeg har ikke studeret det så nøje, men Dr. Larsen var der i 1880 og Møller i
1908. Kan muligvis finde noget mere, men måske andre har mere indsigt.
Anna-Grethe

"Erik Pilgaard Vinther" <NOSPAM_e.p.vinther@get2net.dk> skrev i en
meddelelse news:4228c2f5$0$143$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

Fra : Anna-Grethe

Dato : 05-03-05 09:12

Har lige fundet ud af, at lægen hed Frits Larsen og han nedsatte sig i
Hadsten i feb. 1866. Han dør 19 apr. 1916. Han var født i Randers i 1839.

Fra : Erik Pilgaard Vinthe~

Dato : 05-03-05 09:13

Hen Anna-Grethe,

Du har nok ret i at det var den "berømte" Dr. Larsen. Grunden til at jeg
spurgte var at lægens navn optræder i en fogedprotokol i forbindelse med et
ligsyn efter et selvmord i Galten. Jeg har selv overvejet Dr. Larsen, men
jeg kunne ikke rigtigt få det til at passe med håndskriften (se evt.
http://www.piilgaard.org/Tydning%2003.03.2005.pdf
punkt 3), hvor jeg har antaget at der stod "... Læge *navn* Hadsten St".
Jeg tror som sagt du har ret, og at lægens navn er sammenskrevet med det
efterfølgende ord, så der skal stå " ... Læge Larsen 'ved' Hadsted St".

Tak for hjælpen.

NB! Hvis du er interesseret i det område kunne du måske have lyst til at
kigge forbi min hjemmeside www.piilgaard.org og du kan læse den fulde tekst
i ovennævnte fogedprotokol her:
http://www.piilgaard.org/slaegtsbogen/Laurs%20Thomasen%20Elgaards%20selvmord.pdf

vh
Erik

Fra : børge askholm

Dato : 05-03-05 17:07

Erik Pilgaard Vinther skrev:
> Findes der en "Læge Stat", eller skulle nogen have andre kilder der kan
> fortælle hvad den lokale læge hed i Hadsten Stationsby i 1888, vil jeg gerne
> have det oplyst.

Der findes lægestater. Jeg har set og brugt en på LAK, så mon ikke der
osse står exx på andre arkiver. Nu husker jeg ikke hvor du bor, men er
der langt til nærmeste arkiv, kunne du måske -bare for en sikkerheds
skyld - få en eller anden til at slå op.

Vindskibeligst

Børge Askholm

Fra : Show The Andersens

Dato : 13-03-05 13:09

Ifg Den Danske Lægestand, udg 1891:

Larsen, Frederik (Fritz) Christian Ludvig Bergmann, prakt. Læge i Hadsten
ved Aarhus. F. 22 Okt. 1839 i Randers..........
Prakt. i Hadsten fra 15 Feb. 68. Besø'gte Tyskland i 82.
Gift 29 Okt. 69 i Kristrup....

Hilsen Annette Jordan

--
For at undgå spam bedes du ved direkte svar skrive til:
Afsenderens tre forbogstaver @bear.dk

Fra : Erik Pilgaard Vinthe~

Dato : 14-03-05 17:00

Tak, Annette.