Knurrende lyd på Asus K8N
Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 04-03-05 17:53

Hej

Jeg har for nyligt købt et Asus K8N-bundkort.
Installerede WinXP SP2 på maskinen.

Kørte fint til at begynde med.
Men i løbet af de sidste par dage har jeg fået et mindre problem med
lyden på dette kort.

Jeg har sluttet Line Out til mit stereoanlæg og så snart windows er
startet kan jeg fint afspille musik osv.

Men når jeg lukker maskinen ned, så snart windows er lukket, begynder en
høj brummende lyd at komme fra computeren. Når maskinen tændes igen, så
er den høje brummende lyd der også, indtil windows er startet op og
kommet til login-skærmen.

Hvis maskinen slukkes helt, så er der stadig en brummende lyd, dog ikke
så høj. I Standby er den høje brummende lyd.

Hvad kan det være? Jeg syntes jeg har kigget alt i bios'en igennem uden
held. Kan det være bundkortet som er defekt?

Fra : Futte

Dato : 04-03-05 19:17

> [...]
>
> Hvad kan det være? Jeg syntes jeg har kigget alt i bios'en igennem uden
> held. Kan det være bundkortet som er defekt?

Hej.
For mig lyder det som om det er strømforsyningen der knurrer.

Mvh. Futte.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 04-03-05 21:08

On Fri, 4 Mar 2005 19:16:49 +0100, "Futte"
<sigurdsigurdsson@hotmail.com> wrote:

>For mig lyder det som om det er strømforsyningen der knurrer.

Kan den lave så meget støj at det ryger direkte til stereoanlægget og ud
gennem højttalerne?

Og hvis det er strømforsyningen, hvorfor sker det så kun når windows
_ikke_ kører?

Og hvorfor mon det så pludselig sker nu? Computeren har kørt i en uges
tid uden denne mislyd.

Fra : Futte

Dato : 04-03-05 21:25

> [...]
> _ikke_ kører?
>
> Og hvorfor mon det så pludselig sker nu? Computeren har kørt i en uges

Hej.
Hvis støjen kommer ud gennem højtalerne, er det nok ikke strømforsyningen,
men nok snarere en
brumsløjfe, de kan opstå hvis der et eller andet sted er en dårlig
stelforbindelse, det kan være et stik
der ikke er sat ordentlig i.
Du skriver ikke om du har et lydkort, eller om det er den indbyggede lyddel.

Mvh. Futte.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 05-03-05 09:51

On Fri, 4 Mar 2005 21:24:38 +0100, "Futte"
> [...]

>men nok snarere en
>brumsløjfe, de kan opstå hvis der et eller andet sted er en dårlig

Det får jeg lige tjekket efter her i løbet af dagen.
Jeg var godt nok ved at rode med nogle stik bag i computeren i går, men
brummeriet startede for 2-3 dage siden.

>Du skriver ikke om du har et lydkort, eller om det er den indbyggede lyddel.

Det er den indbyggede lyd. Bundkortet har 6 stik til lyd ind- og
udgange.

Det virker som om det _kun_ brummer når der _ikke_ er nogen
windows-driver loadet itl det. Jeg har aldrig oplevet noget lignende, så
jeg aner ikke hvad jeg skal gøre ved det.

Fra : Futte

Dato : 05-03-05 17:44

> Det virker som om det _kun_ brummer når der _ikke_ er nogen
> windows-driver loadet itl det. Jeg har aldrig oplevet noget lignende, så
> jeg aner ikke hvad jeg skal gøre ved det.

Hej.

Har du installeret de lyddrivere der hører til bundkortet, eller er det
Windows-driverne
du bruger?

Mvh. Futte.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 05-03-05 18:34

On Sat, 5 Mar 2005 17:44:05 +0100, "Futte"

>Har du installeret de lyddrivere der hører til bundkortet, eller er det
>Windows-driverne
>du bruger?

Det er dem som hører til bundkortet jeg har installeret. Tilmed de
nyeste hentet fra Asus' webside.

Jeg har tjekket stikkene, de sidder som de skal, også de rigtige steder.
Bundkortet har noget de kalder 'autosensing' så man i princippet kan
smide sine lydkabler i en hvilken som helst port, og så kan i hvert fald
driverne finde ud af hvad der sidder i hvilket stik. Kan det være det
som på en eller anden måde driller?

Fra : Futte

Dato : 06-03-05 09:55

> [...]
> smide sine lydkabler i en hvilken som helst port, og så kan i hvert fald
> driverne finde ud af hvad der sidder i hvilket stik. Kan det være det

Det tvivler jeg på, Jeg kan heller ikke længere komme i tanker om
andet end at det må være en hardwarefejl af en eller anden art.

Mvh. Futte.