Bytte/omkonfigurer Tastatur på Powerbook
Fra : Kasper Larsen

Dato : 04-03-05 00:36

Godaften alle I vise Mac brugere. Her skriver en hardcore PC-bruger gennem
mange år. Jeg er begyndt at se lyset fra det skinnende æbel. Men jeg har jo
nogle spørgsmål:
Først og fremmest: Jeg har kigget på Powerbooks fra udlandet, primært
Tyskland, så England og USA. Priserne er jo helt i bund der. Min første
bekymring med henblik på køb fra ud landet, er selvfølgelig problemerne ved
et udlandsk tastatur. Styresystemets sprog er vel muligt at udskifte.. Men
er det muligt at bytte det fysiske tastatur ud med et dansk? eller kan man
ligge et program ind, der omkonfigurer de uønskede taster til f.eks. æøå??

OG

Hvor kan jeg finde hjælp til lignende spørgsmål? Jeg har jo (næsten) styr og
alle gode PC forums. Nu mangler jeg at finde gode MAC site hvor jeg kan
finde FAQ's og svar på mine nye Mac spørgsmål. Det skal lige siges at jeg
arbejde med lydproduktion og primært sequencer programmet Cubase SX, så hvis
I har nogle gode links må I meget gerne poste dem her..

Mange tak på forhånd!
Kasper Larsen

Fra : Morten Lind

Dato : 04-03-05 06:03

Kasper Larsen <kas_lar@hotmail.com> wrote:

> [...]
> arbejde med lydproduktion og primært sequencer programmet Cubase SX, så hvis
> I har nogle gode links må I meget gerne poste dem her..

Go´ idé

Jeg har læst, at det er dyrt at købe et dansk tastatur, så om
prisforskellen ædes op, véd jeg ikke, men det får du at vide snart, for
det har været oppe her tidligere.

Mac OS X, 10.x.x er multilingualt, så du får ingen sprogproblemer.

<http://www.macosxhints.com/>

Der findes dygtige lydfolk her i gruppen

M.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 04-03-05 11:00

> [...]

> mange ?r. Jeg er begyndt at se lyset fra det skinnende ?bel. Men jeg har jo
> nogle sp?rgsm?l:
> F?rst og fremmest: Jeg har kigget p? Powerbooks fra udlandet, prim?rt
> Tyskland, s? England og USA. Priserne er jo helt i bund der. Min f?rste
> bekymring med henblik p? k?b fra ud landet, er selvf?lgelig problemerne ved
> et udlandsk tastatur. Styresystemets sprog er vel muligt at udskifte.. Men
> er det muligt at bytte det fysiske tastatur ud med et dansk? eller kan man
> ligge et program ind, der omkonfigurer de u?nskede taster til f.eks. ?????

Jeg har læst her i gruppen, at det er muligt at bestille dansk
tastatur fra visse forhandlere i Tyskland. Jeg kan dog ikke huske
hvor, men du kan måske google dig til det, hvis du søger her i gruppen.

Er der virkelig den store prisforskel?

> OG
>
> Hvor kan jeg finde hj?lp til lignende sp?rgsm?l? Jeg har jo (n?sten) styr og
> alle gode PC forums. Nu mangler jeg at finde gode MAC site hvor jeg kan
> finde FAQ's og svar p? mine nye Mac sp?rgsm?l. Det skal lige siges at jeg
> arbejde med lydproduktion og prim?rt sequencer programmet Cubase SX, s? hvis
> I har nogle gode links m? I meget gerne poste dem her..

Af danske sider læser jeg selv http://www.mediamac.dk og
http://www.macnyt.dk. Af udenlandske læser jeg
http://www.macintouch.com, http://www.hardmac.com,
http://www.xlr8yourmac.com, http://www.macosxhints.com og et par
andre, som er mere Unix/serverrelaterede.

Ellers er dette jo et godt forum, hvor du får hjælp til præcis dine
spørgsmål.

--
Mvh.
René Frej Nielsen - Read my blog at http://blog.rfn.dk

Fra : Flemming Rubini

Dato : 04-03-05 12:01

> [...]

> et udlandsk tastatur. Styresystemets sprog er vel muligt at udskifte.. Men

Jeg var igang med at handle med Novodrom.com, i Tyskland, og det gik
fint. Købsaftale og faktura etc. blev lavet. Fik lovet dansk tastatur,
men da han skulle tjekke om jeg også fik dansk AppleWorks med fik han
pludselig kontraordre på at sælge. Jeg vil sige: prøv, bed om dansk
tastatur og ikke mere
Det er lykkedes for andre.
AppleCare er også billigt hos dem.

Styresystemet indeholder alle de sprog du kan ønske.

