Data på nettet
Fra : Neil Southwood

Dato : 04-03-05 16:35

Hej i gruppen,

Jeg har fået en henvendelse fra en fætter der enten vil slettes eller have
password-beskyttelse på sine data på WWW. Det drejer sig kun om navn og
fødselsdato, eventuelt fødested.

Hvad er jeres erfaringer med misbrug?

--
Neil Southwood
Come on! Make my day!

Fra : Erik Pilgaard Vinthe~

Dato : 04-03-05 17:20

Hej Neil,

Det mener jeg ikke han kan kræve. I hvert fald anses det normalt for ok at
offentligegøre de basale oplysninger du nævner. Det er jo ikke mere end man
kan se i en telefonbog.

vh
Erik

Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 04-03-05 18:24

> [...]
have
> password-beskyttelse på sine data på WWW. Det drejer sig kun om navn og

Når du kun offentliggør navn, fødselsdat og fødested, så er du ikke i
nærheden af at være i konflikt med datatilsynets vejledning. Dette er
oplysninger, som enhver vil kunne slå op i offentlige registre, og så må
du
gerne bruge dem.

Din fætter har ikke ret til at stille krav til dig i denne anledning.

/Flkemming U

Fra : Brothers Keeper

Dato : 04-03-05 19:54

> oplysninger, som enhver vil kunne slå op i offentlige registre, og så må
> du gerne bruge dem.
>
> Din fætter har ikke ret til at stille krav til dig i denne anledning.

Ganske enig med Flemming - men for familie freden, er det måske en god ide
at få en snak om hvad det handler om og eventuelt indgå en aftale som begge
kan leve med. Familie ufred er ikke morsomt og meget vanskeligt at rette op
på igen.

Bedste hilener fra
Chris Gade Oxholm Sørensen - www.brotherskeeper.dk - support@bk6.dk

Fra : volden

Dato : 05-03-05 00:14

"Neil Southwood" skrev d. 04-03-05 16:35 dette indlæg :
> [...]
have
> password-beskyttelse på sine data på WWW. Det drejer sig kun om navn

Jeg synes slet ikke dette drejer sig om misbrug. - Altså udover det, du
efter mit skøn er i færd med at foretage.
Så vidt jeg forstår, har du lagt data ud på en nulevende person, uden at
spørge vedkommende, om det er OK.
Når du runder af med "... Make my day!" - så er min kommentar:
Desværre!
Jeg synes, du bør slette data på din fætter efter hans ønske.
Venlig hilsen Kirsten

http://www.kandu.dk/

Fra : Neil Southwood

Dato : 05-03-05 01:12

In news:42288027$0$159$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
Neil Southwood <neil.southwood@fjern.mail.dk> typed:
> [...]
> have password-beskyttelse på sine data på WWW. Det drejer sig kun om
> navn og fødselsdato, eventuelt fødested.

Tak for jeres svar.

Jeg er faktisk interesseret i det jeg spørger om. Altså kender i til
tilfælde af misbrug på grundlag af de få data.

Familien har selvfølgelig løbende været orienteret om projektet, og
selvfølgelig har jeg i det konkrete tilfælde straks invilget i en
anonymisering. Et nyt spørgsmål kunne så være hvordan man gør det? "En
anonym fætter" eller "Fætter NN"?

--
Neil Southwood
Come on! Make my day!

Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 05-03-05 09:07

> Jeg er faktisk interesseret i det jeg spørger om. Altså kender i til
> tilfælde af misbrug på grundlag af de få data.

Jeg har endnu aldrig hørt om misbrug af denne type data. I drøftelserne
med
din fætter kunne du jo prøve at se, om hans data evt. allerede lå på andre
databaser. Hvis du bruger Gedcomp, kan Lundin fortælle dig, om der er
andre,
som har fætteren i databasen - og så kunne han måske blødgøres.

Men misbrug - det har jeg som sagt endnu ikke hørt om, når det handler iom
disse enkle data. Jeg kender et kokret tilfælde, hvor der var lagt
informationer om adoption og et andet med en ikke (i familien) kendt
barnefader ud på nettet. Og begge dele gav reaktioner fra en advokat. Men
da
ejeren af databasen straks rettede forholdet skete der ikke videre - og
det
kostede ham intet.

/Flemming U

Fra : Bulderbrag

Dato : 05-03-05 09:29

Neil Southwood <neil.southwood@fjern.mail.dk> wrote:
> [...]
> selvfølgelig har jeg i det konkrete tilfælde straks invilget i en
> anonymisering. Et nyt spørgsmål kunne så være hvordan man gør det? "En

Hvad med bare at bruge hans efternavn!
For eksempel: Southwood, født [årstal].
I denne forbindelse vil jeg da lige tilføje, at ingen ejer sit eget navn.
--
Hilsen fra
Braget

Fra : Erik Pilgaard Vinthe~

Dato : 05-03-05 10:05

Hej Neil,

Jeg tror det kan slås fast, at der hverken er noget juridisk eller etisk
problem i at offentliggøre de få data du har gjort.

Om du så af hensyn til "familefreden" vil slette, eller anonymisere, data er
en anden sag. Jeg har selv overvejet hvad jeg selv ville døre i den
situation, og jeg tror, jeg vil vælge det som en anden har foreslået, nemlig
at (delvist) anonymisere og skrive "nn Southwood, født ..." (jeg ville så
undlade dag og måned, men skrive det rigtige årstal og det rigtige stednavn)

Fra : Neil Southwood

Dato : 05-03-05 18:00

> [...]
> have password-beskyttelse på sine data på WWW. Det drejer sig kun om
> navn og fødselsdato, eventuelt fødested.

Tak for de gode råd. Jeg har valgt den lette løsning som mit program
tilbyder, at udelade visse data for nulevende. Det er lidt ærgerligt at
skulle bøje sig for terrorister og forbrydere, men familiefreden går forud

--
Neil Southwood
Go on punk! Make my day!