Brindle?
Fra : Heidi, Miver og Mull~

Dato : 02-03-05 20:59

Nogen der ved hvad denne betegnelse dækker over, er det en farve eller en
mønsterbetegnelse?

--
Hilsen Heidi, Miver og Mulle's mor
http://chocolade.dk

Fra : Annemette Engell Han~

Dato : 02-03-05 21:52

> Heidi, Miver og Mulle's m... skrev:
> Nogen der ved hvad denne betegnelse dækker over, er det en farve eller en
> [...]

Hejsa

Hvad det nøjagtig betyder ved jeg ikke, men kunne da slå følgende op...

"Main Entry: brin·dled
Pronunciation: -d&ld
Variant(s): or brindle
Function: adjective
Etymology: alteration of brinded
: having obscure dark streaks or flecks on a gray or tawny ground"

En hurtig søgning på google gav en masse resultater på heste og hunde...
så mon ikke det er en farvevariant/mønster hos hund/hest?!?

Med venlig hilsen
Annemette Engell Hansen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 03-03-05 01:14

In article <42261b1b$0$29280$14726298@news.sunsite.dk>, Heidi, Miver og
Mulle's mor <katteFJERN@DETTEpost.cybercity.dk> wrote:

> Nogen der ved hvad denne betegnelse dækker over, er det en farve eller en
> mønsterbetegnelse?

Jeg _mener_ at det er betegnelsen for den (midlertidige)
afblegning af farve, der kan forekomme, f.eks. hvis katten har været
syg.
Maskede katte kan få lysere pels på de områder der ellers er mørke,
hvis deres temperatur stiger. Når temperaturen er normal igen, vil
farven komme igen, når de afblegede hår fældes og nye kommer i stedet.
Jeg ved ikke om det også forekommer hos ikke-maskede katte?

--
Knus fra Ann R

Fra : Annemette Engell Han~

Dato : 03-03-05 01:25

> [...]
> farven komme igen, når de afblegede hår fældes og nye kommer i stedet.
> Jeg ved ikke om det også forekommer hos ikke-maskede katte?

Kan godt være det er mig der har MISforstået noget... *griner* Men er
den midlertidige affarvning af pelsen ikke også det man kalder
"feberpels"?

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 03-03-05 01:31

In article <4226594f69dae@nerdgirl.dk>, Annemette Engell Hansen
<therealnaniaKATTE@BAKKEhotmail.com> wrote:

> Kan godt være det er mig der har MISforstået noget... *griner* Men er
> den midlertidige affarvning af pelsen ikke også det man kalder
> "feberpels"?

Se nu er jeg på udebane *g* Men jeg mener at feberpels er en lysere
pels og noget killinger kan fødes med - hvis moderen har været syg
"undervejs". Men om fæmonenet er i familie med brindling ved jeg ikke -
men det lyder da nærliggende
Det særlige ved maskede katte er jo, at deres farver er et
temperaturkort over katten, og det er foranderligt efter temperaturen.
Reklame - se evt her:
http://siamis.com/Siamsider/farvervarme.html *gg*

Jeg har i mellemtiden fundet følgende:

"Brindling - This is the effect when hairs of an incorrect or odd
colour (eg., white) are interspersed in a cat's coat. For example, a
Siamese cat may have White Hairs scattered among the colored hairs of
its mask, and it is then said to have a Brindled face. Brindling is
usually a temporary condition and is corrected at the next moult."

- ved at søge på brindling + cat

--
Knus fra Ann R

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 03-03-05 01:46

> [...]

> Kan godt være det er mig der har MISforstået noget... *griner* Men er
> den midlertidige affarvning af pelsen ikke også det man kalder

Se nu er jeg på udebane *g* Men jeg mener at feberpels er en generelt
lysere pels og noget killinger kan fødes med - hvis moderen har været
syg "undervejs". Det fortager sig vist også senere. Men om fænomenet er
i familie med brindling ved jeg ikke - men det lyder måske nærliggende

Fra : fam. Ager

Dato : 03-03-05 07:48

Hej!

nu har jeg en brindlet boxer (hund) altså en tigret, det er et farvemønster
i pelsen.
se evt. på www.photopassion.dk under hunde, så dukke loui op.
side er under opbygning, så der mangler meget. men pelsen er der (-;
om mon ikke at den mønsterbetegndelse er den samme om den er på en kat eller
en hund?
mvh. marie

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 03-03-05 14:06

In article <d06but$10f1$1@news.cybercity.dk>, fam. Ager
<dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> wrote:

> om mon ikke at den mønsterbetegndelse er den samme om den er på en kat eller
> en hund?

Alle de steder jeg har ledt mig frem til, har det været beskrevet som
betegnelsen for en fejl, nemlig "forkert" farvede, især hvide hår i
pelsen.
Men jeg kender jo ikke alle racernes standard, så hvem ved

--
Knus fra Ann R

Fra : fam. Ager

Dato : 03-03-05 14:25

"Ann Rudbeck" <webmaster@fjernsiamis.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> pelsen.
> Men jeg kender jo ikke alle racernes standard, så hvem ved

-------------------------------------

Næ, jeg gør heller ikke, og for kattenes vedkommende er det endnu mere
indviklet end hundenes ...(-:
for en brindlet hund med disse "stribede" aftegninger, kaldes for tigret hos
nogle racer og brindlet hos andre. nu med mine racer cairn terrier og boxer,
hvor den hos cairnen kaldes brindlet, i den sort/brune variant, og tigret
hos boxeren.. forvirret? det er måske også meningen...GGG
mvh. marie

Fra : Heidi [Miver og Mull~

Dato : 03-03-05 23:19

Sikke da noget ... men ok, det var en farvebetegnelse jeg så, hvor der
stod "sort/brindle" og så undrede jeg mig over hvordan sådan en kat
monstro ser ud :o
Er den sort-stribet, eller svag-sort, eler sort med en anden farve hist
og pist, og i fald, hvilken...hvid??

Med venlig hilsen
Heidi [Miver og Mulles mor og Svedskens eks-mor]
http://chocolade.dk snart med påskevarer :)
(husk at 5 % af omsætningen går direkte til Tortiekontoen :)

Fra : Betina Rasmussen

Dato : 06-03-05 01:21

> Heidi, Miver og Mulle's m... skrev:
> Nogen der ved hvad denne betegnelse dækker over, er det en farve eller en
> mønsterbetegnelse?

Det lader til at være det samme som tortie. Jeg har fundet følgende
definition af "Brindled" i en liste over farver på katte:

"Brindled: tortie with intermingled colours"

Jeg har også fundet et billede på en side, hvor der er én, der viser sin
"brindled" kat frem. Jeg synes, at den ser ret tortie-farvet ud

http://www.pattyb.net/pets/index.php

Med venlig hilsen
Betina Rasmussen
- Tøm kattebakken ved privat svar