Mht. valg af Powerbook. Har du ikke eksterne firewire eller usb dimser
du kan sætte til såfremt du skal have lyd ind? I mine øjne er det totalt
spild af penge at købe Powerbook (ringere trådløs forbindelse, større
strømforbrug, mindre stivhed i kabinettet, lavere gensalgsværdi)

Jeg selv er en ovenud tilfreds ny bruger af MacOS X og iBook. Og tak til
gruppen for alle de gode responser, der fik mig overtalt til iBook'en.

Lige en ting til: bruger du også eksterne diske (firewire?), hvilket vel
er almindeligt for lydfolk, så er det vel ligegyldigt hvor stor disken
er i den valgte nBook, hvorfor du kan købe en lagervare. De fleste har
standardbestykket nBooks på lager til øjeblikkelig levering. Jeg selv
ventede 10 uger! (max diskstørrelse, airport)

Flemming Rubini

Fra : Kasper Larsen

Dato : 04-03-05 17:13

Tak til alle jer kloge hoveder! Sikke mange gode svar der er kommet.. Okay
vi arbejder dem lige igennnem...
Tak til René Nielsen for Links! og til Flemming.. Here goes:

> [...]
> men da han skulle tjekke om jeg også fik dansk AppleWorks med fik han
> pludselig kontraordre på at sælge. Jeg vil sige: prøv, bed om dansk

Okay, har du fået tastaturet, eller fik du aldrig ordren igennem? Hvis du
har modtaget tastaturet, kan du så informere mig om hvorvidt installationen
var svær?

> Styresystemet indeholder alle de sprog du kan ønske.

Lækkert!

> Mht. valg af Powerbook. Har du ikke eksterne firewire eller usb dimser
> du kan sætte til såfremt du skal have lyd ind?

Jo regnede helt klart med et eksternt Firewire Lydkort.

> [...]
>
> Jeg selv er en ovenud tilfreds ny bruger af MacOS X og iBook. Og tak til
> gruppen for alle de gode responser, der fik mig overtalt til iBook'en.

Is that so? Kan du ikke smide mig en mail eller et link med nogle tråde med
iBook vs. Powerbook. Jeg har nemlig kun set Powerbook og troede bare at
iBook var en mindre mere mobil Mac med langsommere CPU og mindre skærm. Men
jeg vil godt give dig ret i at rygtet om den ringe trådløse forbindelse i
Powerbook. Det er noget skidt noget.

> [...]
> standardbestykket nBooks på lager til øjeblikkelig levering. Jeg selv
> ventede 10 uger! (max diskstørrelse, airport)

DOH! Hvad er en nBook. Jeg regner godt nok med at bruge den eksterne USB2/FW
HD box jeg har nu...

VH
Kasper

Fra : Flemming Rubini

Dato : 04-03-05 18:31

Kasper Larsen <kas_lar@hotmail.com> wrote:

> DOH! Hvad er en nBook. Jeg regner godt nok med at bruge den eksterne USB2/FW
> HD box jeg har nu...

n=[i|Powerbook]

Brug dog groups.google.com
og søg på fx

"ibook eller powerbook pris spanning"

Flemming Rubini

Fra : Flemming Rubini

Dato : 04-03-05 18:35

> [...]

> har modtaget tastaturet, kan du så informere mig om hvorvidt installationen

Næh min order blev jo annulleret af Novodrom da de ikke måtte sælge mig
en dansk pakket iBook.

Flemming Rubini

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 06-03-05 00:24

> [...]

> jeg vil godt give dig ret i at rygtet om den ringe trådløse forbindelse i

Diskussionen dukker op en gang imellem her i gruppen. Nej, forskellen er
ikke så stor - slet ikke hvis man sammenligner 12" iBook og 12"
PowerBook. Den store 14" iBook er egentligt bare en "iBook for
svagtseende" med en større skærm, men ikke med større opløsning. De
store PowerBooks giver en reel forskel: større opløsning, bedre
grafikkort, FW800, PC-card. Hvis man vil købe PowerBook bør man gå efter
mindst 15"-modellen.

Kasper skriver, at han skal bruge den til musik. Det er noget, jeg ikke
har megen forstand på, men jeg synes alligevel han skal overveje, om han
overhovedet har brug for en bærbar. Hvis den skal bruges i et
(hjemme)studie, så vil en iMac eller Mac Mini sikkert være et bedre køb.
Hvis den skal slæbes med (koncert, optagelse i marken) så skal den til
gengæld være meget robust. Det er iBook, og den har endnu en fordel: Den
dag han smadrer den, kan han købe en ny uden at ærgre sig alt for meget.

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.