e.c 1150
Fra : Storm

Dato : 02-03-05 09:51

Men hvordan skifter jeg så korrekt mellem overskrift og brødskrift i
følgende kasse:

fringilla at, <br>
lacinia quis.<br>

styles er:
Overskriften:
text-align: left; position: relative; top: 10px; left: 6px;
vertical-align: top

Brødskriften:
position: relative; vertical-align: top

Ligger på:

http://home19.inet.tele.dk/storms/skabelon_div/test_div.html

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-03-05 10:02

Storm skrev:

Nej.

>Men hvordan skifter jeg så korrekt mellem overskrift og brødskrift i
>følgende kasse:

Det er ulogisk at du vil lade overskriften omfatte brødteksten.
Jeg ville lave en <p> med class='kkoverskrift' og en anden <p>
med class='broedtekst'.

fringilla at, <br>
lacinia quis.<br>
</a>

Så kan du justere afstandene mellem elementerne i CSS-klasserne.

--
Bertel

Fra : Storm

Dato : 02-03-05 10:29

Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> wrote:

> [...]
> lacinia quis.<br>
> </a>
>
> Så kan du justere afstandene mellem elementerne i CSS-klasserne.

Tak - det var jo den logiske måde - men jeg havde tidligere fået at vide
at jeg helst skulle bruge span når teksten ligger i en div der samtidig
er et link.

Men på den anden side - det fungerer da godt nok - det validerer bare
ikke...

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Leonard

Dato : 02-03-05 11:05

Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> wrote:

>Jeg ville lave en <p> med class='kkoverskrift' og en anden <p>
>med class='broedtekst'.

Til overskrifter bør bruges et h-tag, <h1> ... <h6> alt efter hvilket
niveau i dokumentet man er nået til.
Og derefter et <p> til afsnittet med teksten.

<h1>overskrift</h1>

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Storm

Dato : 02-03-05 11:31

Leonard <usenet@leonard.dk> wrote:

> Til overskrifter bør bruges et h-tag, <h1> ... <h6> alt efter hvilket
> niveau i dokumentet man er nået til.
> Og derefter et <p> til afsnittet med teksten.
>
> <h1>overskrift</h1>

Jo, jeg skal bare operere med klasser som kan smækkes på som
undtagelser, fordi det skal leve sit eget liv som et område inde noget
andet.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 02-03-05 10:14

Storm skrev:

Korrekt. p er et blok-element og span er et inline-element.
Inline-elementer kan aldrig indeholde blok-elementer.

> Men hvordan skifter jeg så korrekt mellem overskrift og brødskrift i
> følgende kasse:

Overskrifter angives naturligvis med <hX> hvor X er et tal fra 1-6.
Brødtekst angives normalt med p. Så skift mellem overskrifter og
brødtekster kan fx se således ud:

<h1>Den store overskrift</h1>
<h2>Et lidt mindre overskrift</h2>

Her er det ikke kun p i span der er dit problem - det er også p i a
(a-elementet er også et inline-element og kan derfor heller ikke
indeholde p.

Med valid kode kan du skrive:

<h2><a ...>Nyt fra her og der</a></h2>

Med andre ord - du er nødt til at lave to links (der selvfølgelig godt
kan pege på samme adresse) - ét til overskriften og ét til brødteksten.

Hvis du ikke vil have linjeskift efter overskriften, kan du sætte
display: inline på det pågældende h2-element.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Storm

Dato : 02-03-05 10:29

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> wrote:

> Her er det ikke kun p i span der er dit problem - det er også p i a
> (a-elementet er også et inline-element og kan derfor heller ikke
> indeholde p.

Det er jeg rigtig ked af - men nu husker jeg jo at det var af samme
grund jeg valgte span - for det skal ligge i en div der er et link.
Så hvordan layouter jeg indenfor et a-element uden at bruge
inline-elementer?
Må jeg hoppe tilbage til tabelcellerne?

> [...]
>
> Hvis du ikke vil have linjeskift efter overskriften, kan du sætte
> display: inline på det pågældende h2-element.

Jeg forstår - men jeg er ikke vild med denne løsning.

Tak for hjælp.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 02-03-05 11:00

Storm skrev:

> Så hvordan layouter jeg indenfor et a-element uden at bruge
> inline-elementer?

Hvad er problemet med at bruge flere a-elementer?

> Må jeg hoppe tilbage til tabelcellerne?

Det må du selv bestemme. Jeg vil ikke anbefale det, hvis det blot drejer
sig om at styre layoutet.

> Jeg forstår - men jeg er ikke vild med denne løsning.

Hvorfor ikke?

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Storm

Dato : 02-03-05 11:25

> Hvorfor ikke?

Så er det jo kun teksten og ikke hele div-boksen der er et link...

Men - tak

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Leonard

Dato : 02-03-05 11:39

NinzenREMOVE@ofir.dk (Storm) wrote:

>Så er det jo kun teksten og ikke hele div-boksen der er et link...

Så er løsningen at style <a ...> til display: block; så fylder den
hele <div> ud som link, pånær det der er margin på de tags der er
indeni <div>, men det kan du style dig ud af.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Storm

Dato : 03-03-05 20:52

Leonard <usenet@leonard.dk> wrote:

> Så er løsningen at style <a ...> til display: block; så fylder den
> hele <div> ud som link, pånær det der er margin på de tags der er
> indeni <div>, men det kan du style dig ud af.

Det er også sådan jeg kører, mener jeg. Derfor var mit problem at jeg
ikke måtte have p elementer inden i mine div blokke som jeg bl.a.
styler:

..cellelink { text-decoration: none; display: block; width: 100% }

(Jeg startede med tabellayout - deraf navnet.

Det fungerer godt nok. Nu har jeg løst mit layout kludder ved at lægger
en span på både overskrift og brødtekst separat.
Det validerer og fungerer.

Kun ikke i min Mac IE 5.2 her skrider brødtteksten efter 2. linje,
her scroller jeg helt ned i bunden hvor de øvrige linjer er faldet net:

http://home19.inet.tele.dk/storms/skabelon_div/skredetdump.gif

- om det så er IE - Maccen er løsningen der ikke er vandtæt, er jeg lidt
i tvivl om.

Jeg læser lidt på "visual formatting model details", som jeg fik
anbefalet

--
Venlig hilsen Nina Storm