USB port - kan den bare dø?
Fra : nospam

Dato : 02-03-05 19:30

Kan den ene USB port på en G4 Sawtooth (400MHz AGP) bare lige dø?
Og er der andet at gøre end at sige øv?

Er det mon muligt at printe via tastaturets hub til en printer, der står 6
meter væk? Apple siger at 5 meter er max.

mvh Mikael Kern

Fra : Henrik Enslev

Dato : 02-03-05 19:38

nospam <nospam@kern.dk> wrote:

> [...]
>
> Er det mon muligt at printe via tastaturets hub til en printer, der står 6
> meter væk? Apple siger at 5 meter er max.

Externe USB dimser gennem tastaturet går bedre, hvis der føres noget
strøm til enten en USB hus eller til USB dimsen, fx printer.

--
Henrik Enslev (2200)
henske snawel a e-mand punktum dk

Fra : Erik Richard

Dato : 02-03-05 21:51

Hej Mikael

nospam wrote:
> Kan den ene USB port på en G4 Sawtooth (400MHz AGP) bare lige dø?
> Og er der andet at gøre end at sige øv?

Tja, det kan ske, men det er sjælden. Den primære årsag til, at en USB
port pludselig dør, er oftest, at man har taget stik ud og sat i -
'hot-plug' - mange gange. Det belaster USB portene på de ældre maskiner
meget. Her er især de B&W G3 og G4/350-533 meget følsomme.

> Er det mon muligt at printe via tastaturets hub til en printer, der står 6
> meter væk? Apple siger at 5 meter er max.

Hvis det er en HP printer, så står der i de fleste manualer, at den skal
sidde direkte på en USB port for at få strøm nok. Jeg véd, det også er
tilfældet ved nogle Canon printere.

Så det bedste, - hvis USB porten er stået af, - at du anskaffer dig et
USB 1.1/2.0 PCI kort. De kan fås til ca. 100kr. og op, men det er ikke
alle kort, der kan bruges på Mac. Du skal have et kort med OHCI ver.
mindre end 2.0, så virker den garanteret. - Keyspan, MacAlly, Sonnet,
PowerLogix virker altid, da de er født til Mac, mens andre billige
noname ikke altid gør. Zitech laver også et kort, der kan bruges på OS
X, men det virker ikke på OS 9.x, men kig efter OHCI mindre end 2.0, så
går det.

Noget andet, du kunne prøve er at resette maskinens firmware. Det _kan_
være det, der er gået ged i. Det kan selvfølgelig også være en driver,
der er gået i udu...

mvh. Erik Richard

<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net> <kmldenmarkNOSPAM@stofanet.dk>